۲۶ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۳۵

انتقاد مولاوردی از شکاف جنسیتی درحوزه آموزش و پرورش

معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده با اشاره به شکاف جنسیتی در حوزه آموزش و پرورش کشور گفت: در مقطع ابتدایی از این نظر و آمار کمی دانش آموزان دختر و پسر مشکل چندانی وجود ندارد، اما متاسفانه در مقاطع بالاتر با مشکلاتی مواجه هستیم.

به گزارش عیارآنلاین، معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری در اختتامیه پنجمین جشنواره دانش آموزی جابربن حیان افزود: امیدواریم با برنامه ریزی های انجام شده در وزارت آموزش و پرورش شاهد کاهش این شکاف ها و فاصله ها باشیم.
وی تصریح کرد: اما از نظر کیفی، پرورش قوه خلاقیت دانش آموزان اهمیت ویژه ای دارد که برگزاری جشنواره هایی همچون جشنواره جابربن حیان می تواند کمک موثری در زمینه نوآوری، تقویت مهارت های رفتاری و تعاملات گروهی باشد.
مولاوردی ادامه داد: در دختران، با توجه به مشکلاتی که بعضا در برخی خانواده ها و به ویژه در مناطق دور افتاده در زمینه بازماندگی از تحصیل و ازدواج های زودهنگام دیده می شود می تواند در تقویت اعتماد به نفس و ایجاد آمادگی جهت ورود به جامعه و تعاملات اجتماعی موثر گردد.
وی در ادامه به برخی از آمارهای این جشنواره اشاره کرد و افزود: ارائه ۶۰ درصد طرح ها و ایده ها در جشنواره از سوی دختران و انجام ۷۵ درصد آنها بصورت گروهی بسیار قابل توجه است.
معاون رئیس جمهور در ادامه به شعار جشنواره اشاره کرد و گفت: شعار امسال جشنواره با عنوان؛ پرسش، پژوهش و رویش هوشمندانه و حساب شده به نظر می رسد، آنچه مسلم است شهروند پرسش گر موجبات یک حکومت پاسخگو را فراهم خواهد آورد.
وی ادامه داد: یکی از ویژگی های مورد توجه جشنواره این است که بسیاری از طرح های ارائه شده مطابق با نیازها و قابلیت های کشور به نظر می رسد، چرا که مطابق با تاکید رئیس جمهور در اجلاس اخیر روسای آموزش و پرورش، اولویت های آموزش و پرورش باید متناسب با نیازها و قابلیت های کشور باشد؛ همچون بحران آب، بحران محیط زیست و مایه خرسندی است که در اکثر غرفه ها حداقل یکی از طرح ها به این موضوعات اختصاص داشت.
مولاوردی ضمن اشاره به برنامه ششم توسعه گفت: در برنامه ششم توسعه که یک برنامه پروژه محور و مساله محور است، دولت به موضوعاتی همچون بحران آب و محیط زیست پرداخته است و در پنج سال آتی به طور قطع اینگونه طرح ها که توسط دانش آموزان و نسل آینده کشور ارائه می شود، در برنامه ریزی ها می تواند مورد توجه و بهره برداری مسئولان قرار گیرد.
وی با یادآوری اهمیت آموزش، به ویژه آموزش در حوزه ابتدایی گفت: آموزش کلید توانمندسازی است، امروز همه ما به این نتیجه رسیده ایم آنچه که می تواند روند رو به رشد آسیب های اجتماعی را در کشور با کندی مواجه کند، شروع آموزش از دوران کودکی است.
معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده گفت: آموزش مهارت های ارتباطی و زندگی و بسیاری دیگر از موضوعات که اکنون خلاء آن به وضوح مشهود است و امیدواریم با سیاست های نظام آموزشی و اجرای سند تحول، بخشی از این کمبودها رفع شود و بی تردید مقطع آموزش ابتدایی به عنوان اساس و زیربنای نظام آموزشی کشور و شکل دهی به شخصیت و هویت کودکان در این میان از اهمیت بسزایی برخوردار است.
وی گفت: توجه به نقش و جایگاه خانواده و انجمن اولیاء و مربیان و هماهنگی میان نهاد خانواده و مدرسه بسیار حائز اهمیت است. به طور قطع جایگاه مادران از اهمیت بیشتری برخوردار است، چرا که به گفته دانش آموزان، در بسیاری از طرح ها که امروز ارائه شده، یاری و همراهی مادران نقش موثری داشته است.
وی همچنین به موضوع اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و ادامه داد: همانگونه که می دانیم اقتصاد مقاومتی پنج مولفه دارد: درون زا بودن، دانش بنیان، برون گرا، عدالت محور و مردم نهاد بودن و امروز درون زایی را با در حاصل نوآوری و کوشش فرزندان مبتکرمان به وضوح مشاهده کردیم، همچنین تلاش های دختران و پسران در دانش افزایی، اشاره به مولفه دوم اقتصاد مقاومتی یعنی دانش بنیان بودن آن دارد که همان توسعه دانایی محور است که زن و مرد و دختر و پسر نمی شناسد.
وی ابراز امیدواری کرد از اینگونه ظرفیت ها و نگاه مدبرانه ای که در مدیریت آموزش و پرورش مشهود است در پیشگیری از بسیاری از آسیب ها با اتخاذ تدابیر لازم گام برداریم و به طور قطع با اعجاز و ابتکاری که امروز از سوی شما مشاهده شد، با خیال راحت و امیدواری می توان آینده را به شما محول کرد و منتظر معجزه نماند، معجزه خود شما هستید.
جشنواره دانش آموزی جابربن حیان از پنج سال گذشته در کشور آغاز شده و ۳۰۰ هزار دانش آموز تاکنون در آن شرکت کرده اند، این جشنواره مخصوص دانش آموزان دوره ابتدایی است.
پنجمین جشنواره دانش آموزی جابربن حیان نیز به مدت دو روز در اردوگاه شهید باهنر برگزار شد.

منبع: ایرنا

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: