۱۰ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۴۹

تبلیغ محتوای غیر استاندارد برای کسب درآمد بیشتر موسسات آموزشی

فانی، وزیر آموزش و پرورش: برخی موسسات برای کسب درآمد بیشتر، محتوای غیر استاندارد درسی تبلیغ کرده و تلاش سازمان پژوهش و برنامه ریزی را عقیم می کنند./ رویکرد وزارتخانه آموزش و پرورش تولید مواد آموزشی در کنار کتاب های درسی است. محوریت آموزش و پرورش، توانمندی معلمان و دست اندرکاران تالیف کتاب های درسی و اهداف نظام تعلیم و تربیت، کار تالیف را سخت کرده است.

به گزارش عیارآنلاین، علی اصغر فانی روز شنبه در یازدهمین همایش تجلیل از مولفان و پدیدآورندگان مواد و رسانه های آموزشی اظهار کرد: مدیران مدارس، معلمان و رسانه های جمعی لازم است دقت داشته باشند تا محتوای غیراستاندارد در اختیار دانش آموزان قرار نگیرد.
وی با بیان اینکه یکی از مشکلاتی که هر سال پس از برگزاری امتحانات نهایی پایه سوم با آن مواجه هستیم اعتراض دانش آموزان نسبت به سوالات است، افزود: این در حالی است که سوالات دقیقا از متن کتاب های درسی انتخاب می شود، اما دانش آموزان به دلیل استفاده از جزوه نمی توانند به سوالات پاسخ دهند.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: مبنای امتحانات نهایی جزوه نیست بلکه کتاب درسی مدنظر است که تلاش بسیاری در طراحی و تالیف این کتاب ها انجام شده است.
فانی در ادامه خطاب به مولفان و پدیدآورندگان کتاب های درسی گفت: رهنمودهای مقام معظم رهبری و رییس جمهوری را در تالیف کتاب های درسی مدنظر قرار دهید زیرا سیاستگزاران کشور راهبردهای اصلی را تعیین می کنند.

** رویکرد آموزش و پرورش تولید مواد آموزشی در کنار کتاب های درسی است
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه دستگاه تعلیم و تربیت هر کشور آینه تمام نمای آن کشور است، گفت: رویکرد این وزارتخانه تولید مواد آموزشی در کنار کتاب های درسی است.
فانی، تولید و تالیف کتاب های درسی را کاری سهل و ممتنع دانست و اضافه کرد: سهل است از این منظر که بسیاری از اصحاب علم و آگاهی می اندیشند برای دانش آموزان دوره ابتدایی محتوای خاصی نیاز نیست اما ممتنع است به این دلیل که کار بسیار فنی است و باید بررسی کرد چگونه می توان با زبان مخاطب صحبت کرد و چگونه سطح یادگیری را ایجاد کرد؟
وی نقش مولفان در تالیف کتاب های درسی را ممتاز خواند و اظهار داشت: محوریت آموزش و پرورش، توانمندی معلمان و دست اندرکاران تالیف کتاب های درسی و اهداف نظام تعلیم و تربیت، کار تالیف را سخت کرده است.

** استقرار پایه دهم کار دشواری بود
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه امسال برای استقرار پایه دهم با مشکلات بسیاری مواجه بودیم، گفت: بیشتر از ۱۴۰ عنوان کتاب جدیدالتالیف و نرم افزار، فیلم، کتاب راهنمای معلم، کتاب همراه هنرجو برای سال تحصلی جدید در سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تولید شد که کار شایسته و قابل تقدیری است.
فانی، با اشاره به اینکه برنامه درسی یک سیستم است و باید به عنوان یک مساله کلی به آن نگریسته شود، یادآورشد: تامین نظر مجموعه متخصصان و اهل فن در زمینه تولید کتاب های درسی کار سختی است.
وی مشارکت حدود ۹۰۰ نفر در زمینه تالیف کتاب های درسی، تالیف کتاب های تخصصی رشته معارف با تعامل وزارت آموزش و پرورش و حوزه های علمیه و قرار دادن کتاب های جدیدالتالیف در پایگاه اعتبار سنجی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی را از دیگر اقدامات این وزارتخانه در آغاز سال تحصیلی برشمرد.

** تولید همزمان کتاب های درسی پایه ۱۱ و ۱۲
وزیر آموزش و پرورش گفت: کار تالیف و تولید کتاب های درسی پایه ۱۱ و ۱۲ همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید برای سال آینده آغاز شده است که امید می رود تا شش ماه باقیمانده چارچوب کلی و قسمت اعظم تالیف کتاب ها به پایان برسد.
فانی افزود: در صورت به پایان رسیدن این بخش از کار پس از تعطیلات نوروزی، فرصت کافی برای بازنگری کتاب ها وجود دارد.
یازدهمین همایش تجلیل از مولفان و پدیدآورندگان مواد و رسانه های آموزشی امروز – دهم مهرماه – در سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی برگزار شد.

منبع: ایرنا

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: