۱۵ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۳۶

چشم بسته وزارت نیرو به تأمین مالی داخلی در احداث نیروگاه

با توجه به اینکه بخش اصلی تأمین مالی طرح‌های نیروگاهی کشور از طریق منابع ریالی صورت می‌گیرد و تنها به حدود ۲۰ درصد منابع ارزی نیاز است، لازم است وزارت نیرو در سبد تأمین مالی این طرح‌ها به روش‌های تأمین مالی داخلی نیز توجه داشته باشد.

نیروگاه - شرکت ترکیه‌ایبه گزارش عیارآنلاین، وزارت نیرو قصد دارد به منظور افزایش ظرفیت تولید برق در کشور از طریق جذب سرمایه‌گذاری خارجی، احداث ۴ نیروگاه به ارزش ۳ میلیارد دلار را به شرکت ترکیه‌ای یونیت‌اینترنشنال واگذار نماید. اگرچه جذب سرمایه خارجی می‌تواند برای اجرای پروژه‌های عمرانی کشور مفید باشد، اما این اقدام وزارت نیرو برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی تضعیف توان داخل و تبعیض قائل شدن بین تولیدکننده داخلی و خارجی را در پی خواهد داشت.

 هوشنگ فلاحتیان، معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی در بیان علت اصلی این اقدام گفت: «ما الآن مشکل پول داریم. ما یکی از مسائل اصلی‌مان که به سمت استقبال از سرمایه‌گذاری خارجی رفتیم، این است که پول و نقدینگی در بازار ما نیست. ما در حال حاضر، ۳۵ هزار مگاوات موافقت‌نامه اصولی در اختیار شرکت‌های خصوصی ایرانی قرار داده‌ایم که به اجرا نرسیده است. کمی بیش از ۵۰ هزار مگاوات موافقت‌نامه اصولی صادر شده، اما بسیاری از آنها را به دلیل عدم فعالیت باطل کردیم».

طرزطلب، مدیرعامل شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی نیز در پاسخ به این سوال که «چرا با وجود شرکت‌های داخلی سازنده نیروگاه چون مپنا، به سراغ شرکت‌های خارجی برای ساخت نیروگاه رفته‌اید؟»، اظهار داشت: «در حال حاضر، مشکل عمده در بحث ساخت نیروگاه‌های سیکل ترکیبی، کمبود سرمایه و آورده مالی است که به جهت حل مشکل تأمین مالی پروژه‌های زیربنایی، ما به سمت سرمایه‌گذاری خارجی رو آورده‌ایم و شرکت یونیت‌ابنترنشنال قرار است با سرمایه خود و بدون کمک مالی داخلی اقدام به سرمایه‌گذاری در جهت ساخت نیروگاه بنماید و این فضای کسب و کار داخلی را ارتقا خواهد داد».

از طرف دیگر، کارشناسان عقیده دارند که عامل اصلی مشکلات اقتصادی کشور محدودیت منابع مالی نیست، بلکه بی‌توجهی دولت‌ها به ایجاد نهادهایی با ساختار مناسب در حوزه تأمین مالی و طراحی و استفاده از سازوکارهای مطلوب برای حل این مشکلات است. به عنوان مثال، با حجم چند صد هزار میلیارد تومانی نقدینگی موجود در اقتصاد کشور، دولت‌ها توجه مناسبی نسبت به جذب بخشی از این نقدینگی به تولید نکرده و اجرای پروژه‌های ملی و زیربنایی سودآور را به افزایش جذب سرمایه‌گذاری خارجی با لغو تحریم‌ها گره زده‌اند. این در حالی است که در صورت ایجاد ساختار نهادی لازم و همچنین طراحی و استفاده از ابزارهای مناسب، امکان استفاده از سرمایه‌های مردمی برای تأمین مالی پروژه‌های ملی و زیربنایی سودآور وجود دارد.

در همین رابطه، می‌توان به فروخته شدن ٢٠٠٠ میلیارد ریال اوراق مشارکت در عرض چند ثانیه برای تأمین مالی پتروشیمی شیراز از طریق بورس کالای ایران اشاره کرد. فروش ۵۰۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت در کمتر از یک دقیقه توسط شرکت ملی نفت در ۲۶ اسفند ۱۳۹۴ نیز گواه دیگری بر این موضوع است. علاوه بر این، حجم نقدینگی کشور از هزار هزار میلیارد تومان عبور کرده و با انواع ابزارهای موجود در بازار سرمایه نظیر صکوک می‌توان تامین مالی کرد

یکی دیگر از ابزارهای مناسب برای جذب سرمایه‌های داخلی، «صندوق سرمایه‌گذاری پروژه» نام دارد. در این روش، سرمایه‌ لازم برای اجرای پروژه از طریق جلب مشارکت آحاد مردم تأمین می‌شود. به این منظور، مالکیت پروژه و منافع حاصل از آن به سهام قابل عرضه در بازار سرمایه تبدیل می‌شود و مردم سهام‌دار پروژه می‌شوند.

در این رابطه باید توجه نمود که در حال حاضر، بیش از ۸۰ درصداز نیاز مالی احداث نیروگاه از منابع ریالی تأمین شده و کمتر از ۲۰ درصد از آن وابسته به منابع ارزی است. البته نیاز ارزی برای توربین‌های کلاس F بیش از ۲۰ درصد است که بعد از انتقال فناوری ساخت این دسته از توربین‌ها، این مقدار نیز کاهش خواهد یافت. بنابراین برای تأمین مالی بخش بزرگی از پروژه‌های نیروگاهی، می‌توان از منابع داخلی استفاده نمود.

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: