۹ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۳۱

فرصت بورس برای توانمند شدن بخش خصوصی در فروش نفت

بورس در بستری شفاف و عاری از رانت و فساد، امکان توانمند شدن بخش خصوصی را در زمینه فروش نفت فراهم می‌سازد که اثر قابل توجهی در کاهش آسیب‌پذیری کشور در فروش نفت خواهد داشت.

فروش نفت در بورسبه گزارش عیارآنلاین، پایگاه اطلاع‌رسانی بلومبرگ، در تاریخ ۹ آگوست ۲۰۱۶ (۱۹ مردادماه سال جاری)، خبر مذاکرات شرکت بازرگانی ترافیگورا با شرکت ملی نفت ایران را منتشر کرد. بر اساس این خبر، شرکت بازرگانی ترافیگورا به‌عنوان واسطه در قالب یک قرارداد بلندمدت، نفت سنگین ایران را خریداری می‌کند و به پالایشگاه‌های مستقل و کوچک چینی معروف به تی‌پات به فروش می‌رساند. بلومبرگ این معامله را استراتژی جدید شرکت ملی نفت در فروش بیشتر نفت خام می‌داند؛ زیرا تاکنون شرکت ملی نفت به‌صورت انحصاری و مستقیم با شرکت‌های نفتی وارد مذاکره می‌شده و اقدام به فروش نفت می‌کرده است.

 این در حالی است که در بند ۱۳ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، «مقابله با ضربه‌پذیری درآمدهای نفتی با ایجاد تنوع در روش‌های فروش و مشارکت دادن بخش خصوصی در فروش نفت» مورد توجه قرار گرفته است. در عین‌ حال، سابقه موفقی از حضور بخش خصوصی کشور در فروش نفت خام ایران دیده نمی‌شود. تعداد معدودی محموله هم که توسط بخش خصوصی فروخته شده با مشکلات متعددی، از جمله بروز پرونده فساد نفتی همراه بوده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که عدم حضور موفق بخش خصوصی در فروش نفت، به روش فروش نفت توسط شرکت ملی نفت باز می‌گردد.

 طبق اساس‌نامه شرکت ملی نفت ایران، این شرکت متولی فروش نفت است و نفت را به صورت قراردادهای LONG TERM یا بلندمدت به فروش می‌رساند. بر اساس مصوبه هیئت‌مدیره شرکت ملی نفت، فروش نفت به شرکت‌هایی امکان‌پذیر است که ویژگی‌های خاصی داشته باشند که از جمله آن، می‌توان به توانایی در پرداخت وجه معامله، داشتن سابقه مرتبط با عملیات نفتی، دارا بودن تائیدیه از سه بانک معتبر جهانی، ارائه ترازنامه سه سال گذشته و تائید آن از طرف یک شرکت حسابرسی معتبر بین‌المللی اشاره کرد. به‌علاوه، این متقاضیان نباید از صهیونیست‌ها و یا کسانی باشند که علیه منافع ایران اقدام عملی کرده‌اند. مذاکره و فروش نفت نیز به‌صورت محرمانه و پشت درهای بسته انجام می‌شود. در این روش هر قرارداد فرمول قیمتی خاصی دارد و شرایط قرارداد شفاف نیست.

با توجه به نحوه فروش نفت توسط شرکت ملی نفت، امکان حضور گسترده بخش غیردولتی در این فعالیت اقتصادی وجود ندارد و در اثر آن، نقش بخش غیردولتی در بازاریابی فروش نفت تضعیف ‌شده است. به همین دلیل، شرکت ملی نفت حتی در سخت‌ترین شرایط تحریم که فروش نفت با مشکل همراه شده بود، نتوانست به‌درستی از ظرفیت بخش غیردولتی در افزایش فروش نفت استفاده کند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که راهبرد اصلی برای رفع موانع و تقویت شرکت‌های داخلی، استفاده از بستر بورس در عرضه نفت است. در این صورت، شرکت‌های غیردولتی قادر خواهند بود در یک بستر شفاف و عاری از رانت و فساد، سطح فعالیت خود را به‌تدریج در بازار تجارت نفت افزایش دهند. با این اقدام، شرکت‌های ایرانی نیز مانند شرکت‌های اروپایی می‌توانند در این زمینه به صورت پایدار فعالیت نمایند تا کشور از مزایای حضور این شرکت‎‌ها در تجارت نفت منتفع شود.

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: