۴ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۲۲

تألیف یک هزار عنوان کتاب جدید درسی برای سال تحصیلی جدید

جعفرآبادی، دبیر همایش تجلیل از مولفان کتاب‌های جدیدالتالیف درسی: از این ۱۰۰۰ عنوان کتاب جدید ۶۰ عنوان به دوره ابتدایی و متوسطه نظری اختصاص دارد. در فنی حرفه ای و ۱۴۶ عنوان کتاب جدیدالتالیف داریم که شامل ۷۵ عنوان کتاب درسی، ۳۸ راهنمای معلم و ۳۳ کتاب هنرجو است. مجموعا در سه شاخه ابتدایی، متوسطه نظری و فنی حرفه ای و کاردانش ۲۰۰ عنوان کتاب جدیالتالیف داریم

به گزارش عیارآنلاین، محسن جعفرآبادی در نشستی با نمایندگان رسانه ها با موضوع جشنواره تجلیل از پدیدآورندگان  کتاب‌ها و مواد آموزشی جدیدالتالیف که ۱۰ مهرماه ۹۵ برگزار خواهد شد با اشاره به سابقه برگزاری این جشنواره اظهار داشت: از ۱۰ سال پیش مراسمی را برای تجلیل از پدیدآورندگان مواد آموزشی برگزار می کنیم که هرسال وزرای وقت آموزش و پرورش و مسئولان علمی فرهنگی کشور در آن شرکت دارند.

وی افزود: ما با برگزاری این مراسم طی این مدت توجه مولفان و کسانی که صلاحیت تالیف کتب درسی دارند را به خود جلب کنیم و در واقع تجلیل از پدیدآورندگان مواد آموزشی یک نوع سرمایه گذاری برای آموزش و پرورش است و ما با این کار زمینه جلب افراد موثر، مثمر و کارآمد را در آموزش و پرورش به نفع کتاب های درسی فراهم می کنیم.

مشاور رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی ادامه داد: امسال ۸۸۰ نفر در تالیف کتاب های درسی و مواد آموزشی با ما همکاری داشتند که در یازدهمین دوره این جشنواره مورد تجلیل قرار خواهند گرفت.

وی در ادامه اظهارات خود به جزئیات کتاب های جدید امسال پرداخت و گفت: همانطور که مستحضرید نظام جدید آموزش از سال ۹۰ شروع شده و امسال به پایه دهم رسیده است. تفاوت این پایه با پایه های قبل این است که دانش آموزان در این پایه بین شاخه ها و رشته های مختلف تقسیم می شوند لذا تعداد کتاب ها و عناوین تالیفی هم تعدد پیدا می کند.

جعفرآبادی ادامه داد: امسال برای ۳ شاخه متوسطه نظری، کاردانش و فنی حرفه ای ۱۳۴ میلیون جلد کتاب چاپ شده که در پایه های تحصیلی مختلف مجموعه هزار عنوان آن جدیدالتالیف است. از این ۱۰۰۰ عنوان کتاب جدید ۶۰ عنوان به دوره ابتدایی و متوسطه نظری اختصاص دارد. در فنی حرفه ای و ۱۴۶ عنوان کتاب جدیدالتالیف داریم که شامل ۷۵ عنوان کتاب درسی، ۳۸ راهنمای معلم و ۳۳ کتاب هنرجو است. کتاب همراه هنرجو که برای اولین بار وارد چرخه تعلیم و تربیت شده است شامل مطالبی است که برای دانش آموزان لازم است ولی لزوما در کتاب درسی نمی آید. در واقع هندبوک است.

وی جمع بندی کرد: مجموعا در سه شاخه ابتدایی، متوسطه نظری و فنی حرفه ای و کاردانش ۲۰۰ عنوان کتاب جدیالتالیف داریم. ۲۴۴ نفر در بخش کتابهای فنی حرفه ای و ۱۸۴ نفر در شاخه نظری با ما همکاری کردند.

دبیر همایش تجلیل از مولفان کتاب‌های جدیدالتالیف گفت: سازمان پژوهش تنها به کتاب های درسی اکتفا نکرده و هر سال توجه سازمان به تولید مواد آموزشی بیشتر شده است. کتاب معلم، کتاب کار دانش آموز و فیلم و دی وی دی برای دانش آموزان و معلمان از جمله این مواد آموزشی است.

وی از درس “مطالعات فرهنگی “ به عنوان درس جدیدی برای رشته علوم انسانی و علوم و معارف ا سلامی در پایه دوازدهم خبر داد و گفت: درس فلسفه و منطق از هم جدا شده و درس منطق در پایه دهم و درس فلسفه در پایه یازدهم و دوازدهم قرار داده شده است؛ ضمن اینکه درس آزمایشگاه نیز به صورت کتابی مستقل برای رشته ریاضی و تجربی گردآوری شده و شامل دروس فیزیک، شیمی و زیست‌شناسی در پایه‌های دهم به مدت دو ساعت و در پایه یازدهم به مدت یک ساعت بوده و برنامه‌‌ریزی شده است.

دبیر یازدهمین همایش تجلیل از مؤلفان و پدیدآورندگان مواد آموزشی از تألیف و آموزش کتاب “ارتباط موثر “ مربوط به شاخه فنی و حرفه‌ای به عنوان کتاب جدید در سال تحصیلی جاری خبر داد و گفت: عنوان کتاب عربی به عنوان تغییر یافته “عربی زبان قرآن “ تغییر داده شده است تا درس عربی در خدمت فهم و توجه به مفاهیم دینی قرار گیرد.

وی با اشاره به خوشه‌های تخصصی دروس مختلف خاطرنشان کرد: خوشه دروس انسان و سلامت در نظرگرفته شده است که این خوشه شامل دروس آمادگی، انسان محیط زیست و سلامت و بهداشت است که در پایه‌های دهم ،‌یازدهم و دوازدهم قرار دارد.

جعفرآبادی خوشه دیگر را انسان و مهارت زندگی برشمرد و یادآور شد: این خوشه شامل دروس هنر،‌تفکر و سواد رسانه‌ای و کارگاه کارآفرینی است که دانش‌اموزان می‌توانند دو درس را در پایه دهم و یازدهم انتخاب کنند؛ ضمن اینکه خوشه مدیریت و سبک زندگی نیز به عنوان درسی در پایه دوازدهم ارائه شده است.

دبیر یازدهمین همایش تجلیل از مؤلفان و پدیدآورندگان مواد آموزشی با بیان اینکه خوشه مطالعات اجتماعی شامل دروس جغرافیای ایران،  استان‌شناسی در پایه دهم ، تاریخ معاصر در پایه یازدهم و علوم اجتماعی در پایه دوازدهم است، تصریح کرد: خوشه علوم تجربی نیز شامل دروس زیست، زمین‌شناسی، فیزیک و شیمی است.

وی با تاکید بر اینکه کتاب‌های رشته علوم و معارف اسلامی دارای دروس تخصصی است، افزود: این دروس شامل اخلاق، علوم و معارف قرآنی، اصول عقاید،‌احکام،‌عربی تخصصی، جریان ‌شناسی اندیشه‌های معاصر و مطالعات فرهنگی است.

جعفرآبادی تاکید کرد: کتاب های گویا برای درس های انگلیسی، عربی و فارسی تهیه شده تا تلفظ و قرائت صحصح در دسترس قرار گیرد و از غلط خوانی جلوگیری شود.

دبیر یازدهمین همایش تجلیل از مؤلفان و پدیدآورندگان مواد آموزشی بحث مربوط به ویراستاری و استفاده از واژگان مصوب فرهنگستان و زبان ادب فارسی را از ویژگی‌های تألیف کتاب درسی سال تحصیلی جاری برشمرد و گفت: رویکرد سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی حرکت به سمت بسته آموزشی است که در این خصوص امسال ۵ نرم افزار در دوره ابتدایی و متوسطه اول شامل علوم تجربی برای متوسطه اول و هدیه‌های آسمانی در درس فارسی برای دوره ابتدایی تهیه شده است. همچنین ۱۷ عنوان فیلم برای دوره ابتدایی و متوسطه نظری و ۲۹ فیلم برای هنرستان های فنی حرفه ای و کاردانش تهیه شده است.

وی بیان داشت: کتاب گویا برای دروس زبان انگلیسی،‌فارسی و عربی تهیه شده که در آن تلفظ صحیح و قرائت درست این دروس در این کتاب بیان شده است.

جعفرآبادی خاطرنشان کرد: فیلم‌های تهیه شده برای دوره ابتدایی و متوسط ۱۷ عنوان است و برای رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش نیز ۲۹ عنوان فیلم آموزشی تهیه شده که در کنار آنها ۱۴ عنوان کتاب کار که مربوط به انتشارات مدرسه است، تألیف و به دانش‌آموزان ارائه شده است.

دبیر یازدهمین همایش تجلیل از مؤلفان و پدیدآورندگان مواد آموزشی اعتبارسنجی‌ کتاب‌ها را از جمله کارهای انجام شده در سال  تحصیلی جدید عنوان کرد و گفت: این کار به صورت همزمان صورت گرفته است؛ به این معنی که امسال در ضمن تألیف کتب، در سامانه دفتر تالیف کتاب‌ها قرار گرفته و معلمان نظرات خود را درخصوص تألیف کتاب‌ها بیان کردند.

وی افزود: در بحث اعتبارسنجی ۱۷۰۰ معلم مشارکت داشتند؛ ضمن اینکه ۲۰۰ هزار نظر در این خصوص به ما واصل شده است و در مجموع کارهای انجام شده به مباحثی مانند تفکر، تعقل، علم،‌عمل، ایمان و اخلاق توجه خاص شده و به عنوان شالوده همه کارها قرار گرفته‌اند.

جعفرآبادی یادآور شد: در آموزش‌های عمومی و نظری سه سال اول به عنوان مهارت پایه، سه سال دوم به بحث اجتماعی شدن دانش‌آموز، سه سال سوم به بحث هویت‌یابی و سه سال چهارم به بحث استقلال و ایفای نقش دانش‌آموزان توجه شده است.

دبیر یازدهمین همایش تجلیل از مؤلفان و پدیدآورندگان مواد آموزشی تاکید کرد: در تألیف کتب درسی باید همواره به صحت و اعتبار علمی آنها اعتماد داشته باشیم؛ ضمن اینکه ابعاد  انگیزشی و حس کنجکاوی دانش‌آموزان از وجوه قابل توجه ما بوده است و باید به حجم کتاب، ساعت تدریس و هویت ملی توجه خاص شود.

وی گفت: در شاخه فنی و حرفه‌ای در کنار شاخص‌های یاد شده به موضوع و ارزش کار نگاه عمیق‌تری داشته‌ایم و تجربیات بین‌المللی نیز مدنظر قرار گرفته است؛ ضمن اینکه به بحث شایستگی شامل شایستگی فنی مانند درس‌‌های خاص رشته‌ها، شایستگی غیرفنی‌شامل موضوعات کارآفرینی و اخلاق حرفه‌ای و شایستگی عمومی مانند دروس زبان فارسی پرداخته شده است.

منبع: پانا

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: