۱۳ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۰۱
در آرزوی تحول

بررسی عملکرد وزیر آموزش‌وپرورش در سال سوم دولت تدبیر و امید

در دوازدهمین گزارش از پرونده «فصل برداشت»، با عنوان «در آرزوی تحول»، عملکرد علی‌اصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش دولت یازدهم مورد بررسی قرار گرفته است.

به گزارش عیارآنلاین، در دورانی که مردان «تدبیر و امید» اندک‌اندک به «فصل برداشت» عملکرد سه‌ساله خود قدم می‌نهند، این سؤال پیش روی نخبگان قرار دارد که دکتر روحانی و همکارانش تا چه مقدار کشور را از ثمرات اقتصاد مقاومتی بهره‌مند ساخته‌اند؟ بدون شک پاسخ‌گویی به این پرسش، بدون اطلاع از عملکرد دست‌اندرکاران دولت یازدهم میسر نخواهد بود. پرونده «فصل برداشت» به دنبال آن است تا عمکرد دولتمردان را با استناد به منابع و گزارش‌های رسمی آشکار، به تصویر بکشد تا از قِبَل این امر، میزان انطباق اقدامات مسئولین و اسناد کلان کشور مشخص شود.

در دوازدهمین گزارش از این پرونده، با عنوان «در آرزوی تحول»، عملکرد علی‌اصغر فانی، وزیر آموزش‌وپرورش دولت یازدهم مورد بررسی قرار گرفته است. در ادامه، می‌توانید خلاصه این گزارش را مطالعه نمایید:

۱۳۹۵۰۶۱۳۲۳

مقدمه

علی اصغر فانی - وزیر آموزش‌وپرورششاید بتوان سال سوم وزارت فانی را بیش از هرچیز سال اجرای سند تحول نامید؛ نامی که البته به عقیده برخی کارشناسان از مسما برخوردار نبود. فانی سال ۹۵ را در حالی «سال اجرای سند تحول» نام نهاد که هنوز این سند در شورای عالی آموزش و پرورش به تصویب نرسیده است. عدم تصویب سند از یک سو و زمین‌گیر شدن طرح‌های تحولی وزارت‌خانه در تنگناهای اجرایی از سویی دیگر، این مدعا را به اثبات رساند که تحول‌آفرینی در آموزش و پرورش کار دشواری است؛ آرزویی که علی اصغر فانی نیز کارنامه درخشانی در تحقق آن کسب ننمود.

سرآمد مشکلات وزارت آموزش و پرورش در این سال‌ها را می‌توان معضلات اقتصادی آن قلمداد کرد که البته افزایش حقوق و رتبه‌بندی (طبقه‌بندی) معلمان راهکارهایی بودند که جهت التیام این مشکلات به کار رفتند. لکن به رغم تمامی زحمات تیم فانی در این وزارتخانه، باید اذعان نمود که معضلات کهنه اقتصادی همچنان از دامن آموزش و پرورش رخت برنبستند.

اما پرماجراترین موضوع حوزه آموزش و پرورش در سال گذشته، «لایحه مدارس غیردولتی» بود. اصرار آموزش و پرورش بر تصویب این لایحه و توسعه مدارس غیردولتی، در کنار نقش پر‌رنگ بخش خصوصی در لایحه برنامه ششم توسعه موجب شد تا مقوله‌ی «خصوصی‌سازی آموزش و پرورش» همچون شبحی بر سر وزارتخانه قرار گیرد. به هر روی، تلاش مجدانه برای حضور بخش خصوصی در اداره امور آموزش و پرورش در سه سال گذشته حکایت از آن دارد که فانی و یارانش روی مشارکت این بخش حساب ویژه‌ای بازکرده‌اند؛ حسابی که معلوم نیست به نقطه خوشایندی ختم شود یا خیر!

اقدامات

۱. سند تحول بنیادین آموزش و پرورش

– آماده سازی مجموعه نقشه راه اجرای سند تحول بنیادین

– تصویب زیرنظام‌های سند تحول بنیادین

۲. توسعه مشارکت‌های مردمی

– توسعه مدارس غیردولتی و پیگیری قانون دائمی شدن آن

– استمرار طرح «خرید خدمات آموزشی از بخش غیردولتی»

۳. جذب نیرو از طریق آزمون استخدامی

۴. توسعه آموزش پیش‌دبستانی

۵. تصویب آیین‌نامه جدید هدایت تحصیلی

۶. اجرای طرح شهاب

جدول ۱. روند توسعه و اجرای طرح «شهاب»

۱۳۹۵۰۶۱۳۱۸

۷. پیگیری اجرای فرمان مقام معظم رهبری درباره تحصیل کودکان افغانی

۸. افزایش حقوق فرهنگیان

۹. تصویب برنامه راهبردی دانشگاه فرهنگیان

۱۰. طراحی نظام جامع سنجش صلاحیت‌های معلمی

۱۱. سهم آموزش و پرورش درلایحه احکام مورد نیاز اجرای برنامه ششم

موارد مغفول

۱. عدم طراحی و استقرار نظام جامع مشاوره

۲. عدم تصویب اهداف دوره‌های تحصیلی  در شورای عالی آموزش و پرورش

۳. عدم ارسال لوایح تحولی برای رفع موانع حقوقی

۴. بی‌توجهی به توسعه کمی و کیفی دانشگاه فرهنگیان

– اعتبارات ناکافی برای دانشگاه فرهنگیان

– کمبود هیئت علمی در دانشگاه فرهنگیان

– ناکافی بودن ظرفیت جذب دانشجومعلم

۱۳۹۵۰۶۱۳۱۹

نمودار ۱. روند پذیرش نیرو در آموزش و پرورش و اختلاف آن با وضع مطلوب

۵. توجه ناکافی به قانون شوراهای آموزش و پرورش

۶. سیطره نگاه اقتصادی بر توسعه مشارکت‌های مردمی در آموزش و پرورش

۷. انحصار آموزش زبان‌ انگلیسی در مدارس

۸. عدم پیگیری وصول بودجه ۳هزار میلیارد تومانی

۹. عدم همکاری شایسته با سازمان صدا و سیما

تحولات

۱. تشکیل کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اعضای جدید

۱۳۹۵۰۶۱۳۲۰

نمودار ۲. وضعیت سوابق آموزش و پرورشی اعضای کمیسیون آموزش مجلس

۲. تأخیر در تعیین رییس دانشگاه فرهنگیان

۳. اخطار سوم و چهارم مجلس به فانی

جدول ۳. مروری بر اخطارهای دریافتی وزیر آموزش و پرورش از نمایندگان مجلس

۱۳۹۵۰۶۱۳۲۱

۴. تعیین متولی مدیریت و نظارت بر مهدهای کودک

۵. کاهش سهم اعتبارات غیرپرسنلی در بودجه آموزش و پرورش نسبت به سال ۹۴

۱۳۹۵۰۶۱۳۲۲

نمودار ۳. بودجه آموزش و پرورش به تفکیک هزینه‌های پرسنلی و غیرپرسنلی در قوانین بودجه ۵ سال اخیر

(منبع: قوانین بودجه سال‌های۹۰ تا ۹۵)

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: