۸ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۴۸
نایب‌رئیس سابق کمیسیون بهداشت و درمان در مجلس نهم:

تا کنترل هزینه نکنیم، به این ۸ هزار میلیاردها نیاز داریم

رستمیان، نایب‌رئیس سابق کمیسیون بهداشت و درمان در مجلس نهم: چاره‌ای جز این نیست که این مسکن به بیمه‌ها تزریق شود تا بتوانند بدهی‌های خودشان را به مراکز بهداشتی درمانی پرداخت کنند و در بودجه‌های بعدی این کمبودها جبران شود. البته اگر کاهش هزینه‌ها در دستور کارهایمان قرار نگیرد، ما همچنان با این کمبودها مواجه خواهیم شد و چه بسا که این کمبودها روز‌به‌روز بیشتر هم بشود.

به گزارش عیارآنلاین، وی اظهار کرد: «درحال حاضر بیمارستان‌ها و واحدهای بهداشتی درمانی به دلیل مطالبات زیادی که از بیمه‌ها دارند، خودشان به شرکت‌های پخش دارو و تجهیزات پزشکی بدهکار شده‌اند. وقتی شرکت‌ها مطالبات خود را دریافت نکنند، آنها هم به تولیدکننده‌ها بدهکار می‌شوند و این چرخه به همین شکل ادامه پیدا می‌کند و نهایتا به تولیدکننده‌های دارو و تجهیزات آسیب شدیدی وارد می‌کند. لذا نباید اجازه بدهیم که بدهی بیمه‌ها دائما افزایش پیدا کند والا یک سیکل معیوب پیدا می‌شود که به سیستم صدمه وارد می‌کند، باعث ایجاد نارضایتی‌های مختلف می‌شود و ممکن است حتی اهداف و اصل طرح تحول نظام سلامت را به‌خصوص در شهرهای کوچک با مشکلات اساسی مواجه کند.»

عبدالرحمان رستمیان با اشاره به تصویب ۸۰۰۰ میلیارد تومان در مجلس دهم برای تسویه بدهی‌های سازمان بیمه سلامت ایران، گفت: «این مبالغ درواقع مسکن هستند. ولی نمی‌توانیم نادیده بگیریم که همین امروز بعضی از بیمارستان‌ها ۱۰ ماه مطالبه دارند. این مسئله ممکن است موجبات نارضایتی و کاهش خدمت‌رسانی خواهد شد. وقتی بیمارستان‌ها نتوانند مطالبات شرکت‌های دارویی و تجهیزاتی را پرداخت کنند، شرکت‌ها هم از دادن دارو و تجهیزات بیشتر امتناع می‌کنند و لذا دوباره شاهد خواهیم بود که بیماران برای تهیه دارو و تجهیزات مجبور به خروج از بیمارستان‌ها شوند و خودشان مایحتاج درمان بیماری‌شان را تامین کنند. کما اینکه این اتفاق در مقاطعی در بعضی از بیمارستان‌ها افتاده است.» وی افزود: «چاره‌ای جز این نیست که این مسکن به بیمه‌ها تزریق شود تا بتوانند بدهی‌های خودشان را به مراکز بهداشتی درمانی پرداخت کنند و در بودجه‌های بعدی این کمبودها جبران شود. البته اگر کاهش هزینه‌ها در دستور کارهایمان قرار نگیرد، ما همچنان با این کمبودها مواجه خواهیم شد و چه بسا که این کمبودها روز‌به‌روز بیشتر هم بشود.»

نایب‌رئیس سابق کمیسیون بهداشت و درمان در مجلس نهم ادامه داد: «نکته مهمی که در اینجا باید مورد توجه قرار بگیرد این است که حقیقتا بیمه‌ها فنی کار نمی‌کنند. اگر قرار بود به صورت فنی کار کنند، لازم بود که حتما گاید‌لاین‌ها (راهنماهای بالینی) را اجرا کنند.» وی افزود: «در همه دنیا بیمه‌ها وقتی پول می‌دهند که پزشک یا واحد درمانی مربوطه بر اساس گاید‌لاین حرکت کرده باشند، یعنی در کشورهایی که نظام سلامت پیشرفته‌ای دارند، پزشک نمی‌تواند بدون دلیل یک ام‌آرآی اضافه برای بیمار تجویز کند، اما در بیمه‌های کشور ما چنین مسائلی رعایت نمی‌شود. درحقیقت بیمه‌های ما از نظر فنی واقعا ضعیف هستند. اگر بیمه‌ها با استفاده از این راهنماهای بالینی، هزینه‌ها را کنترل نکنند، ما از این مُسکن‌های ۸۰۰۰ هزار میلیارد، زیاد باید تزریق کنند و راه دیگری هم نداریم.»

رستمیان با تاکید بر اینکه طرح تحول سلامت برنامه خوبی بوده و لازم است که در کشور پیگیری شود، خاطرنشان کرد: «با این‌وجود همانطور که در چشم‌انداز و برنامه‌های توسعه کشور آمده، باید سرانه کشور را به سطح بالاتری در قیاس با کشورهای منطقه برسانیم، اما از طرف دیگر باید در هزینه‌هایمان هم کنترل لازم را داشته باشیم.» وی افزود: «درحال حاضر ما سیستم ارجاع نداریم، راهنماهای بالینی اصلا مورد توجه و اجرا قرار نمی‌گیرند، در شهرستان‌ها شرایطی ایجاد کرده‌ایم که متخصصین وارد کلینیک‌های ویژه شده‌اند ولی یک بیمار می‌تواند به راحتی در یک روز پیش چندین متخصص برود و از آنجا که احتمال زیادی دارد که بیماری او اصلا ارتباطی با تخصص پزشک مورد نظر نداشته باشد، هم وقت خودش را می‌گیرد، هم وقت پزشک متخصص را، هم حق بیماران دیگری که در انتظار پزشک هستند را زایل می‌کند و درنهایت هزینه‌های اضافی زیادی را به نظام درمانی کشور تحمیل می‌کند. نبود نظام ارجاع طبیعتا منجر به این مسائل می‌شود.»

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با تاکید بر اهمیت راهنماهای بالینی اظهار کرد: «ما راهنماهای بالینی نداریم و اگر هم داشته باشیم، اجرا نمی‌شوند. نتیجه این اجرا نشدن هم تجویز داروهای زیاد و بی‌دلیل و نوشتن آزمایش‌ها و تصویربرداری‌های مختلف است که همه اینها هزینه‌هایی است که به سیستم نحیف بیمه کشور تحمیل شده و پول بیت‌المال را هدر می‌دهد. در نتیجه درست است که باید بودجه مناسب به نظام بیمه‌ای کشور تزریق شود ولی بیمه‌ها هم حتما باید راهنماهای بالینی را ملاک هزینه‌کرد این بودجه‌ها قرار بدهند.» رستمیان در ادامه افزود: «البته شاید نوشتن گایدلاین‌ها برای بیمه‌ها کار سنگینی باشد و این راهنماها باید در وزارتخانه و انجمن‌های تخصصی تدوین شوند.» وی افزود: «وقتی که ما می‌دانیم بعضی از خدمات هزینه‌های بالایی دارند و یا داروهای جدیدی به بازار آمده‌اند و ما هم علاقه‌مندیم برای بیمارانمان از آن داروها استفاده کنیم، می‌توانیم حداقل اینها را بر اساس راهنماهای بالینی بیمه کنیم. درحال حاضر دائما گفته می‌شود که پزشکان ام‌آرآی زیاد می‌نویسند. خب ام‌آرآی را بر اساس گایدلاین پرداخت کنیم. گفته می‌شود جراحی‌های دیسک و زانو و … زیاد انجام می‌شود. حداقل می‌توانیم تعدادی از خدمات و داروهایی که هزینه بالایی می‌طلبند را انتخاب کنیم و آنها را بر اساس راهنماهای بالینی پرداخت کنیم.»

نماینده سابق مجلس در پایان اشاره‌ای هم به تصمیمات کلان نظام سلامت کرد و گفت: «در تصیمات کلان هم باید دقت بیشتری به خرج بدهیم. به عنوان مثال ما یک دفعه تصمیم می‌گیریم که برخی از خدمات را تحت پوشش بیمه ببریم. مثلا ناگهان اعلام می‌کنیم که شیمی‌درمانی تحت پوشش درآید. اما اصلا توجه نمی‌کنیم که آیا شخصی که با پوشش بیمه‌ای قرار است شیمی‌درمانی شود، اصلا از نظر ژنتیکی به این شیمی‌درمانی جواب می‌دهد؟»

منبع: شفا آنلاین

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: