۱۷ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۴۰

نباید هیچ‌گونه جداسازی و امتیاز مادی و تحصیلی ویژه‌ای برای دانش‌آموزان صورت گیرد

دیمه ور، معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش: با توجه به تغییرات طبیعی ناشی از رشد شخصیت، استعدادها و توانایی‌های کودکان و اجرای طرح در مراحل کنونی هدف اصلی از اجرای طرح شهاب، شناسایی حوزه‌های استعدادی دانش‌آموزان در سطوح ابتدایی است، اگرچه برای حصول این هدف، نباید هیچ‌گونه جداسازی در کلاس درس و امتیاز مادی و تحصیلی ویژه‌ای برای هیچ‌یک از دانش‌آموزان صورت گیرد.

به گزارش عیارآنلاین، محمد دیمه‌ور یک‌شنبه ۱۷ مردادماه در جمع معاونان آموزشی آموزش و پرورش و معلمان ابتدایی مدارس استان همدان، با بیان اینکه طرح شهاب، توسعه سرمایه انسانی را با شناسایی نخبگان رقم خواهد زد، اظهار کرد: در سند تحول بنیادین به دوره  ابتدایی به عنوان اصل و اساس دیده شده است و برهمین اساس مدارس در آینده کارآمد، اثربخش، یادگیرنده و مشارکت‌جو تعریف می‌شوند.

وی با اشاره به تدوین و اجرای طرح شهاب در راستای شناسایی استعدادهای درخشان گفت: با توجه به تغییرات طبیعی ناشی از رشد شخصیت، استعدادها و توانایی‌های کودکان و اجرای طرح در مراحل کنونی هدف اصلی از اجرای طرح شهاب، شناسایی حوزه‌های استعدادی دانش‌آموزان در سطوح ابتدایی است، اگرچه برای حصول این هدف، نباید هیچ‌گونه جداسازی در کلاس درس و امتیاز مادی و تحصیلی ویژه‌ای برای هیچ‌یک از دانش‌آموزان صورت گیرد.

معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اهمیت پایه‌ابتدایی در دوران تحصیل عنوان کرد: کودکان امروز آینده‌سازان جامعه هستند و رشد و تعالی آنها در دوران ابتدایی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی ضمن تأکید بر لزوم توجه به مباحث کارآفرینی و خلاقیت در آموزش‌های دوره ابتدایی گفت: پرورش خلاقیت دانش‌آموزان جزء جهت‌گیری برنامه درسی ملی است که در طرح شهاب لحاظ شده براین اساس طرح «الگوی مصرف» در دوره ابتدایی با هدف توجه به خلاقیت دانش‌آموزان در حال اجراست.

دیمه‌ور با بیان اینکه علت اعمال طرح شهاب از دوره ابتدایی، توفیق نظام ابتدایی در ارزشیابی کیفی توصیفی است، تبیین کرد: با توجه به اینکه نظام ارزشیابی ابتدایی به ارزیابی کیفی توصیفی تغییر رویکرد داده و ارزیابی جداگانه‌ای از نظام ارزیابی متوسطه دارد می‌توان گفت از جمله نتایج ارزشیابی «کمّی» به «کیفی_ توصیفی» در دوره ابتدایی، حذف استرس و نگرانی در زمینه قبولی و نمره در دانش‌آموزان شده که باعث یادگیری ارتقاء کفییت یادگیری در آنها می‌شود.

وی افزود: طرح شهاب در محیط طبیعی تعلیم و تربیت با ارزشیابی مستمر و محوریت معلم نسبت به شناسایی استعدادها و نخبگی در جهت توسعه سرمایه انسانی و رشد ملی اجرا می‌شود.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش نقش معلمان دوره ابتدایی را در اجرای طرح شهاب مهم و تأثیرگذار برشمرد و خاطرنشان کرد: رویکرد آموزش و پرورش علاوه بر تعلیم عمومی افراد جامعه، شناسایی استعدادها و هدایت آنها در مسیر آموزش آگاهانه است که این مسیر از دوران ابتدایی با عملکرد دقیق و مناسب معلمان آموزش ابتدایی میسر خواهد شد.

وی با بیان اینکه رویکرد دوم آموزش و پرورش، ایجاد همبستگی ملی و پافشاری بر اشتراکات قومی، ملی و تنوع فرهنگی است، گفت: این رویکرد، حلقه وصل نظام تعلیم و تربیت هر کشور است.

دیمه‌ور با اشاره به لزوم توجه به عنصر نوآوری در آموزش و پرورش کشور تشریح کرد: نوآوری عنصر مهمی است که باید در اولویت‌های آموزش و پرورش و به‌ویژه در طرح شهاب مورد توجه قرار گیرد.

وی توسعه دانش و خلق تکنولوژی را از اهداف نهایی طرح شهاب برشمرد و افزود: تعریف اشتباهی از تکنولوژی در ذهن ما شکل گرفته که باعث شده پیشرفت تکنولوژی را در پیشرفت‌های سخت‌افزاری ببینیم در حالیکه این تعبیر غلط است و باید توسعه دانش مهمترین بعد تکنولوژی تعریف شود.

معاون وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: تکنولوژی عبارتست از کاربرد آگاهانه و خلاقانه علم که می‌تواند در روش‌های تدریس، فنون تدریس، در رسانه‌ها، تولید مواد و منابع آموزشی و فرم‌دهی و شکل‌دهی به معنای آموزش عملیاتی و اجرا شود.

وی ضمن اشاره به عملکرد جشنواره جابربن حیان اظهار کرد: این جشنواره سال‌هاست به دست‌ساخته‌های دانش‌آموزان پرداخته در حالیکه جشنواره نگارش خلاق ایده‌های نو در ابعاد مختلف تکنولوژی را مدنظر قرار داده است.

دیمه‌ور به لزوم چرخش از نگاه یکسان‌نگر، به پذیرش استعدادها در سیستم پرورشی اشاره و عنوان کرد: در سند تحول بنیادین و نگاه تحول‌زای مبتنی بر این سند، چند چرخش اساسی باید در نظام تعلیم و تربیت صورت گیرد که طرح شهاب در راستای همین چرخش در جهت توسعه نیروی انسانی نخبه است.

منبع: ایسنا

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: