۵ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۳۰
پُرسا 73 منتشر شد

طرح رتبه‌بندی معلمان: گاهی در مجلس، گاهی در دولت

استقرار رتبه‌بندی حرفه‌ای معلمان مستلزم تدوین نظام «سنجش صلاحیت‌های معلمی» است؛ نظامی که طبق وعده‌ها تا پایان سال ۹۵ تدوین نخواهد شد. به نظر می‌رسد نمایندگان مجلس و مسئولین وزارتخانه جهت تحقق رتبه‌‌بندی باید به فکر تسریع در تهیه نظام سنجش صلاحیت‌های معلمی باشند.

به گزارش عیارآنلاین، هفتادوسومین شماره از خبرنامه پُرسا منتشر شد. وضعیت طرح رتبه‌بندی معلمان، سرنوشت حذف کنکور از نظام پذیرش دانشجو و ایراد دوباره شورای نگهبان نسبت به لایحه دائمی شدن مدارس غیردولتی، سه موضوعی است که در این شماره بدان پرداخته شده است.

طرح رتبه‌بندی معلمان: گاهی در مجلس، گاهی در دولت

رتبه‌بندی معلمان_طرح رتبه بندی معلمانبا شروع سال تحصیلی ۹۵-۹۶، گروهی دیگر از معلمان کشور مشمول طبقه‌بندی شغلی می‌شوند. بر این اساس، حقوق دریافتی ایشان متناسب با سابقه کار و برخی شایستگی‌های دیگر افزایش می‌یابد. این اقدام وزارتخانه که از سال گذشته و طبق قانون مدیریت خدمات کشوری کلید خورد، گامی ارزشمند در جهت بهبود معیشت فرهنگیان به شمار می‌رود.

نمایندگان مجلس اما اقدام وزارتخانه را ناکافی دانسته‌اند و از چند ماه قبل، درصدد تدوین لایحه «رتبه‌بندی معلمان» برآمدند. به گفته نایب‌رئیس کمیسیون آموزش، طرح تکمیلی مجلس می‌تواند ایرادات و نواقص فاز اول و دوم نظام رتبه‌بندی معلمان را پس از اجرا در مهر سال ۹۵، مرتفع کند. این طرح از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس مورد بررسی قرار گرفت[۱]. بر طبق گزارش این مرکز، رتبه‌بندی معلمان باید در کنار مواردی نظیر تجزیه و تحلیل شغل معلمی و ارزیابی عملکرد معلمان دیده شود؛ بنابراین نمی‌توان بدون ملاحظه سایر نظام‌های مرتبط، نظام رتبه‌بندی معلمان را طراحی نمود. با توجه توضیحات فوق پیش‌بینی می‌شود که طرح مورد نظر مجلس، نتواند رتبه‌بندی مدنظر سند تحول بنیادین را پوشش دهد[۲]. همچنین طرح وزارتخانه نیز مطابق با قانون مدیریت خدمات کشوری مدون شده است و نه سند تحول. با این اوصاف، می‌توان گفت برای اجرای طرح رتبه‌بندیِ منبعث از سند، برنامه‌ریزی جدی‌ و دقیق‌تری نیاز باشد. ضمن آنکه به گفته دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش، برای تدوین این طرح ابتدا باید «نظام سنجش صلاحیت معلمی» مورد تأکید سند تحول تهیه گردد. بر این اساس، مسئولین باید پیش از رتبه‎بندی به فکر طراحی نظام سنجش صلاحیت معلمی باشند.

البته بررسی اظهارات مسئولین حکایت از آن دارد که نظام فوق در سال ۹۵ مستقر نخواهد شد[۳]. بدین ترتیب نمی‌توان به تحقق رتبه‌بندی مورد نظر سند تحول، تا پایان سال ۹۵ امید داشت.

با این اوصاف، باید گفت که مسئولین برای تحقق نظام رتبه‌بندی معلمان، باید هرچه سریع‌تر نظام سنجش صلاحیت‌های معلمی را تهیه کنند؛ به نحوی که تا انتهای سال ۹۵ این نظام به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش برسد.

سودای حذف کنکور بدون عزم جدی

کنکور_تأثیر سوابق تحصیلیسال‌ها است که کارشناسان و صاحب‌نظران تعلیم و تربیت کشور از ضرورت حذف کنکور به عنوان یکی از عوامل مخلّ تحول در آموزش و پرورش سخن می‌گویند. دراین‌باره، رئیس مجلس شورای اسلامی در جمع فرهنگیان کشور اعلام نمود: «تا زمانی که کنکور با وضع کنونی وجود دارد، هر سند تحولی هم که بنویسیم، به سد بزرگی برخورد می‌کنیم». به عقیده دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش نیز، کنکور یکی از موانع جدی تحقق تربیت جامع به شمار می‎‌رود. با وجود این مواضع، عملکرد دولت و مجلس حاکی از آن است که عزم جدی برای برچیدن این مانع وجود ندارد.

سال ۸۶، مجلس شورای اسلامی دولت را موظف نمود که تا سال ۹۰، کنکور را به طور کامل از چرخه پذیرش دانشجویان کارشناسی حذف نماید. طبق این قانون قرار بود تا سوابق تحصیلی دانش‌آموزان در دوران دبیرستان به عنوان ملاک پذیرش در دانشگاه‌ها، جایگزین کنکور شود. لازمه این امر، برگزاری آزمون‌های استاندارد و هماهنگ در کل دوره دبیرستان از سوی وزارت آموزش و پرورش بود، لکن این امر محقق نشد تا همچنان کنکور بدون رقیب بماند.

بعد از اجرا نشدن قانون مذکور، در سال ۹۲، مجلس قانون دیگری را تصویب کرد[۴] که در آن مقرر گردید سوابق تحصیلی سهمی ۲۵ درصدی در پذیرش دانشجویان داشته باشند. بنا بر برنامه‌ریزی صورت‌گرفته مطابق این مصوبه، دولت موظف شد تا طی ۵ سال، ۸۵ درصد از ظرفیت ورودی دانشگاه‌ها را بر اساس سوابق تحصیلی تکمیل کند[۵].

با این اوصاف، کنکور به عنوان یکی از موانع تحقق تحول بنیادین در آموزش و پرورش همچنان بر نظام آموزشی کشور حکمرانی خواهد کرد. در چنین شرایطی، از وزارت آموزش و پرورش انتظار می‌رفت که با تسری آزمون‌های استاندارد و هماهنگ به تمامی پایه‌های مقطع متوسطه دوم، لوازم حذف کنکور را فراهم نماید. البته وزارت آموزش و پرورش نیز برای عدم تحقق این موضوع، مشکلات خود را دارد؛ کمبود بودجه و امکانات برای برگزاری آزمون‌های نهایی و همچنین برخی نابرابری‌های آموزشی در نقاط مختلف کشور موجب می‌شود تا وزارتخانه نیز نتواند قرص و محکم مدعی توسعه امتحانات نهایی باشد.

شورای نگهبان از ایراد خصوصی‌سازی آموزشی کوتاه نیامد

خصوصی‌سازی آموزش و پرورشخردادماه ۹۵، شورای نگهبان لایحه دائمی شدن قانون مدارس غیردولتی را به مجلس ارجاع داد. به اذعان رئیس سازمان مدارس غیردولتی، مهم‌ترین ایراد شورای نگهبان به ماده ۱ و ۱۰ مصوبه برمی‌گشت. به نظر شورا، ظاهراً این مواد از توسعه خصوصی‌سازی مدارس حکایت دارند که در این صورت، نسبت آن‌ها با تأکید اخیر مقام معظم رهبری مبنی بر «تقویت مدارس دولتی» مبهم می‌شود.

در اواسط مردادماه ۹۵، لایحه مذکور با اعمال اصلاحاتی برای رفع ایرادات شورای نگهبان در مجلس به تصویب رسید. طبق اصلاحیه مجلس، ماده یکم با افزودن عبارت قرمز رنگ زیر تغییر یافت:

در راستای ارتقای جایگاه نظام تعلیم و تربیت کشور ضمن تأکید بر ارتقای کمی و کیفی مدارس دولتی به منظور بهره‌گیری از مشارکت مردمی در امر آموزش و پرورش و تأسیس مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی و بهره‌گیری از ظرفیت قوانین بالادستی و مستند به سیاست‌های کلی ابلاغی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش از سوی مقام معظم رهبری و راهبردهای کلان و راهکارهای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، همچنین سند نقشه جامع علمی کشور با حفظ کارکردهای سیاست‌گذاری و نظارتی نظام، سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وابسته به وزارت آموزش و پرورش تأسیس می‌گردد.

رئیس سازمان مدارس غیردولتی پیش از تصویب نهایی لایحه، معتقد بود که با این تغییرات، موارد اختلافی در تصویب قانون دائمی شدن مدارس غیردولتی رفع شد. در همین حال، یکی از اعضای هیئت رئیسه کمیسیون آموزش اصلاحات را ناکافی دانست و بیان داشت که لایحه همچنان با ابهاماتی همراه است.

به هر ترتیب، بعد از بررسی لایحه اصلاحی، شورای نگهبان بار دیگر مهر مغایرت بر پیشانی مصوبه مجلس نهاد. طبق نظر این شورا، ایراد ناظر به بند نخست مصوبه همچنان پابرجا است و اصلاحات صورت گرفته آن را برطرف نکرده‌اند. در همین راستا، مجمع مشورتی حقوقی شورا نیز اعلام نمود که مجلس بدون افزودن حکمی مؤثر برای رفع ایراد، عباراتی کلی و فاقد اثر مشخص را در ماده ۱ گنجانده است. به عقیده این مجمع، اصلاح ایراد شورا مستلزم تغییر در رویکرد مصوبه مجلس خواهد بود[۶].

بعد از اعلام مغایرت اخیر شورای نگهبان، هنوز خبری از برنامه مجلس برای اصلاح لایحه منتشر نشده است و مسئولین آموزش و پرورش نیز در این خصوص موضع خویش را اعلام ننموده‌اند. با این اوصاف به نظر می‌رسد که سیاست‌گذاران تربیتی کشور، باید تکلیف نظام تعلیم و تربیت را با اصل «مشارکت‌ مردم در آموزش و پرورش» روشن نمایند. در شرایط کنونی که این تکلیف روشن نیست، مشارکت مردم هم‌ارز توسعه مدارس غیردولتی پنداشته شده و به بهانه مشارکت مردم و «کاهش بار مالی دولت» بر تعداد مدارس غیردولتی افزوده می‌شود. حال آنکه به عقیده برخی کارشناسان، توسعه مدارس غیردولتی به خصوصی‌سازی آموزشی بیش از مشارکت مردم دامن می‌زند.

سایر اخبار برگزیده

فانی: آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش مهر برگزار می‌شود

فانی، وزیر آموزش و پرورش: وزیر آموزش و پرورش گفت:آزمون استخدامی وزارت آموزش و پرورش در سال ۹۵ احتمالاً مهر ماه برگزار شود.

دستورالعمل «خرید خدمات آموزشی» به استان های سراسر کشور ابلاغ شد

با امضای وزیر آموزش و پرورش دستورالعمل «خرید خدمات ‌آموزشی» به استان های سراسر کشور ابلاغ شد.

رویکرد برنامه ششم توسعه نشان داد آموزش‌وپرورش در اولویت نیست

در بیانیه کانون تربیت اسلامی آمده است: عملکرد دولت در آموزش و پرورش بیانگر آن است که نگاه به این نهاد در اولویت قرار نگرفته و مصداق آن لایحه برنامه ششم توسعه است که صرفاً در حد چند سطر آن‌ هم در مورد خرید خدمات آموزشی به امر تعلیم و تربیت پرداخته است.

آموزش و پرورش بیش از اعتبارات دولتی، بودجه نیاز دارد

بطحایی، معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش: آموزش و پرورش جهت اجرای برنامه‌های آموزشی و پرورشی نیاز به بودجه بیشتر از آنچه که دولت اختصاص می‌دهد، دارد.

پیش‌بینی حضور ۹۰۰ هزار دانش‌آموز در طرح شهاب

فانی، وزیر آموزش و پرورش: پیش‌بینی می‌کنیم در سال تحصیلی آینده ۹۰۰ هزار دانش‌آموز در طرح شهاب داشته باشیم و همچنین در سال تحصیلی ۹۶ـ۹۵، ۱۴۵ هزار دانش‌آموز در مدارس استعدادهای درخشان تحصیل می‌کنند.

ضرورت معافیت مدارس از پرداخت قبوض انرژی در برنامه ششم توسعه

عضو هیات رییسه کمیسیون آموزش‌وتحقیقات مجلس از تلاش کمیسیون متبوع خود برای گنجاندن طرح معافیت مدارس از پرداخت قبوض آب، برق و… در قالب یک ماده به برنامه ششم توسعه خبر داد.

فانی: زیرنظام منابع انسانی مهمترین زیر نظام سند تحول است

فانی، وزیر آموزش و پرورش: زیرنظام منابع انسانی مهمترین زیر نظام سند تحول است/مطمئن باشید تا پایان سال تخصیص بودجه به وزارت آموزش و پرورش تا ۱۱۰ درصد یعنی ۳۲تا۳۳ هزار میلیارد تومان خواهد بود.

۳۷ هزار معلم امسال در آموزش و پرورش بازنشسته می شوند

بطحایی، معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش: ۳۷ هزار معلم امسال در آموزش و پرورش بازنشسته می شوند و از معلمان در آستانه بازنشستگی یا بازنشسته درخواست تعویق بازنشستگی و همکاری یکساله با آموزش و پرورش را داریم.

معاون آموزش ابتدایی: کمبود معلم در مدارس ابتدایی همچنان وجود دارد

دیمه ور، معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش: کمبود معلم در مدارس ابتدایی همچنان وجود دارد و امسال با حضور ۱۳ هزار دانش آموخته دانشگاه فرهنگیان، تا حدودی سعی شده این کمبود جبران شود و بخشی از این کمبود نیز با خرید خدمات در مناطق مختلف کشور رفع خواهد شد./در سال تحصیلی جدید (۹۶ – ۹۵)، حدود ۲۰۰ هزار نوآموز دوره پیش دبستانی دوره یکساله را در مدارس دو زبانه بصورت رایگان خواهند گذراند.

تا پایان برنامه ششم ۲۰ درصد از مدارس دولتی کشور مشارکتی خواهند شد

گرد، رئیس سازمان مدارس غیردولتی، با بیان اینکه تا پایان برنامه ششم ۲۰ درصد از مدارس دولتی کشور مشارکتی خواهند شد، خاطرنشان کرد: برای هر استان باید الگوی توسعه مدارس غیردولتی داشته باشیم که بر مبنای نیازهای آن منطقه، درخواست مردم و همچنین توسعه کیفی باشند.

مددکاری اجتماعی در مدارس ایجاد می‌شود

منصور کیایی، مدیرکل دفتر مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش‌وپرورش گفت: مددکاری اجتماعی با هدف مداخله به موقع و مؤثر در رفتارهای پرخطر دانش‌آموزان ایجاد می‌شود.

دانشگاه فرهنگیان با کمبود هیات علمی مواجه است

مهرمحمدی، سرپرست دانشگاه فرهنگیان: دانشگاه در حال حاضر با کمبود اعضای هیات علمی مواجه است و آنچه که باید ما در این رابطه و رفع کمبودها انجام دهیم، مراجعه به مراجع است/متاسفانه هنوز تلاش‌های ما برای دریافت ردیف‌های استخدامی به نتیجه نرسیده که مایه تاسف و تعجب است؛ چرا که دانشگاه فرهنگیان با این درجه از اهمیت و با نیازهای مشهودی که به هیات علمی دارد؛ نباید در تنگنا قرار داده شود

رونمایی از برنامه راهبردی دانشگاه فرهنگیان در افق ۱۴۰۴

مهرمحمدی، سرپرست دانشگاه فرهنگیان با اشاره به رونمایی از برنامه راهبردی دانشگاه فرهنگیان در افق ۱۴۰۴، گفت: در این برنامه چشم انداز تربیت معلم مشخص شده است.

۷۰ درصد لوازم تحریر وارداتی و ۳۰ درصد آن تولید داخل است

فرزانیان، رییس اتحادیه فروشندگان نوشت‌افزار و لوازم مهندسی با اشاره به این‌که ۷۰ درصد لوازم تحریر وارداتی و ۳۰ درصد آن تولید داخل است، بیان کرد: این در حالی است که ۱۰۰ درصد دفترهای موجود در بازار تولید داخل است.

یکی از مشکلات آموزش و پرورش تعدد مراجع قانونگذاری است

عمادی، رئیس مرکز سنجش آموزش و پرورش: الان در آموزش و پرورش سه مرجع قانونگذاری وجود دارد؛ مجلس شورای اسلامی، شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی آموزش و پرورش. حال انکه قانون را باید کم، کوتاه، آسان یاب و قابل اجرا کنیم ؛ بنابراین ما مشکلاتی در قانونگذاری و قانونگرایی داریم که باید روی آن کار کنید.

تعطیلی دو هفته‌ای مدارس قطعی نیست

رستگاری، معاون نظارت و پایش محیط زیست استان تهران تاکید کرد که موضوع تعطیلی دو هفته‌ای مدارس، صرفا پیشنهادی از سوی سازمان محیط زیست بوده و فعلا در دست بررسی است.

***************************************************************

پی‌نوشت:

[۱] گزارش کارشناسی مرکز پژوهش‌های مجلس به شماره مسلسل۱-۲۱۰۱۴۷۳۲

[۲] طبق راهکار ۲/۱۰ از سند تحول بنیادین، وزارت آموزش و پرورش موظف به استقرار نظام سنجش صلاحیت‌های معلمی و رتبه‌بندی معلمان است.

[۳] برای کسب آگاهی بیشتر به گفته معاون نیروی انسانی شورای عالی آموزش و پرورش (عیارآنلاین، کد خبر: ۵۵۴۹۱۵۱) و صحبت‌های معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش(خبرگزاری ایسنا، کد خبر: ۹۵۰۶۱۱۰۷۵۴۱) مراجعه شود.

[۴] قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور

[۵]مابقی ظرفیت دانشگاه‌ها که مربوط به رشته‌های پرطرفدار است، همچنان وابسته به کنکور خواهد بود.

[۶] برای کسب اطلاعات بیشتر از نظر مجمع مشورتی حقوقی شورای نگهبان رجوع کنید به تارنمای پژوهشکده شورای نگهبان، کد گزارش: ۹۵۰۶۰۴۵

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: