۳۱ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۳۰

وزارت علوم گزارش عملکرد ۳ ‌ساله خود را منتشر کرد؛ رشد ۲۸ درصدی تعداد دانشجویان دکتری تخصصی

عملکرد وزارت علوم در سال‌های ۹۲ تا ۹۵ و در بخش‌های علمی و پژوهشی، فرهنگی، دانشجویی و آموزشی منتشر شد.

به گزارش عیارآنلاین، به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات وفناوری؛ عملکرد وزارت علوم طی سال‌های ۹۲ تا ۹۵ حاکی از آن است که در این سه سال فعالیت معاونت های آموزشی، پژوهشی و دانشجویی رشد داشته است.

تعداد دانشجویان در سالهای ۹۲ و ۹۵  رشد ۵/۲ درصدی داشته است.
تعداد دانشجویان در سال۹۲ حدود ۴ میلیون و ۶۸۵ هزار نفر بوده که در سال ۹۵ تعداد دانشجویان با ۵/۲ درصد رشد به ۴ میلیون و ۸۰۲ هزارو ۷۲۱ نفر رسیده است.
در سالهای ۹۲ تا ۹۵ شاهد رشد ۵ درصدی  دانشجویان کاردانی، کاهش رشد ۴/۳ در مقطع کارشناسی و در مقاطع ارشد، دکتری حرفه ای و دکتری تخصصی با رشدی به ترتیب ۳/۲۴، ۷،  ۴/۲۸ درصدی روبه رو بوده ایم.
در سال های ۹۲ تا ۹۵ رشته محل های دانشگاهی در مقاطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی رشد ۴/۱۱، ۸/۱۰، ۵/۹، ۶/۸ درصدی داشته است.
تعداد کل دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی (دولتی و غیر دولتی) در سال های ۹۲ تا ۹۵ با رشد ۳/۸ و تعداد اعضای هئیت علمی تمام وقت دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی (دولتی و غیردولتی) با رشد ۴/۷ درصدی مواجه بود.
در سال های ۹۲ تا ۹۵ بازنگری و به روزرسانی بالغ بر ۵۰۰ برنامه درسی که بعضاً قدمت بیش از ۳۰ سال داشته اند صورت گرفته است به طوری که در رشته فنی و مهندسی ۳۶۷، رشته علوم پایه ۱۹۱، کشاورزی ۲۷۰، دامپزشکی ۵۳، علوم اجتماعی ۳۶۱، علوم انسانی ۷۷۹، هنر و معماری ۱۷۰، میان رشته ای ۹۸  مورد تدوین و بازنگری صورت گرفته است.
افزایش تعداد دانشجویان بورس داخل در سال‌های ۹۲ تا ۹۵
در بخش دانشجویی و سازمان امور دانشجویان  تعداد دانشجویان دوره دکتری بورس داخل در سال‌های ۹۲، ۹۴ و ۹۵ به ترتیب ۳ هزارو ۵۰۰، ۲ هزارو ۴۵۳ و ۲ هزارو ۵۱۶ مورد بوده است.
همچنین تعداد دانشجویان دوره دکتری بورس خارج در سال های ۹۲ تا ۹۵  به ترتیب ۴۱۳، ۳۲۳ و ۲۳۷ مورد بوده است.
احکام صادره فرصت های تحقیقاتی دانشجویان دوره‌های دکتری در  سال‌های ۹۲، ۹۳ و ۹۵ به ترتیب۶۸۶، هزارو ۳۴۸ و ۲۷۴ بوده و در همین سال ها تعداد دانشجویان غیر ایرانی (بورس و غیر بورس) به ترتیب هزارو ۱۹ ،۲۱ هزارو ۲۱ هزارو ۵۰۰ مورد بوده است.
میزان اعتبارات وام های دانشجویی در سال های ۹۲، ۹۴ و ۹۵ به ترتیب ۲۵۱میلیارد تومان، ۴۱۰ میلیارد تومان و ۵۲۰ میلیارد تومان بوده است.
رشد یک پله ای ایران درسطح جهان در عرصه مقالات علمی
در بخش دستاوردهای پژوهشی و علمی طی سه سال (۹۲-۹۵ ) رتبه علمی ایران در سطح جهان براساس پایگاه اطلاعاتی اسکوپوس و isi با رشد یک پله ای درسال ۹۴ نسبت به سال ۹۲ مواجه بود، به طوری که تعداد دانشگاه های ایران در بین دانشگاه های برتر دنیا در نظام رتبه بندی تایمزنسبت به سال ۹۲ رشد ۸۰۰ درصد  داشته است و تعداد دانشگاه های ایران در یک درصد دانشگاه های برتر درسال ۹۴ نسبت به سال ۹۳ رشدی حدود ۲۹۰ درصدی داشته است.
در سالهای ۹۲ تا ۹۵ تعداد انجمن های علمی کشور نشریات علمی -پژوهشی طی این سه سال به ترتیب با رشد ۹% و ۹/۹ درصد روبه رو بوده است و تعدادنشریات علمی – ترویجی حدود ۱۳ درصد رشد داشته است.
در سالهای ۹۲ تا ۹۵ تعداد آزمایشگاه های مرکزی و غیر مرکزی قرار گرفته در بستر شاعا (شبکه آزمایشگاه های علمی ایران) رشد چهار برابری داشته است.
تعداد آزمایشگاه های مرکزی در مراکز آموزش عالی در سال های ۹۲ تا ۹۵  با رشد بیش از ۳۰۰ درصدی روبه رو بوده است.
در سال های ۹۲ تا ۹۵ شاهد رشد صادرات محصوصات دانش بنیان به میزان ۱۲۰ میلیون دلار بوده ایم.
افزایش فضای های اموزشی خدماتی در سال‌های ۹۲ تا ۹۵
در حوزه اداری، مالی و مدیریت منابع (عمرانی) در سال های ۹۲ تا ۹۵ میزان فضای آموزشی به ترتیب ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار، ۶ میلیون و ۱۲۷ هزارو ۶۶۴ مترمربع و ۶ میلیون و ۲۵۱ هزارو ۳۷۵ متر مربع بوده است.
در بخش فضاهای کمک آموزشی، رفاهی و خدماتی در سال های ۹۲ تا ۹۵ به ترتیب  ۶ میلیون و ۴۰۰ هزارمترمربع، ۷ میلیون و ۵۱۳ هزارو ۵۴ مترمربع و ۷ میلیون و ۶۳۴ هزارو ۸۹۵ مترمربع اختصاص یافته است.
رشد چشمگیر تعداد نشریات دانشجویی در سال های ۹۲ تا ۹۳
در بخش فرهنگی و اجتماعی طی سال‌های ۹۲، ۹۴ و ۹۵ به ترتیب تعداد انجمن های علمی دانشجویی ۶ هزارو ۹۳۳، ۸ هزارو ۵۵۵و ۸ هزارو ۷۰۲ مورد بوده است و تعداد کانون های فرهنگی در همین سال ها به ترتیب ۲ هزارو ۱۱۰ مورد، ۳ هزارو ۱۱۰ مورد و۳ هزارو ۱۴۲ مورد بوده است.
تعداد تشکل های اسلامی در طی سال های ۹۲، ۹۴ و ۹۵ به ترتیب ۲۷۰، ۲۹۲ و ۳۰۵ مورد و تعداد نشریات دانشجویی به ترتیب ۳ هزارو ۱۸۱ مورد، ۴ هزارو ۳۶۶ مورد و ۵ هزارو ۱۴ مورد بوده است.
در حوزه همکاری های علمی بین المللی در طی سال های ۹۲ و ۹۴ شاهد حضور وزاری علوم وفناوری کشورهای مختلف به ترتیب سه و هشت مورد، حضور روسای دانشگاهای معتبر خارجی در ایران در سال ۹۲، ۹ مورد و در سال ۹۴، ۹۳ مورد بوده است.
همچنین تعداد کشورهایی که کرسی زبان فارسی در آن از سوی وزارت علوم دائر شده در سال ۹۲، ۲۶ مورد و در سال ۹۴، ۲۹ مورد بوده است.
تعداد پروژه های مشترک تعریف شده بین دانشگاه‌های داخل و خارج از کشور در سال های ۹۲ و ۹۴ به ترتیب ۱۷ و ۱۴۰ مورد بوده است.
افزایش چشمگیر ارائه تسهیلات صندوق رفاه در یک سال اخیر
از جمله اقدامات شاخص صندوق رفاه دانشجویان در یک سال اخیر می توان به رشد ارائه تسهیلات با پرداخت وام های دانشجویی در سال تحصیلی ۹۵-۹۴ به میزان ۱۱۰ درصد نسبت به مدت مشابه پارسال و نیز رشد ۴۰۰ درصدی وام دکتری و ۲۰۰ درصدی وام شهریه، افزایش درآمد اختصاصی صندوق در سال ۹۴ به میزان ۷۸ درصد نسبت به سال قبل و رشد ۴۷ درصدی چهار ماهه نخست سال ۹۵ نسبت به مدت مشابه سال ۹۴ اشاره کرد.
میزان وصول مطالبات انباشته صندوق در سال ۹۴ به میزان ۹۶۰ میلیارد ریال، افزایش منابع ذخیره استراتژیک صندوق رفاه به میزان هزار میلیارد ریال در سال های ۹۴ و ۹۵، ظرفیت سازی و جذب منابع مالی از طریق نهادهای عمومی و غیردولتی و خیرین به میزان ۴۰۰ میلیارد ریال جهت پرداخت وام و تسهیلات رفاهی به دانشجویان، پرداخت ۲۸۰ میلیارد ریال کمک به تعمیر و تجهیز خوابگاه های دانشجویی در یک سال اخیر، حرکت به سمت سازمان IT محور با بهبود زیرساخت های نرم افزاری و سخت افزاری صندوق، اجرایی شدن طرح های درآمدزایی غیرمستقیم صندوق نظیر کارت هوشمند دانشجویی، نصب خودپرداز در دانشگاهها و تلویزیون تعاملی برای آموزشهای مجازی با ایجاد زمینه تأسیس کنسرسیوم اقتصادی متشکل از صندوق و دانشگاه ها، اجرای طرح رتبه بندی خوابگاه های دانشجویی به منظور عادلانه سازی نرخ خوابگاه ها و تخصیص اعتبار از محل درآمد اختصاصی صندوق رفاه برای تعمیرات اساسی ۵۶ خوابگاه رتبه ۵ از جمله اقدامات این سال ها بوده است.
در عرصه توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی نیز در سال های ۹۲ تا ۹۵ اقداماتی از جمله انتخاب وزارت علوم به عنوان دستگاه برتر قرآنی کشور در سال ۹۴، تقدیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از وزیر علوم، تدوین سند راهبردی توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی کشور و ارائه به شورای توسعه فرهنگ قرآنی، بازمهندسی رشته های قرآنی متناسب با نیازهای نظام توسعه فرهنگ قرآنی و اجرای برنامه های ملی و بین المللی پژوهش و آموزش عالی قرآنی صورت گرفته است.

منبع: صداوسیما

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: