۲۴ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۵۱
چهارمین بسته خبری حمل‌ونقل منتشر شد

ریل ملی در کشاکش راه‌آهن و ذوب‌آهن

با وجود اینکه موضوع تولید ریل ملی در کشور از چندین سال قبل مطرح است، این پروژه همچنان به ثمر ننشسته و در پس اختلافات شرکت راه‌آهن و شرکت ذوب‌آهن اصفهان، وضعیت مبهمی دارد.

ریلبه گزارش عیارآنلاین، چهارمین بسته خبری حمل‌ونقل منتشر شد. مهم‌ترین موضوع این بسته خبری، اظهارات متفاوت مسئولین شرکت راه‌آهن و ذوب‌آهن اصفهان در خصوص وضعیت پروژه ریل ملی می‌باشد.

ریل ملی در کشاکش راه‌آهن و ذوب‌آهن

محسن پورسیدآقایی، مدیرعامل شرکت راه‌آهن در رابطه با چگونگی پیش‌روی تولید ریل در ذوب‌آهن اصفهان، اظهار کرد: «سال ۸۶ مقرر شد وزارت راه ۱۰۰ هزار تن ریل از کشور اسپانیا خریداری کند، اما در آن زمان موضوع در وزارت اقتصاد مصوب نشد، چون اعلام کردند که ریل تولید داخل ساخته خواهد شد، این در شرایطی است که نه ریل داخلی تولید شد و نه واردات مورد نیاز صورت گرفت».

پورسیدآقایی  افزود: «در حال حاضر نیز ذوب‌آهن اصفهان بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان به شرکت راه‌آهن بدهی دارد که این بدهی به دلیل عدم وصول مطالبات راه‌آهن در سال‌های اخیر شکل گرفته است، در واقع راه‌آهن هنوز هم بدون دریافت هزینه، بار ذوب‌آهن را جابه‌جا کرده و مطالبات خود را بدون محاسبه سود در نظر می‌گیرد. یکی دیگر از اقدامات راه‌آهن در راستای حمایت از تولید داخلی نیز خرید ریل تا حدود ۳۰ یورو گران‌تر از نرخ‌های اروپایی است که اگر همین قیمت را با محصولات چینی مقایسه کنیم، در حقیقت ریل داخلی را ۳۰ درصد گران‌تر می‌خریم».

اما رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان در بازدیدی از کارخانه ذوب‌آهن در جریان آخرین اقدامات برای راه‌اندازی ریل‌سازی این شرکت قرار گرفت و گفت: «زمینه‌سازی برای افتتاح رسمی این پروژه با مسئولان دولتی انجام شده است.

در این بازدید، منصور یزدی‌زاده، معاون برنامه‌ریزی و توسعه ذوب‌آهن با توضیح آخرین تحولات صورت گرفته در خط تولید ریل شرکت گفت: «این کارگاه از هر جهت تکمیل و در حال تولید ریل است اما برای تولید ریل انبوه منتظر درخواست راه‌آهن، تعیین مشخصات فنی ریل مورد نظر و تنظیم قرارداد نهایی آن با ذوب‌آهن هستیم. هم‌اکنون شمش موردنیاز برای این کارگاه نیز فراهم شده است».

عدم رشد بهره‌وری با وجود افزایش اعتبارات راه‌آهن در دولت یازدهم

محسن پورسیدآقایی، مدیرعامل راه‌آهن در نشست خبری خود که به مناسبت هفته دولت برگزار شده بود اعلام کرد: «اعتباراتی که در دولت یازدهم به حمل‌ونقل ریلی اختصاص داده شد با اعتبارات حوزه ریلی در طول سال‌های ۸۲ تا ۹۲ برابری می‌کند و این بدان معنا است که اعتبارات حمل‌ونقل ریلی در طول ۱۰ سال وفور درآمد نفتی کشور بسیار ناچیز بوده است». وی این موضوع را نشان‌دهنده اولویت توسعه ریلی در دولت یازدهم دانست.

هرچند توجه ویژه دولت به راه‌آهن امری پسندیده است اما همانطور که از نمودار زیر مشخص است این افزایش تخصیص در اعتبارات در حالی صورت گرفت که در امر بهره‌وری خطوط ریلی (نسبت بار و مسافر جابجاشده به طول خطوط) شاهد رشد قابل توجهی نبودیم.

۱۳۹۵۰۶۲۴۰۶

مذاکرات خرید ۶۰۰ دستگاه واگن لبه‌کوتاه ادامه دارد

امید سخایی، معاون اقتصادی و مالی شرکت حمل‌ونقل ریلی توکاریل، از مذاکرات مقدماتی در خصوص خرید ۶۰۰ دستگاه واگن لبه‌کوتاه با نماینده شرکت سازنده خبر داد. سخایی همچنین به پیگیری مذاکرات پیرامون واردات واگن توسط شرکت‌های زیرمجموعه توکاریل اشاره نمود و اعلام کرد: «تا حصول توافق نهایی، رفت‌آمدها با نماینده شرکت خارجی ادامه خواهد داشت». این خبرها در حالی منتشر می‌شود که مسئولین مرتبط تاکنون بارها در راستای حمایت از تولید ملی، موضوع واردات واگن به کشور را مردود خوانده‌اند.

خرید ۱۰۰ میلیون دلاری  واگن از اوکراین

بر اساس اطلاعیه سفارت اوکراین در تهران، شرکت آزووب‌شماش این کشور ۳۰۰۰ واگن به ارزش ۱۰۰ میلیون دلار به ایران فروخته است. ارزش موافقتنامه امضا شده بین دو کشور بیش از ۱۰۰ میلیون یورو برآورد می‌شود.

سفارت اوکراین در تهران همچنین اعلام کرد: «این تنها اولین موافقتنامه صدور محصولات شرکت آزووب‌شماش به ایران است. کل نیاز شرکت های دولتی پارس واگن و کورس واگن ایران بیش از ۳۵ هزار واگن مسافری، باری و تانکری است. بنابراین پتانسیل همکاری بین شرکت آزووب‌شماش و شرکت‌های ایرانی به بیش از یک میلیارد یورو می رسد». در روز ۱۳ جولای (۲۳ تیرماه) سال جاری، وزارت زیرساخت اوکراین و وزارت راه‌وشهرسازی ایران یادداشت تفاهم همکاری در این زمینه امضا کرده بودند.

تجهیز ۱۱۳ ایستگاه راه‌آهن به سیستم ATC

پورسیدآقایی با بیان ایکه همه شبکه ریلی کشور در حال تجهیز به سیستم کنترل اتوماتیک ورود ایستگاه‌ها در هستند، گفت: «این سیستم که به ATC معروف است، خطای انسانی را کاهش داده و مانع تجاوز از سرعت مجاز می‌شود و اگر اتفاقی برای لکوموتیوران رخ دهد قطار را متوقف خواهد کرد».

وی با بیان اینکه این سیستم توسط متخصصان داخلی طراحی و بومی‌سازی شده، افزود: «در حال حاضر ۱۱۳ ایستگاه به این سیستم مجهز شده‌اند و ۱۰۲ ایستگاه باقی‌مانده نیز تا پایان امسال به این سیستم تجهیز خواهند شد».

در این سیستم ایستگاه‌های مجازی در فاصله ایستگاه‌های فیزیکی تعریف می‌شوند تا قطارها بتوانند پشت سر هم حرکت کنند. به گفته پورسیدآقایی، اجرای همین سیستم موجب شده ظرفیت خط تهران-مشهد روزانه به ۲۰۰ قطار افزایش یابد و هر ۷ دقیقه یک قطار از تهران به مشهد و مشهد به تهران در تردد باشد.

تکمیل راه‌آهن چابهار-زاهدان به بعد از طرح توسعه بندر شهید رجایی موکول شد

مدیرعامل راه‌آهن درباره راه‌آهن چابهار-زاهدان گفت: «این مسیر پس از توسعه بندر شهید رجایی تکمیل خواهد شد». پورسیدآقایی با اعلام اینکه طبق بخشنامه سازمان بنادر نیز، از این پس، هر ترمینالی در بنادر ساخته می‌شود باید به خطوط ریلی متصل شود، افزود: «فعلا سهم ریل در جا‌به‌جایی بار بندر شهید رجایی ۱۵ درصد است و برنامه‌ریزی کردیم این رقم در کل بنادر کشور به ۳۰ درصد افزایش یابد».

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: