۱۶ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۵۴

فعالیت ۴۲ هزار مربی پیش دبستانی در کشور

فضلی، مدیرکل دفتر پیش دبستانی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه از بهمن ماه ۹۲ ساماندهی نیروی پیش‎دبستانی که بسیار بحث جدی است در اولویت دوم اقدامات وزارت آموزش و پرورش کشور قرار گرفته است، گفت: بر اساس آمارهای ارائه شده به وزارتخانه هم اکنون ۴۲ هزار مربی پیش دبستانی فعال در کشور داریم.

به گزارش عیارآنلاین، رخساره فضلی ظهر امروز در همایش مربیان پیش‌دبستانی استان همدان اظهار کرد: خوشبختانه در نظام جمهوری اسلامی از امور بسیار مهم که به آن پرداخته می‎شود مساله تربیت در سطوح پیش دبستانی تا دانشگاه است که همواره مورد تاکید بوده و هست.

وی با بیان اینکه هر اتفاقی که در حوزه پیش دبستانی آموزش و پرورش رخ دهد باید به صورت تیمی باشد، افزود: ارتقای جایگاه آموزش و پرورش به مثابه مهمترین نهاد تربیت نیروی انسانی و مولد سرمایه اجتماعی است و دوره پیش‌دبستانی نیز به عنوان نقش دوره حاکمیتی در این خصوص قلمداد می‌شود.

مدیرکل دفتر آموزش پیش دبستانی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به بند ۱۳ برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی ادامه داد: دوره پیش‌دبستانی به دوره دو ساله رسمی و غیر اجباری در کشور اطلاق می‎شود که در حال حاضر به دو شیوه دولتی و غیر دولتی اداره می‌شود.

وی با بیان اینکه از بهمن ماه ۹۲ ساماندهی نیروی پیش‎دبستانی که بسیار بحث جدی است در اولویت دوم اقدامات وزارت آموزش و پرورش کشور قرار گرفته است، گفت: بر اساس آمارهای ارائه شده به وزارتخانه هم اکنون ۴۲ هزار مربی پیش دبستانی فعال در کشور داریم.

فضلی افزود: برای ساماندهی آنها براساس اطلاعات هر مربی قرار است که در چارچوب تعریف شده آموزش و پرورش تعیین سطح شود.

وی با بیان اینکه این سامانه ثبت اطلاعات مربیان پیش دبستانی با وزارت رفاه نیز برای تضمین بیمه این مربیان هماهنگ شده است، خاطرنشان کرد: براساس این سطح‌بندی که در سه سطح است مربیان پیش دبستانی سطح ۳ می‎توانند با گذراندن یک سری کلاس‎های افزایش مهارت به سطوح ۲ و یک ارتقا پیدا کنند و از حقوق و مزایای بیشتری بهره ببرند.

مدیرکل دفتر آموزش پیش دبستانی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه باید ثابت کنیم مربی پیش‌دبستانی دارای تخصص است و حرفه‌ای عمل می‌کند، تصریح کرد: امسال همزمان با طرح سنجش دانش‌آموزان برای ورود به مقطع ابتدایی طرح سنجش ۴۰ درصد از نوآموزان پیش‎دبستانی اجرا می شود تا بر هویت و اهمیت این دوره بسیار حساس تاکید شود.

وی ادامه داد: سال گذشته این طرح برای ۱۰ درصد از نوآموزان کشور اجرا شد و امسال قرار است این طرح از ۱۵ مردادماه تا حداکثر ۱۵ آبانماه اجرا شود.

فضلی خطاب به مربیان پیش دبستانی استان همدان با بیان اینکه دیگر بدون تخصص و شایستگی نمی‎توان در این دوره حساس باقی ماند، تاکید کرد: پیش دبستانی دوره زمانی حساس در رشد مغزی کودکان است که به شما مربیان سپرده می‎شود چراکه اوج حساسیت مغز در شنیدن تکامل زبانی، کنترل حساسیت و مهارت ارتباط با همسالان در این دوره اتفاق می‎افتد.

وی با بیان اینکه اهداف دوره پیش دبستانی یازده‌گانه است که باید در فعالیت‎هایی چون گردش علمی، بازی، قصه گویی، آزمایش، کاردستی، شعر و… شکل گیرد، اظهار کرد: باید مهارت‎های یادگیری و شایستگی‎های پایه در دوره پیش دبستانی از یاد دادن به یاد گرفتن در کودک رخ دهد.

مدیرکل دفتر آموزش پیش دبستانی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه انجام بازی در دوره پیش دبستانی نه تنها به عنوان ابزار آموزش بلکه ابزار هویت و انتقال فرهنگ به بچه‎هاست، بیان کرد: فعالیت‎ها در دوره پیش دبستانی باید به شیوه تلفیقی در حوزه‎های یادگیری، دینی، اجتماعی، هنری، ریاضی، تربیت بدنی و علوم طراحی و با هدایت مربی به روش فعال به اجرا در‎آیند.

وی با اشاره به اینکه پژوهش‎ها در دنیا نشان داده که یاد دادن نوشتن و خواندن برای کودکان این دوره ضرورتی ندارد، افزود: در امر خواندن و نوشتن کودکان، در این دوره می‎توان ورود پیدا کرد اما با تاکید بر زبان آموزی (شنیدن، گفتن، خواندن، نوشتن و تفکر) می‌توانند این مهارت‌ها را به کودکان انتقال دهند.

فضلی ادامه داد: آموزش ریاضی به کودکان این دوره باید براساس هفت مفهوم الگو و توالی، مرتب‌سازی، طبقه بندی و مقایسه، روابط فضایی و تناظر یک به یک آموزش داد و این موارد را به مهارت تبدیل کرد.

وی خاطرنشان کرد: تیم پیش دبستانی کشور برای ارتقای کاری خود راهی ندارند جز اینکه حرفه‌ای و متخصص شوند که خوشبختانه این هدف به خوبی در برنامه ششم توسعه دیده شده است.

منبع: فارس

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: