۱۵ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۵۲
پُرسا 72 منتشر شد

یک بام و دو هوا؛ مدارس غیردولتی یا مدارس خاص؟

در این شماره از خبرنامه پُرسا «سهم آموزش و پرورش از احکام برنامه ششم توسعه»، «تنگناهای اجرای شیوه جدید هدایت تحصیلی» و «سیاست متعارض آموزش و پرورش در قبال کاهش مدارس خاص و غیردولتی» بررسی شده است.

به گزارش عیارآنلاین، هفتادودومین شماره از خبرنامه پُرسا منتشر شد. در این شماره، «سهم آموزش و پرورش از احکام برنامه ششم توسعه»، «تنگناهای اجرای شیوه جدید هدایت تحصیلی» و «سیاست متعارض آموزش و پرورش در قبال کاهش مدارس خاص و غیردولتی» بررسی شده است.

برنامه ششم توسعه، سند تحول را دور زد

برنامه ششم توسعه _ نشست برنامه ششماواخر آذرماه ۹۴، دولت لایحه «احکام پیشنهادی برای اجرای برنامه ششم توسعه» را روانه مجلس کرد. لایحه مذکور که انتقاد بسیاری از کارشناسان آموزشی را نیز به همراه داشت، مورد پذیرش مجلس واقع نشد و نمایندگان مردم به جای تصویب این لایحه، زمان اجرای برنامه پنجم را یک سال دیگر تمدید کردند تا بررسی و تصویب برنامه ششم توسعه به نمایندگان مجلس دهم محول شود.

حدود ۸ ماه بعد و در مرداد ماه ۹۵، همان مفاد لایحه و این بار با عنوان «برنامه ششم توسعه» به مجلس ارسال گردید. در این لایحه نیز سهم وزارت آموزش و پرورش به یک بند محدود شد که بر اساس آن وزارتخانه مجاز است از بخش غیردولتی خرید خدمات آموزشی کند.

این امر مجدداً انتقاد کارشناسان و مسئولین را برانگیخت، از جمله به اعتقاد سلیمی، عضو هیئت رئیسه کمیسیون آموزش، لایحه برنامه ششم نمی‌تواند اهداف سند تحول بنیادین را محقق سازد. این انتقادات سبب شد نمایندگان مجلس ضمن تجدیدنظر در اعطای مجوز جهت خرید خدمات آموزشی، احکام جدیدی را نیز در لایحه دولت بگنجانند. در این راستا، محمدی، عضو کمیسیون آموزش مجلس، از الحاق پیشنهادهای این کمیسیون به لایحه خبر داد که به گفته یکی دیگر از اعضای کمیسیون، «تأسیس سازمان نظام معلمی» از آن جمله محسوب می‌شود.

از آنجا که اصلاحیه‌ی نمایندگان بر پیشنهاد دولت به صورت رسمی انتشار نیافته است، نمی‌توان در این باره قضاوت دقیقی نمود. اما چنین به نظر می‌رسد که این پیشنهادها نتواند برنامه ششم را محمل تمام و کمالی برای اجرای سند تحول قرار دهد، زیرا اجرای سند و تحقق تحول بنیادین، پیچیدگی‌ها و ظرافت‌هایی دارد که جز با برنامه‌ریزی‌ کارشناسان وزارتخانه محقق نمی‌شود. لذا نمی‌توان انتظار داشت که مجلس در زمانی اندک، تمامی استلزام‌های قانونی جهت اجرای سند را یکجا گردآوری کند.

ضمن اینکه وظیفه برنامه‌ریزی برای اجرای سند، متوجه وزارت آموزش و پرورش است و به گفته رئیس شورای راهبری سند آموزش و پرورش در برنامه ششم وظیفه‌ای جز اجرای سند تحول بنیادین ندارد. در حالی که این وظیفه در تدوین لایحه برنامه ششم، نادیده انگاشته شده و وزارت آموزش و پرورش نیز در این باره به طور شایسته واکنش نشان نداده است.

هدایت تحصیلی باید دو مرحله‌ای می‌شد

هدایت تحصیلی_مشاوره_انتخاب رشتهتیرماه ۹۵، با فرا رسیدن موعد انتخاب رشته دانش‌آموزان پایه نهم، اجرای طرح جدید هدایت تحصیلی وارد فاز نهایی شد که حواشی فراوانی نیز به همراه داشت. گزارش‌های میدانی نشان داد که طرحِ مورد نظر نقاط مبهم و ایرادات متعددی دارد. شیوه جدید هدایت تحصیلی نسبت به رویه پیشین با تغییراتی همراه بود که دانش‌آموزان و والدین را با دشواری‌هایی مواجهه کرد و به توجه به دامنه اعتراضات، سازمان بازرسی نیز به هدایت تحصیلی ورود نمود.

به عقیده کارشناسان محدودیت‌هایی بر سر راه انتخاب رشته دانش‌آموزان نهاده شد که این امر وجه انتخاب‌گری ایشان را تا حد زیادی مخدوش می‌نمود. با ترتیب اتخاذ شده از سوی آموزش و پرورش، بسیاری از محصلان راهی جز ورود به رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش نداشتند که این امر اعتراض بسیاری را برانگیخت. بعد از انعکاس این اعتراض‌ها، رئیس ستاد هدایت تحصیلی اعلام نمود که الزام به انتخاب رشته تحصیلی از میان فهرست پیشنهادی حذف گردید.

به اعتقاد وزیر سابق آموزش و پرورش یکی از عوامل بروز مشکلات مذکور، تدوین دیرهنگام آیین‌نامه اجرایی هدایت تحصیلی است که مدیرکل تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش نیز با اشاره به زمان اندک برای اجرای هدایت تحصیلی، به طور تلویحی وجود مشکلات را پذیرفت. در کنار محدودیت زمانی، رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی اعلام نمود که هدایت تحصیلی باید دو مرحله‌ای انجام می‌شد.

باید اذعان نمود که هدایت تحصیلی صحیح دانش‌آموزان مستلزم ارائه شناخت و تجربه کافی برای انتخاب‌گری ایشان است. اجرای شیوه جدید هدایت تحصیلی در زمان اندک و به صورت تک مرحله‌ای و بدون آموزش کافی به خانواده‌ها و اولیای مدرسه در کنار دیگر محدودیت‌های مدارس ـ نظیر کمبود ظرفیت پذیرش رشته‌های پرطرفدار و ضعف امکانات دیگر رشته‌ها ـ موجب شد تا هدایت تحصیلی به صورت مناسب اجرا نشود. به نظر می‌رسد وزارت آموزش و پرورش از هم‌اکنون باید برای سال آینده برنامه‌ریزی لازم را انجام دهد تا مشکلات مجدداً تکرار نشود. ضمن آنکه طراحی و استقرار نظام جامع مشاوره و راهنمایی نباید به فراموشی سپرده شود.

یک بام و دو هوا؛ مدارس غیردولتی یا مدارس خاص؟

هوشمندسازی مدارس_ مدارس غیردولتیروزهای اخیر، وزیر آموزش و پرورش به مناسب هفته دولت مهمان رسانه ملی شد و به ارائه گزارشی از عملکرد خویش پرداخت. یکی از موضوعات مورد تأکید فانی، کاهش تنوع مدارس از یک سو و تقویت مدارس دولتی از سوی دیگر بود: «بنده از روز اول، اعلام کردم که ما باید در جهت کاهش تنوع مدارس حرکت کنیم و با یک برنامه‌ریزی درست و حساب شده، تنوع و تعداد مدارس خاص یا «مدارس غیر از مدارس دولتی معمولی» به تدریج کاهش پیدا کند».

با معیار قرار دادن سیاست مورد اشاره وزیر در این برنامه تلویزیونی، انتظار می‌رود که در این دوره، تعداد مدارس و دانش‌آموزان مورد نظر (غیردولتی، سمپاد و نمونه دولتی) کاهش یافته باشند. این در حالی است که مرور عملکرد وزارت آموزش و پرورش در سه سال اخیر، حکایت از آن دارد که وزارتخانه سیاست مذکور را فقط درباره مدارس خاص دولتی همچون سمپاد اجرا کرد. در همین راستا آذرماه ۹۳، شورای عالی آموزش و پرورش با تصویب طرح جامع تربیت استعدادهای برتر، توسعه مدارس تیزهوشان را ممنوع نمود. در عین حال به صورت متعارض و همزمان، توسعه مدارس غیردولتی به طور ویژه دنبال شد.

در همین راستا، وزیر آموزش و پرورش در تابستان ۹۳، از سیاست‌گذاری برای افزایش تعداد دانش‌آموزان مدارس غیردولتی از ۸٫۵ درصد به ۱۲ درصد سخن گفت و اندکی بعد نیز بسته حمایتی خویش از مدارس غیردولتی را ابلاغ نمود. در نتیجه سیاست‌های حمایتی مذکور و تلاش‌های مدیران آموزش و پرورش، تعداد دانش‌آموزان مدارس غیردولتی به بیش از ۱۱ درصد در سال تحصیلی ۹۴-۹۵ رسید. با وجود این افزایش، رئیس سازمان مدارس غیردولتی در فروردین ماه ۹۵، توسعه و حمایت از مدارس غیردولتی را در رأس برنامه‌های وزارتخانه برشمرد.

در مجموع عملکرد آموزش و پرورش نشان می‌دهد که سیاست کاهش تنوع مدارس عمدتاً متوجه مدارس سمپاد بوده و مدارس غیردولتی حساب جداگانه‌ای باز شده است. این فرضیه آنگاه قوت بیشتری می‌گیرد که گزارش عملکرد صد روزه نخست وزارت آموزش و پرورش (منتشر شده در سال ۹۲) مورد توجه قرار گیرد. در این گزارش، «توسعه بی‌رویه مدارس نمونه دولتی و سمپاد» در سال‌های قبل «مخرب سرمایه‌گذاری مؤسسان مدارس غیردولتی» دانسته شد. بر این اساس این شائبه از سوی برخی مطرح گردید که «اساساً توسعه و تقویت مدارس سمپاد با هدف کمک به گسترش مدارس غیردولتی متوقف شده است»؛ مسأله‌ای که پاسخگویی مسئولان امر را می‌طلبد.

سایر اخبار

پیشنهاد تشکیل ستاد هماهنگی و پشتیبانی در اجرای سند تحول بنیادین در دولت

فانی، وزیر آموزش و پرورش به پیشنهادی از سوی آموزش و پرورش که در دستور کار دولت قرار دارد اشاره کرد و گفت: پیشنهاد تشکیل ستاد هماهنگی و پشتیبانی در اجرای سند تحول بنیادین را ارائه کرده‌ایم و امید است با تحقق آن سایر دستگاه‌ها با ما در اجرای سند مشارکت کنند.

سازمان بهزیستی توانایی اداره مناسب مهدکودک‌ها را ندارد

روح افزا، معاون شورای فرهنگی و اجتماعی زنان شورای عالی انقلاب فرهنگی: مسئولان بهزیستی در جلسات مختلف اعلام کردند صرفاً از کودکان در مهدها نگه‌داری می‌‌شود. سازمان بهزیستی توانایی اداره مناسب مهدکودک‌ها را ندارد. در شورای فرهنگی و اجتماعی زنان معتقدیم که آموزش و پرورش باید متولی مهدهای کودک در کشور باشد.

استقبال آموزش و پرورش از پذیرش مدیریت مهدهای کودک

نوید ادهم، دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش: آموزش و پرورش خواهان واگذاری کامل مهدکودک‌ها [از بهزیستی] به این نهاد آموزشی نیست. اما در صورت تحقق، از آن  استقبال می‌کند./ آموزش‌هایی که در تعدادی از مهدکودک‌ها به آن پرداخته می‌شود با مبانی تربیتی آموزش و پرورش هم خوانی ندارد.

سازگار نبودن کنوانسیون حقوق کودک با منافع ملی و شرعی کشور

روح‌افزا، معاون شورای فرهنگی اجتماعی زنان شورای عالی انقلاب فرهنگی: اصرار مسئولان برای پیوستن به کنوانسیون حقوق کودک بدون در نظر گرفتن حق تحفظ تعهد آن‌ها به صندوق جمعیت، یونیسف و یونسکو است.

طرح جدید تربیت معلم : ۲ سال آموزش در دانشگاه فرهنگیان و ۲ سال آموزش در دیگر دانشگاه‌ها

مهرمحمدی، سرپرست دانشگاه فرهنگیان در پاسخ به پرسشی پیرامون طرح ۲+۲ خاطرنشان کرد: طرح به این صورت است که دانشگاه های دیگر از طریق کنکور سراسری  ۲۰ هزار دانشجو می‌پذیرند که این پذیرفته شدگان  ۲ سال در دانشگاه فرهنگیان آموزش می‌بینند. در همین راستا دستور کار جلسه آینده هیئت امنای دانشگاه، تصویب ریز برنامه پذیرش دانشجوی دانشگاه فرهنگیان تا سال ۱۴۰۴ است.

طرح ۲+۲ در عمل تضعیف و حذف نهاد تربیت معلم است

به طور کلی می‌توان گفت ۲+۲ چکیده‌ای از برنامه‌های دولت برای دانشگاه فرهنگیان است که با محوریت برداشتن بار (بخوانید بار مالی) از دوش این دانشگاه (بخوانید دولت) تدوین شده و به رغم ادعاهای موجود مبنی بر عدم گرایش به حذف و تضعیف تربیت معلم در عمل این کار را دنبال می‌کند. با این کار دانشگاه فرهنگیان در رقابت با سایر دانشگاه‌ها بازنده خواهد بود و از گردونه تربیت نیروی انسانی متخصص باز می‌ماند در مقابل اهداف بودجه‌ای دولت و سازمان مدیریت به بهترین شکل تأمین خواهد شد.

مخالفت دبیر شورای عالی آموزش و پرورش با اصل بودن ماده ۲۸ اساس‌نامه دانشگاه فرهنگیان

نوید ادهم، دبیر شورای عالی آموزش و پرورش: دانشگاه فرهنگیان باید تنها مرجع جذب معلم باشد./ در صدد هستیم تا بر اساس مفاد اساس‌نامه با اولویت بیستم طی ۴ سال به تربیت تخصصی معلم در دانشگاه فرهنگیان بپردازیم. ماده ۲۸ جزو موارد اصلی تأمین نیروی انسانی محسوب نمی‌شود و با اصل بودن این ماده مخالف هستیم.

برگزاری آزمون «اصلح» برای ورود به شغل معلمی

کیانی، معاون نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه فرهنگیان: آزمون «ارزشیابی صلاحیت‌های حرفه‌ای» که به « اصلح» مشهور است، سنجش شایستگی‌های حرفه‌ای دانشجویان و مهارت آموزانی است که در دانشگاه فرهنگیان تحصیل کرده و به استخدام آموزش و پرورش در می‌آیند.

اختلاف آموزش و پرورش با سازمان مدیریت بر سر تعداد استخدامی

بطحائی، معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی آموزش و پرورش: در دستگاه‌های غیر حاکمیتی استخدام یک به سه است و اگر حاکمیتی باشد، به ازای هر یک نفر، یک نفر باید جذب شود. سازمان مدیریت بر اساس اعداد و ارقام اعتقاد دارد که آموزش و پرورش جلو جلو بیش از آنچه که ظرفیت داشته باشد را جذب کرده و سازمان مدیریت روی این موضوع یک اختلافی هم با ما دارد.

احتمال برگزاری آزمون استخدامی آموزش و پرورش در پاییز امسال

حسینی، مدیرکل امور اداری و تشکیلات آموزش و پرورش: امسال ۱۰ هزار ردیف استخدامی از سازمان امور اداری و استخدامی دولت دریافت کردیم. مدت زمان کافی برای برگزاری این آزمون تا پایان تابستان فراهم نیست. احتمالاً پاییز امسال آزمون استخدامی برگزار شود.

افزایش ۸۵ درصدی حقوق معلمان در سال‌های اخیر

فانی، وزیر آموزش و پرورش از رشد ۸۰ درصدی بودجه آموزش و پرورش در طول سه سال دولت تدبیر و امید خبر داد و گفت: پرداخت حق مرزش بعد از سال‌ها که مصوبه آن اجرایی نشده بود در اول تیرماه سال گذشته به همت دولت تدبیر و امید به صورت فراگیر اجرایی شد.

ایجاد کارگروه منابع مالی و درآمدی از سطح ستاد تا سطح ادارات آموزش و پرورش

مجاوری، مدیر کل دفتر برنامه ریزی و بودجه آموزش و پرورش:  وزارت آموزش و پرورش برنامه‌های خود را بر اساس مدیریت بهینه منابع و مصارف منابع مالی و درآمدی تنظیم کرده است./ کارگروه منابع مالی و درآمدی از سطح ستاد تا سطح ادارات آموزش و پرورش ایجاد شده است./ باید از دستگاه‌ها و نهادهای خاص  سهم درآمدی آموزش و پرورش را دریافت کنیم.

استاد دانشگاه فرهنگیان: نوع مشارکت مردمی نباید صرفاً توجه به مدارس غیردولتی باشد

اسدی گرمارودی، مدرس دانشگاه فرهنگیان: این موضوع که مدارس غیردولتی بر اساس مصوبه مجلس ایجاد شده‌اند، صحیح است. نوع مشارکت نباید صرفاً توجه به مدارس غیردولتی باشد این ساختار مشکلات بیشتری را ایجاد می‌کند.

فانی: میانگین خدمت معلمان در مناطق کمتر توسعه‌یافته کمتر از ۵ سال است

فانی، وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه میانگین خدمت معلمان در مناطق کمتر توسعه یافته کمتر از ۵ سال است، گفت: این مناطق همیشه با معلمان کم تجربه اداره می‌شود.

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: