۶ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۱۳

کارت سوخت ابزاری برای مدیریت شرایط بحرانی

اصرار مسئولین وزارت نفت برای حذف کارت سوخت در حالی مطرح شده که راهکار جایگزینی برای مقابله با تحریم و مدیریت شرایط بحرانی از سوی این مسئولین ارائه نشده است. علاوه بر این، اجرای نظام سهمیه‌بندی موجب شده تا با وجود ۲٫۵ برابر شدن تعداد خودروها از سال ۸۶ تاکنون، میزان فعلی مصرف بنزین همچنان کمتر از سال ۸۵ باشد.

کارت هوشمند سوختبه گزارش عیارآنلاین، بررسی تحولات مصرف فرآورده‌های نفتی در سال‌های گذشته نشان می‌دهد که روند تقاضای بنزین طی سال‌های ۱۳۷۵ تا ۱۳۸۵ همواره سیر صعودی داشته، به‌طوری که میزان آن از حدود ۳۳ میلیون لیتر در روز در سال ۱۳۷۵ به ۷۳٫۶ میلیون لیتر در روز در سال ۱۳۸۵ افزایش یافت و لزوم کنترل مصرف سوخت در کشور و جلوگیری از اتلاف آن احساس شد. با ادامه روند افزایش میزان مصرف بنزین و به تبع آن واردات این فرآورده نفتی در سال ۱۳۸۵ و قوت گرفتن زمزمه‌های تصویب طرح تحریم فروش بنزین توسط آمریکا، طرح سهمیه‌بندی کارت سوخت در سال ۱۳۸۶ اجرا شد. مجلس شورای اسلامی در بند «و» تبصره «۱۳» قانون بودجه سال ۸۶، موضوع سهمیه‌بندی بنزین را در بستر سامانه هوشمند سوخت مصوب کرد. با اجرای این طرح، روند فزاینده قاچاق و مصرف بنزین متوقف شد و واردات نیز کاهش یافت.

یکی از موضوعات مهم حوزه مدیریت  انرژی کشور در ماه‌های اخیر، تداوم یا قطع استفاده از کارت‌های سوخت در مورد بنزین است. این موضوع زمانی مطرح شد که در اوایل خردادماه ۹۴، این فرآورده نفتی به صورت تک‌نرخی عرضه گردید. با حذف سهمیه‌بندی بنزین، انگیزه مردم برای استفاده از کارت‌های سوخت خود کاهش یافت، زیرا مردم می‌توانستند با استفاده از کارت سوخت جایگاه‌ها سوخت‌گیری نمایند. بعد از مخالفت وزیر نفت با تداوم استفاده از کارت‌های سوخت در بخش بنزین در بهمن‌‍ماه سال گذشته، بحث حذف کارت سوخت در کشور به صورت جدی‌تری مطرح شد. این در حالی است که مرکز پژوهش‌های مجلس با انتشار گزارشی با عنوان «درباره گام سوم هدفمند کردن یارانه‌ها: دلایل اجرا و کسری احتمالی منابع» به صورت جدی در زمینه حذف کارت سوخت هشدار داد و این اقدام را «اشتباه بزرگ» توصیف کرد. در این گزارش آمده بود: «ارائه سوخت با کارت‌های سوخت که از سال ۱۳۸۶ آغاز گردیده است، دستاوردهایی برای کشور به ارمغان آورده که از آن جمله می‌توان به مواردی همچون شفافیت نظام توزیع سوخت، کاهش واردات و قاچاق سوخت به خارج از کشور و نیز مدیریت مصرف سوخت اشاره کرد. به علاوه، کارت‌های سوخت بستر و ابزار مناسبی برای اعمال سیاست‌های انرژی و جمع‌آوری اطلاعات با ارزش از میزان سوخت مصرفی در کشور است؛ لذا استفاده از کارت‌های سوخت باید تداوم یابد و حذف آن یک اشتباه بزرگ بوده و باعث کاهش شفافیت نظام توزیع سوخت و کاهش ظرفیت مدیریت بر مصرف سوخت خواهد شد».

همچنین با استفاده ازکارت سوخت می‌توان در شرایط بحرانی مانند سیل، زلزله و…. با  سهمیه‌بندی و مدیریت منابع سوختی از این سامانه برای کنترل شرایط بحرانی بهره برد.

اصرار مسئولین وزارت نفت برای حذف کارت سوخت در حالی مطرح شده که راهکار جایگزینی برای مقابله با تحریم و مدیریت شرایط بحرانی از سوی این مسئولین ارائه نشده است. علاوه بر این، اجرای نظام سهمیه‌بندی بنزین موجب شده تا با وجود ۲٫۵ برابر شدن تعداد خودروها از سال ۸۶ تاکنون، میزان فعلی مصرف بنزین همچنان کمتر از سال ۸۵ باشد.

بنابراین با توجه به کارایی بالای کارت سوخت برای مدیریت مصرف این فراورده نفتی و احتمال ایجاد شرایط بحرانی برای کنترل مصرف بنزین، حفظ کارت سوخت به عنوان ابزاری مؤثر در این رابطه ضروری به نظر می‌رسد.

** علی مقتدایی

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: