۳ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۱۵

رشد ناچیز مصرف بنزین، مسیر انحرافی وزارت نفت برای حذف کارت سوخت

رشد اندک مصرف بنزین پس از تک‌نرخی شدن این فرآورده، نمی‌تواند استدلال درستی برای حذف کارت سوخت باشد، چراکه هنوز کارت سوخت به طور کامل حذف نشده است و سوخت‌گیری با کارت جایگاه‌داران ادامه دارد. با حذف کارت سوخت، شاهد رشد چشم‌گیر در قاچاق بنزین خواهیم بود.

کارت سوختبه گزارش عیارآنلاین، اواخر فروردین ماه امسال در جریان تصویب قانون بودجه ۹۵، مجلس نهم با تصویب بند «ج» تبصره ۱۴ قانون بودجه ۹۵، دولت را مکلف به حفظ کارت سوخت و سهمیه‌بندی بنزین کرد. اما وزارت نفت که تا اواسط بهمن‌ماه ۹۴، جزء حامیان کارت سوخت بود و با تاکید بر مزایای این کارت‌ها، از حفظ آنها حتی در شرایط تک‌نرخی شدن بنزین حمایت می‌کرد، در اقدامی عجیب خواستار حذف کارت‌های سوخت در توزیع بنزین شد و تداوم استفاده از آنها را امری زائد و نوعی مردم‌آزاری اعلام کرد و زیر بار اجرای این قانون نرفت. پیگیری وزارت نفت موجب شد تا پیشنهاد حذف این بند قانونی، در قالب لایحه اصلاحیه قانون بودجه ۹۵ از سوی دولت به مجلس دهم تقدیم شود.

در همین رابطه، جواد نوفرستی، استاد دانشگاه و اسدالله احمدی‌نژاد، مدیر برنامه‌ریزی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در مناظره‌ای رادیویی، برخی از ابعاد این مسأله را بررسی کردند.

نوفرستی با بیان اینکه مهم‌ترین دست‌آورد کارت سوخت، شفافیت است، خاطرنشان کرد: «با حذف کارت سوخت، شفافیت در عرضه بنزین از بین می‌رود و به رشد شدید قاچاق بنزین دامن زده می‌شود». وی حفظ کارت سوخت بدون سهمیه‌بندی بنزین  را امکان‌ناپذیر دانست.

این استاد دانشگاه با اشاره به سخنان وزیر نفت که گفته بود «اگر ما بخواهیم یک زمانی تصمیم بگیریم بین بنزین مثلاً دونرخی ۱۰۰۰ و ۲۰۰۰ تومانی، ترجیح می دهیم بنزین تک‌نرخی ۱۵۰۰ تومانی داشته باشیم»، اظهار داشت: «این رفتار خلاف عدالت است و به معنی جریمه کردن تمامی مصرف‌کنندگان است که عادلانه نیست. در حالی که در نظام دونرخی، از افراد پرمصرف، عوارض و مالیات گرفته می‌شود».

 در ادامه این مناظره، مدیر برنامه‌ریزی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به رشد تنها ۳ درصدی مصرف بنزین کشور پس از تک‌نرخی شدن این فرآورده نفتی در خردادماه ۹۴، بیان کرد که رشد مصرف این فراورده نفتی در  بعضی از مناطق مرزی ما کمتر از این میزان بوده است. وی با استناد به این موضوع که وزارت نفت هیچ محدودیتی برای میزان سوخت‌گیری مردم تعیین نکرده، ادعا کرد که  ریسک و اختلاف قیمت بنزین در سایر کشورهای همسایه در حدی نیست که قاچاقچیان انگیزه‌ای برای قاچاق بنزین داشته باشند.

اما نوفرستی مقایسه مصرف بنزین امسال با سال گذشته و نتیجه‌گیری برای رشد ناچیز بنزین را یک مقایسه نادرست دانست؛ چرا که هنوز کارت سوخت به طور کامل حذف نشده است و سوخت‌گیری با کارت جایگاه‌داران ادامه دارد.

وی در ادامه به مقایسه فسادهای احتمالی عرضه چندنرخی بنزین و فساد حذف کارت سوخت پرداخت و  میزان فساد ناشی از بنزین چندنرخی را نسبت به قبل از اجرای سامانه هوشمند سوخت که بین ۳ تا ۱۰ میلیون لیتر بنزین از کشور قاچاق می‌شد، ناچیز برشمرد.

همچنین بر اساس اظهارات نوفرستی، کمترین نرخ بنزین در بین کشورهای همسایه ایران برای کشور آذربایجان، با حدود ۱۷۰۰ تومان است. گران‌ترین قیمت بنزین هم برای کشور ترکیه است که هر لیتر بنزین در این کشور به قیمت ۴۷۰۰ تا ۵۰۰۰ تومان به فروش می‌رسد. در کشورهای شرقی ایران که عمده قاچاق به آنجا می‌رود نیز قیمت هر لیتر بنزین حدود ۲۵۰۰ تا ۲۷۰۰ تومان است.

بنابراین و با توجه با نقش کارت سوخت در شفاف‌سازی عرضه این فرآورده نفتی، لازم است که به دور از هر نگاه سیاسی، مصلحت کشور در رابطه با حفظ کارت سوخت در نظر گرفته شود و زمینه ایجاد قاچاق و ناتوانی در کنترل مصرف بنزین با حذف کارت سوخت از بین برود.

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: