۹ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۴۵
فانی:

باید با یک برنامه ریزی حساب شده تعداد مدارس غیر دولتی کاهش پیدا کند

فانی، وزیر آموزش و پرورش: باید با انجام یک برنامه‌ریزی درست و حساب شده تعداد مدارس خاص و غیردولتی کاهش پیدا کند./ در رابطه با مدارس تیزهوشان این نکته قابل توجه است که شاخص‌ها را به سمت جهانی هدایت کنیم./ اگر مدیریت مدارس ما از تخصص و انگیزه لازم برخوردار باشند می توانیم امیدوار باشیم که کیفیت کار افزایش پیدا می کند.

به گزارش عیارآنلاین، شامگاه روزگذشته علی‌اصغر فانی که به مناسبت هفته دولت دربرنامه تیترامشب حضور یافته بود، اظهار کرد: دولت یازدهم توجه ویژه‌ای به مدارس دولتی دارد زیرا مدارس دولتی مخاطب عامه مردم هستند.

تحصیل ۸۰ درصد دانش‌آموزان در مدارس دولتی

وی با اشاره به درصد حضور دانش‌آموزان در مدارس دولتی و غیردولتی، خاطرنشان کرد: اکنون حدود ۱۱ یا ۱۲ درصد دانش‌آموزان در مدارس غیردولتی تحصیل می‌کنند و بیش از ۸۰ درصد دانش‌آموزان در مدارس دولتی مشغول به تحصیل هستند.

فانی با بیان اینکه باید با انجام یک برنامه‌ریزی درست و حساب شده تعداد مدارس خاص و غیردولتی کاهش پیدا کند تا جامعه دانش‌آموزی در یک محیط متعارف‌تر تحصیل کنند، گفت: در کشورهای دیگر نیز دانش‌آموزان تیزهوش و حتی دانش‌آموزان استثنایی در یک مدرسه با یکدیگر تحصیل می‌کنند که اکنون در وزارت آموزش و پرورش این کار تحت عنوان طرح تلفیقی انجام می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به طرح شهاب در مدارس عادی دولتی، تصریح کرد: از سال ۱۳۹۳ طرحی را تحت عنوان «طرح شهاب» ایجاد کردیم و در این روش دانش‌آموزانی که از بهره هوشی بالاتر از میانگین برخوردار هستند در همان مدرسه با نظارت و هدایت رشد داده می‌شوند.

پوشش ۸۴ هزار دانش‌آموز در طرح شهاب

وی افزود: در سال جاری ۸۴ هزار دانش‌آموز تحت طرح شهاب قرار گرفتند؛ همچنین بر اساس برنامه‌‌ریزی‌های انجام شده تا سال ۱۴۰۴ طرح شهاب را فراگیر می‌کنیم.

وی ادامه داد: در سال ۹۴ از هر استانی دو مدرسه به صورت آموزشی تحت پوشش طرح شهاب قرار گرفتند؛ در رابطه با مدارس تیزهوشان این نکته قابل توجه است که شاخص‌ها را به سمت جهانی هدایت کنیم؛ در شاخص‌های جهانی از هر ۱۰۰ دانش‌آموز، ۳ دانش‌آموز به عنوان تیزهوش مطرح هستند.

توسعه روستا مرکزی، خوابگاه مرکزی و شبانه‌روزی برای جذب دانش‌آموزان درمناطق محروم

فانی با مقایسه مدارس دولتی و غیردولتی عنوان کرد: در بدنه کلان وضعیت مدارس دولتی بهتر است؛ یکی از سیاست‌های جدی ما در دولت یازدهم عدالت آموزشی بوده است؛ یکی عدالت کمی و دیگری عدالت کیفی که ما می‌توانیم به جدیت بگوییم که هیچ دانش‌آموزی به دلیل نداشتن تمکن مالی از تحصیل باز نمانده است.

عضوکابینه تدبیروامید تأکید کرد: در بعد کیفیت ما هنوز راه طولانی در پیش داریم. ما برای اینکه کیفیت مدارس را ارتقاء بدهیم عوامل متعددی دارد. نیروی انسانی، فضا و تجهیزات آموزشی، مدیریت آموزشی و … ما یک روشی را در دو سه سال اخیر دولت یازدهم شروع کرده ایم تحت عنوان طرح تعالی مدرسه که تا کنون ۸ هزار مدرسه تحت پوشش آن قرار گرفته اند. مدیریت مدرسه و مدیریت آموزشی تقویت می شوند تا کیفیت مدارس افزایش پیدا کند. این طرح تبدیل به یک برنامه شده است و ما امسال مدارس بیشتری را زیر پوشش می بریم. در مجموع اینها گامهایی است برای عدالت بخشی به کیفیت آموزش. اگر مدیریت مدارس ما از تخصص و انگیزه لازم برخوردار باشند می توانیم امیدوار باشیم که کیفیت کار افزایش پیدا می کند.

وی اضافه کرد: اکنون بیش از ۱۰۰ مدرسه داریم که تنها یک دانش‌آموز و یک معلم دارد، اما در دوره متوسطه اول و متوسطه دوم اینگونه نیست زیرا درس‌ها تخصصی می‌شود.

وی تصریح کرد: در مناطق کم جمعیت نمی‌توانیم مدرسه دوره متوسطه تأسیس کنیم که در این خصوص چند روش داریم؛ نخستین روش روستا مرکزی و خوابگاه مرکزی است و روش دیگر ایجاد مدارس شبانه‌روزی است که هم خوابگاه و هم تغذیه دانش‌آموزان تأمین می‌شود.

پوشش ۸ هزار مدرسه در طرح تعالی مدرسه

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به موضوع کیفیت در مدارس خاطرنشان کرد: در بُعد کیفیت راه طولانی در پیش داریم و برای اینکه کیفیت مدارس را ارتقاء دهیم عوامل نیازمند است که نیروی انسانی، فضا و تجهیزات آموزشی، مدیریت آموزشی و موارد دیگر از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی افزود: یک روشی را در دو سه سال اخیر در دولت یازدهم تحت عنوان «طرح تعالی مدرسه» شروع کرده‌ایم که تا کنون ۸ هزار مدرسه تحت پوشش آن قرار گرفته‌اند.

وی ادامه داد: مدیریت مدرسه و مدیریت آموزشی در این طرح تقویت می‌شوند تا کیفیت مدارس افزایش یابد؛ این طرح تبدیل به یک برنامه شده است و ما امسال مدارس بیشتری را زیر پوشش می‌بریم؛ در مجموع این موارد گام‌هایی برای عدالت بخشی و کیفیت آموزش است؛ اگر مدیریت مدارس از تخصص و انگیزه لازم برخوردار باشند می‌توانیم امیدوار باشیم که کیفیت کار افزایش پیدا می‌کند.

ثبت نام ۱۱ میلیون دانش‌آموزان در مدارس

فانی با اشاره به تعداد دانش‌آموزان در مدارس و میزان ثبت‌نام دانش‌آموزان تا کنون، گفت: در سال تحصیلی آینده حدود ۱۳ میلیون دانش‌آموز در کشور خواهیم داشت البته تعدادی از خانواده‌ها می‌گذارند نزدیک مهر ماه و یا حتی بعد از مهر، ثبت‌نام فرزندشان را در مدرسه انجام می‌دهند.

وی افزود: در حال حاضر حدود ۱۱ میلیون دانش‌آموز ثبت‌نام کرده‌اند و هنوز ۲ میلیون دانش‌آموز ثبت نام نکرده‌اند؛ یک سیستمی داریم تحت عنوان «سیستم سناد» که روزانه تعداد دانش‌آموزان را رصد می‌کنیم؛ بنابراین ثبت نام دانش‌آموزان یک پروژه است.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اضافه شدن کلاس‌های درس در کشور، گفت: در سال ۱۳۹۵، ۵۵۰۰ کلاس درس نوساز به مدارس اضافه می‌شود که تا پایان سال این رقم به ۱۱ هزار کلاس درس خواهد رسید.

خداحافظی با ۵۰ هزار بخاری نفتی دیگر تا مهر

وی با انتقاد از اینکه در طرح مسکن مهر به نوعی مدرسه پیش بینی نشده است، عنوان کرد: ساماندهی نیروهای انسانی از مسائل مهمی است که آموزش پورورش مبادرت به انجام آن می‌کند؛ امسال استانداردسازی سیستم‌های گرمایشی مدارس را پیش گرفتیم و تا مهر ماه با ۵۰ هزار بخاری‌ نفتی دیگر در مدارس خداحافظی می‌کنیم.

وی تصریح کرد: امسال ۱۰ هزار دانشجو جذب دانشگاه فرهنگیان خواهند شد.

فانی در خصوص موفق‌ترین عضو کابینه دولت یازدهم، گفت: جناب آقای ظریف جزو بهترین‌ها هستند؛ آقای طیب نیا نیز به نظر من بسیار موفق هستند.

منبع: وزارت آموزش و پرورش

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: