۷ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۳۹
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده نفتی

مذاکره با اروپایی‌ها برای ارتقاء کیفیت تولید فرآورده‌های نفتی/ ماهانه ۲۴۰۰میلیارد تومان بابت یارانه و مالیات ارزش افزوده می‌پردازیم

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده نفتی از مذاکره با برخی از شرکت‌های خارجی به منظور افزایش کیفیت تولید فرآورده‌های نفتی با برخی از پالایشگاه‌ها خبر داد و گفت: ماهانه ۱۸۰۰ میلیارد تومان بابت هدفمندی یارانه‌ها پرداخت می‌کنیم.

به گزارش عیارآنلاین، عباس کاظمی در یک نشست خبری که عصر امروز در شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی برگزار شد، با تأکید بر اینکه در حال حاضر در ۸ کلان‌شهر کشور بنزین و نفت و گاز یورو ۴ عرضه می‌کنیم، گفت: در شهرهایی که در اطراف این کلان‌شهرها هستند نیز بنزین و گازوئیل یورو ۴ عرضه می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده نفتی با اشاره به ظرفیت پالایشگاه‌های کشور در تولید بنزین و گازوئیل یورو ۴ خاطرنشان کرد: در حال حاضر، ما ظرفیت تولید ۲۶ میلیون لیتر بنزین یورو ۴ را داریم که با بهره‌برداری از پالایشگاه بندرعباس، توان تولید مان به ۳۰ میلیون لیتر می‌رسد.

معاون وزیر نفت در ادامه با اشاره به صادرات روزانه ۴۰۰ هزار بشکه انواع فراورده نفتی گفت: در گذشته، صادرات ما به صورت فصلی و مقطعی انجام می‌شد، اما با تدابیری که اندیشیده شده است می‌توانیم به طور مدام، روزانه ۴۰۰ هزار بشکه فراورده نفتی را صادر کنیم.

به گفته کاظمی، بنادر عباس، لاوان، ماهشهر و عسلویه با تمام ظرفیت مشغول صادرات فرآورده‌های نفتی هستند که با توسعه بندر ماهشهر و افزایش اسکله‌ها از ۴ به ۶ اسکله امیدواریم بتوانیم صادرات فرآورده خود را از ۴۰۰ هزار بشکه در روز به ۵۰۰ هزار بشکه برسانیم.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده نفتی با تأکید بر اینکه به دنبال معکوس کردن خطوط لوله هستیم، گفت: در حال حاضر مطالعه معکوس کردن خط لوله تهران به اهواز و اهواز به ماهشهر به اتمام رسیده است که امیدواریم از این پس بتوانیم فرآورده‌های تولیدی این پالایشگاه را به جای انتقال از طریق کشنده‌های جاده‌ای، با خط لوله انتقال کنیم.

به گفته عباس کاظمی، از امسال ما صادرکننده عمده می‌شویم، به طوری که با راه‌اندازی برخی از واحدهای پالایشگاهی مانند ایزومریگاسیون در اصفهان، شیراز و اهواز می‌توانیم کیفیت تولید محصولات خود را نیز افزایش دهیم.

کاظمی با تأکید بر اینکه در سال گذشته توانستیم با یک اقدام هماهنگ، سوخت ناوگان‌های سنگین را براساس پیمایش تخصیص دهیم، گفت: از زمان اجرای این طرح تاکنون مصرف گازوئیل ما ۸ میلیون لیتر کاهش داشته است.

به گفته معاون وزیر نفت، کارت سوخت در دهه ۸۰ به دلیل پایین بودن قیمت بنزین و مشکلات ناشی از احتمال قاچاق این فرآورده طراحی شد که در حال حاضر پس از متعادل کردن قیمت بنزین، به نظر می‌رسد دیگر نیازی به استفاده کارت سوخت در عرضه بنزین نباشد و در طول یک سال گذشته که سهمیه‌بندی بنزین حذف و استفاده از کارت بنزین به حداقل خود رسید، تنها مصرف بنزین ۳٫۲ درصد رشد داشت که این آمار نشان می‌دهد دیگر نیازی به کارت سوخت نیست و این میزان رشد تنها به دلیل افزایش خودروهایی است که در طول این یک سال تولید شده است.

عباس کاظمی در ادامه این نشست خبری با اشاره به طرح‌های برندسازی، گفت: ما در حال حاضر ۲۰ میلیون مشتری داریم که این مشتریان ما می توانند با شروع طرح برندسازی، به جای اینکه با تعداد زیادی مالک جایگاه در ارتباط باشند، با چند شرکت که جایگاه سوخت دارند در ارتباط خواهند بود که این موضوع می‌تواند کیفیت عرضه سوخت و خدمات را نیز افزایش دهد.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده نفتی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۱۷ جایگاه در شهر اصفهان از یک برند احداث شده‌اند، گفت: امیدواریم به زودی بتوانیم طرح برندسازی را در کل کشور پیاده کنیم.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی صورت‌گرفته برای افزایش ظرفیت پالایشگاه‌های کشور تا سال ۱۴۰۴ گفت: به دنبال این هستیم که ظرفیت پالایش را از یک میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه در شرایط فعلی به ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه برسانیم که بر این اساس، مجوز پالایش یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه برای بخش خصوصی صادر شده است.

وی در ادامه با اشاره به اصلاح کیفیت تولید برخی از محصولات پالایشگاهی گفت: در حال حاضر برخی از پالایشگاه‌ها در حد بسیار زیادی مازوت تولید می‌کنند که موجب شده است سوخت‌دهی پالایشگاه‌ها کاهش یابد، بنابراین به دنبال این هستیم که با اصلاح تولید فرآورده در برخی از پالایشگاه ها مانند پالایشگاه آبادان، این پالایشگاه را نیز سودده کنیم.

کاظمی با اشاره به راه‌اندازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس در اواخر امسال و یا اوایل سال آینده گفت: دستگاه‌های کمپرسور این پالایشگاه به منظور تولید بنزین، اخیراً نصب شده است که انتظار داریم این پالایشگاه حداکثر تا اوایل سال آینده به بهره‌برداری برسد.

معاون وزیر نفت در امور پالایش با اشاره به واردات بنزین گفت: در ۱۶۵ روز ابتدایی سال روزانه ۱۲٫۵ میلیون لیتر وارد کشور کردیم که انتظار داریم با بهبود شرایط ذخیره‌سازی در شش ماه دوم واردات بنزین به ۶ میلیون لیتر برسد.

وی ادامه داد: بنزین وارداتی ۳ بار تست می‌شود و اگر این ۳ برگه‌ها با هم مساوی باشند، اجازه ترخیص بنزین از بنادر صادر خواهد شد، بنابراین من طور قطع اعلام می‌کنم بنزین وارداتی ما دارای استاندارد یورو ۴ است، اما بنزین وارداتی از بندرهای ماهشهر و بوشهر دارای اکستان ۸۷ است، ولی تاکنون چیزی در مورد آلایندگی آنها نشنیده‌ام.

وی ادامه داد: بنزین‌های مورد استفاده در چابهار نیز از پالایشگاه لاوان می‌آید که بنزین مورد استفاده در این منطقه تا یک ماه دیگر دارای استاندارد یورو ۴ خواهد شد.

کاظمی در ادامه با اشاره به اینکه ما دیگر به دنبال دادن سوبسید برای مصرف انرژی نخواهیم بود، گفت: سرورهای کارت سوخت باقی خواهد ماند و عرضه بنزین با کارت ادامه دارد.

وی با اشاره به اینکه ما باید به دنبال این باشیم اگر قیمت‌های بنزین در فوب خلیج فارس افزایش پیدا کند، قطعاً قیمت بنزین در داخل کشور اصلاح شود،افزود: بنابراین دیگر لزومی به استفاده از کارت سوخت نخواهد بود.

این مقام مسئول با اشاره به بدهی ایرلاین‌ها به مجموعه پالایش و پخش گفت: ۳ ایرلاین ایران‌ایر، آسمان و ماهان ۷۵۰ میلیارد تومان به این شرکت بدهکارند که بدهی آنها نیز مربوط می‌شود به بنزین ۱۰۰ تومانی، بنابراین از آنها انتظار داریم همانگونه که بلیط خود را به صورت نقدی می‌فروشند، پول سوخت مصرفی خود را نیز به صورت نقدی پرداخت کنند.

وی همچنین با اشاره به اینکه واردات بنزین برای مصرف در داخل کشور از پایانه شمال قطع شده است، گفت: در حال حاضر بخش خصوصی از این پایانه فراورده را سواپ می‌کند و فراورده به عراق و افغانستان ارسال می‌شود.

این مقام مسئول در ادامه با اشاره به اینکه ماهانه ۱۸۰۰ میلیارد تومان بابت یارانه به ستاد هدفمندی واریز می‌شود، گفت: ۶۷۰ میلیارد تومان نیز بابت مالیات بر ارزش افزوده به دارایی پرداخت می‌کنیم که بر این اساس ماهانه ۲۴۰۰ میلیارد تومان فقط پرداخت این شرکت بابت مالیات بر ارزش افزوده و یارانه است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: این شرکت برنامه‌ای برای تولید بنزین با استاندارد یورو ۵ ندارد، اما اگر شرکت‌های خودروساز بتوانند خودروهای گازوئیل‌سوز با استاندارد یورو ۵ را تولید کنند، ما می‌توانیم گازوئیل یورو ۵ را تولید و عرضه کنیم.

منبع: فارس

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: