۹ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۱۱
سرپرست دانشگاه:

فشارها و تصمیمات بیرونی، دانشگاه فرهنگیان را محدود کرده است

مهر محمدی، سرپرست دانشگاه فرهنگیان: ما به اندازه کافی از آن ظرفیت دانشی و اندیشه ای بکار گیری نمی کنیم./ بخاطر تصمیم هایی که در جاهای دیگر گرفته می شود، برای دانشگاه محدودیت ایجاد می شود./ برنامه راهبردی دانشگاه با تلاش های زیادی در هیات امناء به تصویب رسیده و ابعاد توسعه کمی دانشگاه را بسیار محدود کرده است ./ کمبود هییت علمی رسمی برای ما خجالت آور است.

به گزارش عیارآنلاین، سرپرست دانشگاه فرهنگیان در هفتمین  اجلاس سراسری معاونین آموزشی، پژوهشی و فرهنگی مدیریت امور پردیس های استانی و معاونین آموزشی، پژوهشی و فرهنگی پردیس ها و روسای واحدهای تابعه در مجتمع رشد تنکابن ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این اجلاس گفت: از اینکه در جمع مجموعه بسیار خدوم، فکور و تلاشگر دانشگاه فرهنگیان حضور پیدا کردم، به خود می بالم و این حضور ایجاد انگیزه ای برای تلاش بیشتر است.

دکتر مهر محمدی با اشاره به مفاهیم سوره مبارکه تین افزود : مدتی است که ذهن من متوجه این تعبیر قوام احسن شده و از این سوره در واقع الهام گرفتم که ببینم در دانشگاه ما چقدر «قوام احسن» اتفاق افتاده است.

وی اضافه کرد: من در واقع فکر می کنم که به یک معنا دانشگاه فرهنگیان در احسن تقویم پدید آمده و نیت تاسیس دانشگاه، نیتی احسن بوده و وظیفه سترگ و خطیری نیز برعهده دارد، اما فکر می کنم که دانشگاه فرهنگیان ناقص و نارس به وجود آمده است.

مهر محمدی ادامه داد: دانشگاه فرهنگیان برای اینکه به تکامل و احسن تقویم برسد بایستی مسیری طولانی را طی کند و این امر مستلزم عمل صالح بوده و هرکسی در جهت تعالی دانشگاه قدمی برداشته و مطابق نیت پاک تاسیس دانشگاه و ماموریت خطیر آن در حد امکان کوشش کند، می تواند مصداق عمل صالح باشد.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه لازم است هرچند وقت یکبار یک ارزیابی فردی و یا جمعی از عملکرد دانشگاه داشته باشیم ، تصریح کرد : بایستی بدانیم که در مسیر تعالی دانشگاه در حال گام برداشتن هستیم و یا خدای ناخواسته در مسیر خلاف آن.

وی با تاکید بر اینکه کار در آموزش بسیار دشوار است، خاطر نشان کرد : این کار بیش از آنچه که تصور می شود اندیشه بر و دانشبر بوده و بیشتر از آنکه انرژی جسمی را صرف کند، انرژی ذهنی نیاز دارد بنابراین عاملان و مجریان آموزش بایستی متکی به یک ظرفیت فکری بالا برای حل این مسایل واقعی باشند.

سرپرست دانشگاه در ادامه سخنان خود به بیان برخی موانع و مسایل بر سر راه آموزش پرداخت و افزود : این مسایل را به سه دسته تقسیم کرده که بخش مهم آن به تکامل دانشگاه برمی گردد زیرا ما در مرحله ای از تکامل دانشگاه قرار داریم که تا نقطه بلوغ فاصله زیادی دارد و در واقع در مرحله نوزادی و یا کودکی به سر می بریم.

وی گفت : دو دسته دیگر از این مسایل خود ساخته و دگر ساخته نام گرفته اند، مسایل خود ساخته بگونه ای است که وقتی در دانشگاه بروز می کند ، ما به اندازه کافی از آن ظرفیت دانشی و اندیشه ای بکار گیری نمی کنیم و با یک راه حل دم دستی سعی در حل آن داریم که منجر به داوم همان مسئله می شود.

مهر محمدی در خصوص مسایل دگر ساخته دانشگاه نیز بیان داشت: اما مسایل دگر ساخته هم کم  نبوده و از بیرون به ما تحمیل می شوند،  مسایلی که در واقع بخاطر تصمیم هایی که در جاهای دیگر گرفته می شود ،برای دانشگاه ایجاد می شود زیرا دانشگاه فرهنگیان یک دانشگاه ماموریتی بوده و در خدمت آموزش و پرورش است بنابراین ما را مکلف می کند که وارد  عرصه هایی بشویم که منافی با قوام احسن دانشگاه و تعالی آن باشد و یا محدودیت هایی دیگری را بپذیریم که ممکن است دستگاههای اجرایی دیگر برای ما ایجاد کنند.

دکتر مهر محمدی به بیان مولفه های قوام احسن پیداکردن دانشگاه در حوزه آموزش نیز پرداخت و اظهار داشت:  نخستین فاکتور  این حوزه سامان بخشی راهبردی و آموزش با غلبه دغدغه کیفیت است که برنامه راهبردی دانشگاه با تلاش های زیادی در هییت امناء به تصویب رسیده و ابعاد توسعه کمی دانشگاه را بسیار محدود کرده است .

وی افزود : ما قرار نیست به دانشگاهی تبدیل بشویم که از صفر تا صد نیازهای آموزش و پرورش را راسا خودمان تامین کنیم بلکه همیشه فاصله ای بین ظرفیت های دانشجویی دانشگاه درایده آل ترین حالت  ونیازهای  آموزش و پرورش وجود خواهد داشت  و آموزش و پرورش برای پر کردن این فاصله، مسئولیت داشته و بایستی مدیریت کند تا از طریق مشارکت دانشگاه های دیگر و یا برون و سپاری و ..این مسئله حل شود.

مهر محمدی گفت : این کار برای آن است که ما فکر کنیم یک دانشگاه برخوردار از حیثیت دانشگاهی و صلابت  نمی تواند تابع نیاز بسیار گسترده دستگاه باشد، البته فلسفه وجودی دانشگاه خدمت به این دستگاه است اما می توان اینگونه تفسیر کرد که این دانشگاه در ماموریت خویش می تواند پاسخ گوی نیاز ها باشد و نه الزاما تامین کننده مستقیم نیازها و این غلبه دغدغه کیفیت در  این جا خود را به خوبی نشان می دهد .

وی با بیان اینکه طرح جامع آموزشی در دست اقدام است، خاطر نشان کرد : این طرح می تواند تامین کیفیت سطح کلان دانشگاه را تضمین کند.

وی دومین فاکتور را ساختاری دانست و گفت: این فاکتور می تواند ابعاد زیادی داشته باشد ولی یکی از آنها گروههای آموزشی است و اینکه چقدر دانشگاهمان ساختار معقول، متعارف و شناخته شده ای دارد. من فکر می کنم که در این زمینه وضعمان بد نیست و امتیازی که می شود به آن داد بین ۳ تا ۴ است ضمن آنکه جای زیادی برای بهبود دارد.

وی با بیان اینکه موضوع تقویت انگیزه و افزایش قدرت گروههای آموزشی نیاز به تلاش بیشتری دارد، افزود: اتفاقاتی که در این زمینه افتاده را گامی روبه جلو می بینم  پست ها و تشکیلات آموزشی در ستاد و صف را هم می توانیم در ساختار جدید آموزش مورد ارزیابی قرار دهیم که حرف و حدیث در مورد آن بسیار زیاد است و ما هم فکر نمی کنیم که کارمان در تشکیلات جدید فصل الخطاب است ولی نو آوری هایی هم در طراحی تشکیلات شده و نمی توان نادیده گرفت.

مهر محمدی فاکتور بعدی را برنامه ای عنوان کرد و گفت : مهمترین نکته برنامه های آموزشی روز آمد  و پاسخگو بودن به انتظارات جامعه خصوصا جامعه تعلیم و تربیت بوده و بایستی به کوشش و کنش هایی که در این زمینه انجام شده است نمره قبولی به دانشگاه داده، آن را در یک موقعیت دانست.

وی ادامه داد: در حوزه برنامه ای بحث توسعه رشته ها در کارشناشی ارشد هم مطرح است که پیش بینی های لازم در این باره انجام شده و در برنامه راهبردی دانشگاه حدود ۱۰ درصد از ظرفیت دانشگاه را برای تحصیلات تکمیلی پیش بینی کردیم که رفته رفته بایستی به این میزان برسیم.

مهر محمدی پارامتر بعدی را زیر ساخت های فیزیکی بیان کرد و گفت : ما در حوزه تجهیزات آموزشی وضع خوبی نداریم و برای اجرای برنامه های آموزشی که نیازمند این تجهیزات است وضعمان خوب نیست و در خصوص سامانه هم همین طور که البته سامانه گلستان جایگزین سامانه مروارید می شود .

وی افزود: این جایگزینی گرچه ظاهر آن به لحاظ اجرایی سهل است ولی عملیاتی کردن آن کار دشواری است و همه دانشگاه بویژه معاون آموزشی را درگیر خودش کرده است.

وی در خصوص کتابخانه ها نیز گفت : این بخش نیز در زمره زیر ساخت های فیزیکی بوده که از وضعیت نامطلوبی برخوردار است که در حال حاضر به هیچ عنوان کمکی به حیثیت دانشگاهی نکرد.

 وی افزود : ما با پیش بینی توسعه کتابخانه ها در سال ۹۵ منابع و برنامه های خوبی را تدارک دیدیم و اتفاقات بیش و کمی هم افتاده است و البته در خصوص  منابع مالی و انسانی کتابخانه ها نیز برنامه هایی پیش بینی شده و لی در حال حاضر این پارامتر را مخل نمایش یک تصویر مطلوب از دانشگاه فرهنگیان می دانم که بایستی کارها در این زمینه بطور جدی دنبال شود.

مهرمحمدی زیر ساخت انسانی را پارامتر بعدی عنوان کرد و اظهار داشت : مهمترین زیر ساخت،کادر آموزشی و هییت علمی است که هییت علمی شقوق مختلفی دارد و شامل  هییت علمی رسمی، تطبیقی، غیر موظف و حق التدریسی و ..هستند که البته این چند نقطه هم بسیار معنا دارد از این حیث که  کادر آموزشی که سر کلاس می روند یک شرایط پیچیده و منحصر به فردی را در دانشگاه بوجود آورده است بنابراین ساماندهی این” چند نقطه” در دستور کار بوده  که درواقع بسیار سخت و دردناک بوده و لازم باشد جراحی هایی انجام شود.

وی گفت:  کمبود هییت علمی رسمی  برای ما خجالت آور است و این نیز جزء پارامتر هایی است که باید به آن توجه ویژه ای  شود و اگر این وضعیت ادامه داشته باشد، دانشگاه را به سمت تباهی و هتک حیثیت سوق می دهد.

وی در خصوص هییت علمی تطبیقی نیز گفت: آنها صاحبان اصلی دانشگاه هستند که تبدیل وضعیت پیدا کردند و من این موضوع را اتفاق مبارکی می دانم گرچه نگاههای بیرون بسیار منفی است و امیدوارم حرکت هییت علمی تطبیقی، حرکتی در راستای تعالی دانشگاه باشد.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان کشور در خصوص نیروهای حق التدریس گفت: ما در این زمینه مشکل داریم. بدلیل وابستگی شدید به این نیروها، در حال حاضر پاشنه آشیل دانشگاه محسوب شده و به رغم سیاست گذاری هایی که در منشور دانشگاه  انجام شده است، آنچه در حال اتفاق افتادن است خیلی متفاوت بوده و ما باید با بکار گیری نیروهای حق التدریسی خوب در دوره گذار نسبتا طولانی  در انتخاب و صلاحیت این نیرو ها بسیار مراقبت کنیم.

وی پارامتر ششم را کیفی سازی در سطح خرد دانست و  گفت: در این جا مقصودم به تلاش های صورت گرفته برای ارتقاء  آموزش در سطح خرد برمی گردد که البته سندش همان منشور کیفیت است  که نشان میدهد دانشگاه، اراده دانشگاه شدن را در خود ایجاد کرده و از حالت مدرسه ای فاصله گرفته است.

وی منشور چهل بندی کیفیت آموزش را بسیار مهم دانست و بیان کرد : بخش نظارتی دانشگاه مکلف شده تا این منشور را در جریان اجرا رصد کرده و مبنای ارزیابی مدیران قرار دهد.

مهر محمدی از منابع آموزشی به عنوان پارامتر هفتم نام برد و  گفت : این پارامتر بسیار مهم بوده ولی ما در این زمینه تقریبا در نقطه صفر قرار داریم.

وی اظهار داشت: پارامتر انگیزه تعالی استادان مهم بوده و نیاز به کار زیادی در این زمینه داریم. از استادان انتظار می رود در این منشور در زمینه تولید دانش مجاهدت بیشتری داشته باشند.

مهر محمدی  ادامه داد: البته انگیزه تعالی در خود دانشجویان هم فاکتور مهمی است زیرا ما تنها دانشگاهی هستیم که با استفاده از قانون متعهد به خدمت  دانشجو می پذیریم،  وقتی منابع کشور در بدو ورود در اختیار دانشجو قرار می گیرد، این امر انگیزه تعالی در او را به شدت تهدید می کند  بنابراین نه تنها چیزی بدست نمی آوریم بلکه بسیاری از چیزها را از دست می دهیم  .

 وی گفت: بایستی مشوق هایی برای حضور در چرخه معلمی دیده شود که منجر به تقویت کیفیت خروجی های دانشگاه و تلاش بیشتر برای کسب شایستگی حرفه ای شود.

دکتر مهرمحمدی موضوع مهارت آموزان را پارامتر دهم عنوان کرد و گفت: در این خصوص باید بگویم مشکلاتی که در اجرای مهارت آموزان با آن مواجه هستیم عمدتا از مسایل دگر ساخته است. در واقع مطالبات کار فرمایی بودکه دانشگاه  را به عنوان پیمانکار با مشکلات جدی مواجه کرده و طرح این سوال که کجاست آن حیثیت دانشگاهی؟ بایستی این مسئله هم ذیل تعالی دانشگاه حل و فصل شود

منبع: دانشگاه فرهنگیان

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: