۲۷ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۰۷

بیمه‌ها متوجه کاهش هزینه‌ سلامت نشدند

حریرچی، سخنگوی وزارت بهداشت: بعد از سال ۹۳ نظام پرداخت را به طرز معنی داری تغییر دادیم و میزان پرداختی در کشور از کل هزینه‌های سلامت کاهش پیدا کرده است که ممکن است سازمان‌های بیمه ای آن را حس نکرده باشند.

به گزارش عیارآنلاین، دکتر ایرج حریرچی – قائم مقام و معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با حضور در برنامه نبض شبکه خبر که با موضوع روش‌های پرداخت در نظام سلامت اجرا شد، با اشاره به موضوع برنامه که بررسی روش‌های پرداخت در نظام سلامت است، تاکید کرد: اظهار نظر درباره مکانیسم‌های پرداخت بدون توجه به سابقه گذشته، به بیراهه رفتن است و متاسفانه یکی از مشکلات در ایران، فیلسوف نمایی در خصوص موضوعی است که هیچ گونه تحقیق و مطالعه قبلی در خصوص آن انجام نمی‌دهند.‌

حریرچی، انگیزه های مالی را مهمترین عامل موثر در رفتار سازمانی دانست و گفت: در حال حاضر غالب شیوه پرداخت در نظام سلامت کشور، بر اساس «فی فورسرویس» یا همان پرداخت به ازای خدمت است. البته به این شیوه پرداخت، کارانه نیز گفته می‌شود که با کارانه و پاداشی که سازمان‌ها پرداخت می‌کنند تفاوت دارد.

قائم مقام وزیر بهداشت، خرید راهبردی را یکی دیگر از شیوه‌های پرداخت در نظام سلامت کشور دانست و افزود: آنچه در قوانین ما است و نمایندگان هم در اصلاحات برنامه ششم تاکید دارند، خرید راهبردی است و ما سعی می‌کنیم خدمات را از بهترین تامین کننده و با بهترین مکانیسم پرداخت، دریافت کنیم.

معاون کل وزیر بهداشت با عنوان این مطلب که پرداخت‌ها در نظام سلامت به شیوه فی فور سرویس در کشورهای جهان سوم و در حال توسعه اعمال می‌شود، گفت: این شیوه پرداخت از سال ۱۳۷۴ به بیمارستان‌های کشور آمد و تمام نظام‌های مترقی سلامت با خردورزی سعی در به حداقل رساندن نظام فی فورسرویس هستند.

حریرچی با اشاره به اینکه در سال ۷۴، ۵۰ درصد مردم بیمه نبودند، افزود: در نظام‌های مبتنی بر حقوق، کمترین انگیزه برای خدمت وجود دارد.

قائم مقام وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: بعد از سال ۹۳ نظام پرداخت را به طرز معنی داری تغییر دادیم و میزان پرداختی در کشور از کل هزینه‌های سلامت کاهش پیدا کرده است که ممکن است سازمان‌های بیمه ای آن را حس نکرده باشند.

منبع: تسنیم

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: