۳ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۰۲:۴۵

معاون پژوهشی وزیر علوم: رتبه دوم ایران در تعداد چاپ مقالات بین المللی

معاون پژوهشی و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه ایران رتبه دوم جهانی را در چاپ مقالات ISI را کسب کرده، گفت: ایران وضعیت مناسبی در حوزه شاخص‌های نوآوری جهانی ندارد.

به گزارش عیارآنلاین، وحید احمدی شامگاه سه‌شنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه پارک علم و فناوری از نقاط مثبت استان همدان است، اظهار کرد: نشست معاونان پژوهش منطقه ۴ در همدان از امروز صبح آغاز می‌شود که این هفتمین نشست معاونان است.

وی با بیان اینکه بنای ما بر این بوده که به صورت مرتب و منظم از مناطق مختلف در راستای برنامه‌ریزی برای فعالیت‌ها استفاده کنیم، افزود: پیش از این سیاستگذاری در وزارتخانه به صورت متمرکز صورت می‌گرفت که ما این تفکر را تغییر دادیم زیرا به دنبال استفاده از عقل جمعی برای برنامه‌ریزی در حوزه پژوهش و فناوری هستیم.

معاون وزیر علوم با بیان اینکه به دنبال واگذاری بسیاری از مسئولیت‌ها، انجام برنامه‌ریزی به مناطق مختلف هستیم تا حضور فعال دانشگاه‌ها در سیاستگذاری‌ها محقق شود، تصریح کرد: در همین راستا تدوین آیین‌نامه شرکت‌های دانش‎بنیان به دانشگاه صنعتی اصفهان واگذار شد که آن دانشگاه نیز پیش‌نویس را تهیه کرد و در نهایت جمع‌بندی و به دانشگاه‌های کشور ابلاغ شد.

وی با اشاره به اینکه در گزارش جدید ISI، ایران رتبه دوم جهان را در سال ۲۰۱۵ به دست آورده است، ادامه داد: ایران پیش از این در رتبه سوم قرار داشت که به رتبه دوم ارتقا یافت و پس از روسیه قرار گرفت.

احمدی با بیان اینکه در مقالات بالای یک درصد، رتبه اول را کسب کردیم، گفت: مقام ایران در تعداد مقالات در حوزه کیفیت که بیشترین استناد به آن‌ها می‌شود، در سال ۲۰۱۵ در جهان اول شد.

وی با اشاره به اینکه ایران شاخص‌های نوآوری جهانی وضعیت خوبی نداشتیم، اظهار کرد: هرچند در این حوزه رتبه خوبی نداشتیم اما بهبودی حاصل شده به طوری که در سال ۲۰۱۲ رتبه ۱۰۴، ۲۰۱۳ رتبه ۱۱۳، ۲۰۱۴ رتبه ۱۲۰، ۲۰۱۵ رتبه ۱۰۶ و در نهایت در سال ۲۰۱۶؛ توانستیم رتبه ۸۶ را به دست آوریم و ۲۹ رتبه ارتقا یابیم.

معاون پژوهشی و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه ایران در سال ۲۰۱۵ در بخش  تحصیلات عالیه رتبه چهارم جهان را کسب کرد، افزود: در تعداد فارغ‎التحصیلان مهندسی رتبه ایران در جهان در مقام اول و دوم در نوسان بوده است.

وی با بیان اینکه ایران در حوزه اقتصادی رتبه یکصد و سی را دارد تصریح کرد: مهمترین چالش ما نداشتن آمارهای درست و کافی است.

احمدی ادامه داد: کشور با وجود تمام مشکلات مالی، تأمین اعتبار، مشکلات ساختاری و ارتباطی، در حوزه رشد علمی رو به رشد و کاملا قابل قبول است به طوری که رشد آن هرگز موفق نشده است.

وی با بیان اینکه در گذشته دانشگاه در حوزه تأمین نیازهای کشور چندان ورود نداشت، خاطرنشان کرد: اما امروز دانشگاه، مجموعه اساتید و دانشجویان به این سمت می‌روند که نقش اساسی در توسعه، اقتصاد ایفا و نقش دانشگاه‌ها را  در جی دی پی، محقق کنند.

معاون پژوهشی و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه امیدواریم نقش فناوری و پژوهش در جی دی پی به حدی برسد که قابل قبول باشد، گفت: سه درصد نقش فناوری در جی دی پی، طبق برنامه محقق نشده است، به طوری که در حال حاضر این سهم زیر نیم درصد است که به دنبال رساندن سهم آن به یک درصد در سال ۹۵ هستیم.

وی با بیان اینکه در گذشته با خلأهایی چون ارتباط دانشگاه با صنعت، تحقق نظام جدید آموزش عالی به طوری که دانشگاه به سمت کارآفرینی، نقش‌آفرین در اقتصاد، مبتنی بر خلاقیت و نوآوری باشد، مواجه بودیم اظهار کرد: برای دانشگاه‌ها در حوزه‌های علوم انسانی نقش در فناوری و پژوهش قائل شویم.

احمدی با اشاره به اینکه خوشبختانه در سه سال گذشته تلاش ما بر آن بوده که به ارتقای کیفیت، مأموریت گرا کردن آموزش عالی و پژوهش و ایجاد ساختار متعادل متناسب با استانداردهای بین‌المللی در آموزش عالی بوده، افزود: یکی از مشکلات حوزه ما، نقص در هرم آموزش عالی است به طوری که پایه‌های هرم صحیح آموزش عالی، تکنسین‌ها و افراد صاحب حرفه بوده که پس از آن لیسانس و فوق لیسانس بوده و در نتیجه به دکترا می‌رسد.

وی با تأکید بر اینکه این هرم در ایران دچار اخلال شده و گرایش جدی به سمت دکتراست، تصریح کرد: با وجود این گرایش فارغ‌التحصیلان عالیه دچار مشکل می‌شوند اما در دنیا و کشورهای پیشرفته گرایش به مقطع دکتر به اندازه ایران نیست.

معاون پژوهشی و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه اکثر دانشجویان دوره‌های دکترا کشورهای توسعه‌یافته نیز از کشورهای جهان سومی هستند، ادامه داد: عمده تمرکز نسل جدید دانشگاه بر تربیت نیروهای خلاق در دوره‌های لیسانس و در نهایت فوق لیسانس است و افراد در مقطع دکترا نیز در دانشگاه‌ها جذب می‌شوند.

وی با بیان اینکه به دنبال هدایت، کنترل و مدیریت این گرایش‌ها به مقطع دکترا هستیم، خاطرنشان کرد: در حوزه پژوهش و فناوری بحث آمایش را از انتهای سال ۹۲ آغاز کردیم و در سال ۹۳، ارزیابی پارک‌ها و مراکز رشد صورت گرفت؛ امروز به ارزیابی پژوهش و فناوری در شرف انجام است که امید است به مجموعه‌ای از استانداردها و شاخص‌ها بدل شده و به برنامه‌ریزی علمی کمک کند.

احمدی با بیان اینکه ارتباط دانشجویان مقاطع لیسانس با صنعت پیگیری می‌شود، گفت: طی هماهنگی با وزارت صنعت و معدن قرار است از ظرفیت‌های بخش صنعت در قسمت کارآموزی و کارورزی در صنعت استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه ارتباط دانشگاه با پروژه‌های بزرگ ملی مانند نفت، وزارت نیرو است، اظهار کرد: به دنبال درگیر کردن دانشگاه با این پروژه‌ها هستیم تا دانشگا‌ها پروژه‌های مقاطع فوق لیسانس و دکترا را در راستای حل مشکلات کشور داشته باشند.

معاون پژوهشی و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه توسعه تحقیقات، فناوری، پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد در دستور کار قرار دارد، افزود: یکی از کارهای جدی که انجام دادیم بحث رقابتی کردن شرکت‌های دانش‌بنیان است که به وسیله ایجاد فضای ارتباط بین منطقه‌ای و فضای بین‌المللی به عرضه محصول، صادرات و ارتباط با شرکت‌های بین‌المللی بپردازند.

وی با بیان اینکه دومین المپیاد طرح‌های کسب و کارهای دانشجویی در ابتدای سال جاری برگزار شد، تصریح کرد: برای ایجاد فضای نشاط و خلافیت در دانشگاه‌ها، تکلیف کردیم به پارک‌های علم و فناوری با همکاری دانشگاه‌ها «ایده شو» را برگزار کنند تا افراد دارای صاحب ایده، نوآوری، فکرهای قابل تجاری شدن و مرتبط به کسب و کار را عرضه کنند و در نهایت به پارک و مراکز رشد هدایت شوند.

احمدی با اشاره به اینکه ارتباط صندوق‌های سرمایه‎گذاری با شرکت‌های دانش‎بنیان را برقرار کردیم، ادامه داد: در این بین عقد قراردادهایی بین شرکت‌های دانش‌بنیان و مراکز متقاضی ایده منعقد شده است.

وی با بیان اینکه در حوزه خلاقیت و نوآوری و ایجاد فضای جدید نگرش در آموزش عالی به اقتصاد را دنبال کردیم، خاطرنشان کرد: از جنبه‌های قانونگذاری نیز اقدامات گسترده‌ای چون آیین نامه  معافیت‌های مالیاتی ۱۵ ساله شرکت‌های دانش‌بنیان، آیین نامه تشکیل شرکت‌های دانش‎بنیان دانشگاهی تا اساتید دانشگاهی، محققان و دانشجویان است بتوانند از امتیازات شرکت‌های دانش‎بنیان استفاده کنند.

معاون پژوهشی و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه توسعه صندوق‌های پژوهش فناوری که مسکوت مانده بود، پیگیری شد، گفت: در برنامه پنجم توسعه صندوق‌ها مسکوت مانده بود، به صورت قانون دائم تصویب شد به طوری که پیش از این ۱۸ صندوق داشتیم که سه صندوق جدید ایجاد شد.

وی با بیان اینکه خلأهای قانونی را تلاش کردیم از بین ببریم، اظهار کرد: بیش از ۷۰ میلیارد تومان حمایت مالی از  محل ردیف‌های متمرکز وزارتخانه به غیر از اعتبارات در نظر گرفته صندوق‌های نوآوری و شکوفایی داشتیم.

احمدی افزود: با کمک وزارت صنعت، معدن و مجلس قانون معافیت مالیات برای دستگاه‌هایی که در حوزه پژوهش سرمایه‌گذاری می‌کنند را تصویب کردیم.

وی تصریح کرد: بر ارتباطات بیرونی دانشگاه و اخذ نیازهای صنعت تأکید شده است و هر استاد و محققی که بتواند ارتباط بیرونی برقرار کند، امتیازات فراوانی را به دست خواهد آورد.

معاون پژوهشی و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه مأموریت‌های بین‌المللی بر دوش ما گذاشته شده است، ادامه داد: در اتحادیه کشورهای اسلامی، سه مسئولیت بزرگ شامل شبکه توسعه پارک‌های علم و فناوری با محوریت پارک گیلان، شبکه توسعه نانوفناوری با محوریت پژوهشگاه مواد انرژی، شبکه آموزش مجازی با محوریت دانشگاه پیام نور کشورهای اسلامی بر عهده ما گذاشته شده است.

وی با اشاره به اینکه در نشست اخیر وزاری علوم کشورهای اسلامی پیشنهاد شبکه آزمایشگاهی بین کشورهای اسلامی داده شده، تصریح کرد: مسئولیت تهیه این برنامه بر عهده ایران است که آماده شده و برای نشست بعدی کشورهای اسلامی عرضه می شود.

احمدی با بیان اینکه برنامه شبکه فن بازار بین کشورهای اسلامی نیز در دست تهیه است، ادامه داد: برنامه شبکه سرمایه‌گذاری وی سی که زیر نظر مرکز توسعه مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری یونسکو است توسط ایران در حال انجام است.

وی با اشاره به اینکه این مسائل نشاندهنده ظرفیت علمی و فناوری قوی کشور است، خاطرنشان کرد: وزارت علوم چهار پروژه ملی در قالبت اقتصاد مقاومتی که در ستاد اقتصاد مقاومتی تصویب و نهایی شده را در دستور کار قرار دارد.

معاون پژوهشی و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، بازنگری و اصلاح نظام آموزشی کشور در راستای ارزش‎آفرینی و کارآفرینی، طراحی الگوی تغییر و ارتقای نقش دانشگاه‌ها در حل مشکلات کلان بنگاه‌های اقتصادی کشور، طراحی و پیاده‎سازی نظام آمایش آموزش عالی و پژوهش به منظور مأموریت‌گرا کردن فعالیت‌ها، تبدیل پنج دانشگاه کشور به تراز بین المللی را چهار مأموریت وزارت علوم اعلام کرد.

ابن مسؤول در پایان تبیین کرد: در حال شناسایی دانشگاه‌هایی که ظرفیت رسیدن به سطح بین‌المللی را دارند هستیم تا این دستاوردها محقق شود.

منبع: فارس

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: