۱۳ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۲۶
گرایش بین‌الملل

بررسی عملکرد وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در سال سوم دولت تدبیر و امید

در یازدهمین گزارش از پرونده «فصل برداشت»، با عنوان «گرایش بین‌المل»، عملکرد محمد فرهادی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری دولت یازدهم مورد بررسی قرار گرفته است.

به گزارش عیارآنلاین، در دورانی که مردان «تدبیر و امید» اندک‌اندک به «فصل برداشت» عملکرد سه‌ساله خود قدم می‌نهند، این سؤال پیش روی نخبگان قرار دارد که دکتر روحانی و همکارانش تا چه مقدار کشور را از ثمرات اقتصاد مقاومتی بهره‌مند ساخته‌اند؟ بدون شک پاسخ‌گویی به این پرسش، بدون اطلاع از عملکرد دست‌اندرکاران دولت یازدهم میسر نخواهد بود. پرونده «فصل برداشت» به دنبال آن است تا عمکرد دولتمردان را با استناد به منابع و گزارش‌های رسمی آشکار، به تصویر بکشد تا از قِبَل این امر، میزان انطباق اقدامات مسئولین و اسناد کلان کشور مشخص شود.

در یازدهمین گزارش از این پرونده، با عنوان «گرایش بین‌الملل»، عملکرد محمد فرهادی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری دولت یازدهم مورد بررسی قرار گرفته است. در ادامه، می‌توانید خلاصه این گزارش را مطالعه نمایید:

۱۳۹۵۰۶۱۳۰۸

مقدمه

محمد فرهادی - وزیر علوم، تحقیقات و فناوری«بین‌المللی‌سازی» شاید پررنگ‌ترین کلیدواژه‌ای باشد که در میان توصیف‌های عملکرد یک سال اخیر فرهادی بتوان یافت. سالی که گذشت هیئت‌های خارجی متعدد به ایران آمدند و پروژه‌های علمی گوناگونی نیز با دیگر کشورها تعریف شد. این اقدامات در کنار همسویی و همراهی مسئولین با یونسکو، مهر تأییدی بر این ادعا زد که فرهادی و یارانش موضوع بین‌المللی‌شدن آموزش عالی را به طور جدی در دستور کار قرار داده‌اند؛ موضوعی که مشخص نیست چه سرانجامی داشته باشد.

فارغ از موضوع فوق، معضل کمبود بودجه نیز اخیراً گریبان فرهادی و یارانش را گرفته است؛ معضلی که تیم آقای وزیر راهکار برون‌رفت از آن را خصوصی‌سازی آموزش عالی یا همان دریافت شهریه از دانشجویان می‌داند. اتخاذ این راهکار در کنار جولان دانشگاه آزاد در فضای آموزش عالی کشور البته از اتفاقات خوبی برای آموزش عالی رایگان خبر نمی‌دهد.

اما نمی‌توان از یک سال اخیر وزارت علوم نوشت و حرفی از «توقف شتاب رشد علمی» نزد. البته این معضل چند سالی است که دامن دانشگاه‌ها را گرفته و در دوازده ماه اخیر نیز اقدام درخور توجهی برای بهبود آن مشاهده نشد. از رشد علمی که بگذریم، می‌توان به تصویب «طرح آمایش آموزش عالی» به عنوان اقدامی مثبت در وزارت علوم اشاره کرد؛ طرحی که بعد از حدود ۶ سال به نهایی شد و بنا است که خط مشی آموزش عالی را در سال‌های آتی مشخص کند.

عقد ۱۲ تفاهم‌نامه همکاری میان ۱۲ دانشگاه و مرکز پژوهشی با وزارت نفت و ابلاغ آئین‌نامه راه‌اندازی شرکت‌های دانش‌بنیان به دانشگاه‌ها از دیگر اقدامات مثبت وزارت علوم طی سال گذشته بود.

اقدامات

۱. گسترش تعاملات علمی بین‌المللی و بین‌المللی‌سازی آموزش عالی

۲. حرکت به‌سوی بین‌المللی‌سازی دانشگاه‌ها

۳. تصویب سند دیپلماسی علم و فناوری

۴. تصویب سند آمایش آموزش عالی

۵. تغییر آئین‌نامه ارتقای اساتید

۶. اقدامات ناکافی وزارت علوم برای حل مشکل بورسیه‌ها

۷. تشکیل کمیته پسابرجام برای خرید تجهیزات خارجی

۸. حمایت از دانشگاه‌های غیردولتی و اتخاذ سیاست خصوصی‌سازی

۹. عقد ۱۲ تفاهم‌نامه همکاری میان ۱۲ دانشگاه و مرکز پژوهشی با وزارت نفت

۱۰. تلاش وزارت علوم برای تصدی امور شرکت‌های دانش‌بنیان

۱۱. ابلاغ آئین‌نامه راه‌اندازی شرکت‌های دانش‌بنیان به دانشگاه‌ها

موارد مغفول

۱. بی‌برنامگی در مقابل کند شدن شیب رشد علمی کشور

۱۳۹۵۰۶۱۳۰۱

نمودار ۱. کمیت تولید علم کشور – آی‌اس‌آی

۱۳۹۵۰۶۱۳۰۲

نمودار ۲. کمیت تولید علم کشور- اسکوپوس

۲. غفلت از تحول علوم انسانی

تحولات

۱. میزان اندک بودجه پژوهشی و عدم تخصیص این مبلغ از سوی دستگاه‌ها

جدول ۱. سهم پژوهش از تولید ناخالص داخلی در کشورهای مختلف جهان

۱۳۹۵۰۶۱۳۰۳

۱۳۹۵۰۶۱۳۰۴

نمودار ۳. نسبت کل اعتبارات پژوهشی دولتی ایران بر GDP

۲. ادامه روند مهاجرت دانشجویان به آمریکا

 جدول ۲. ده کشور اول در پذیرش دانشجو از ایران

۱۳۹۵۰۶۱۳۰۵

۱۳۹۵۰۶۱۳۰۶

نمودار ۴. تعداد دانشجویان ایرانی مقیم آمریکا طی سال‌های ۱۹۸۴ تا ۲۰۱۵ میلادی

۳. تغییرات مکرر نظام پذیرش دانشجوی دکتری

جدول ۳. جزئیات نحوه امتیازبندی پذیرش دانشجویان طبق مصوبه مجلس

۱۳۹۵۰۶۱۳۰۷

۴. معلق ماندن لایحه مقابله با تقلب در آثار علمی

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: