۲۵ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۱۳
سومین بسته خبری حمل‌ونقل منتشر شد

تولید ریل ملی در هاله‌ای از ابهام

بر اساس وعده مسئولین شرکت ذوب‌آهن اصفهان، قرار بود که تولید ریل در این شرکت، از خردادماه سال جاری کلید بخورد؛ با گذشت دو ماه از این موعد، این اتفاق هنوز نیافتاده است. این در حالی است که پروژه‌های زیادی در کشور آماده ریل‌گذاری هستند و در صورت عدم تأمین ریل مورد نیاز در داخل کشور، این نیاز از طریق واردات تأمین خواهد شد.

ریلبه گزارش عیارآنلاین، سومین بسته خبری حمل‌ونقل منتشر شد. وضعیت پروژه تولید ریل ملی، ضرورت ارتقای بهره‌وری شبکه ریلی کشور دو موضوع مهم این شماره هستند.

تولید ریل ملی در هاله‌ای از ابهام

سعید محمدزاده، معاون فنی و زیربنایی راه آهن گفت: «حدود ۶۰۰ کیلومتر خطوط حومه‌ای و همین مقدار خطوط دوم و در مجموع حدود ۱۲۰۰ کیلومتر خطوط دوم، سوم و چهارم در دست اجرا داریم. وی افزود: طبق قرارداد شرکت راه‌آهن با کارخانه ذوب‌آهن اصفهان، در صورت تولید ریل در اولین گام ۴۰ هزار تن از این محصول توسط شرکت راه‌آهن خریداری خواهد شد که باتوجه به پیگیری ذوب‌آهن امیدواریم تا پایان سال مقدار مورد نظر خریداری شود. البته تا زمان آماده شدن ریل از سوی ذوب‌آهن برای پیشبرد برنامه‌های شرکت راه آهن و ارائه خدمات به مردم ریل مورد نیاز از منابع خارجی تامین خواهد شد».

بر اساس وعده مسئولین شرکت ذوب‌آهن اصفهان، قرار بود که تولید ریل در این شرکت، از خردادماه سال جاری کلید بخورد؛ با گذشت دو ماه از این موعد، این اتفاق هنوز نیافتاده است. این در حالی است که پروژه‌های زیادی در کشور آماده ریل‌گذاری هستند و در صورت عدم تأمین ریل مورد نیاز در داخل کشور، این نیاز از طریق واردات تأمین خواهد شد.

ارتقای بهره‌وری، راهکاری کم‌هزینه برای افزایش ظرفیت ریلی کشور

سعید محمدزاده، معاون فنی و زیربنایی راه‌آهن در هشتمین گردهمایی معاونین فنی و زیربنایی ادارات کل مناطق راه‌آهن از اجرای طرح‌های مهم و متعدد در حوزه راه‌آهن کشور خبر داد و گفت: «افزایش ظرفیت حمل بار و مسافر در شبکه راه‌آهن از طریق دوخطه کردن و اجرای خطوط حومه‌ای در اطراف شهرهای بزرگ و تجهیز و افزایش ایستگاه‌ها از جمله طرح‌های در دست اجرا است که حدود ۴ هزار میلیارد تومان هزینه در بر خواهد داشت».

با توجه به محدودیت منابع دولت در تخصیص بودجه برای تکمیل طرح های عمرانی این چنین راهکارهایی برای افزایش ظرفیت خطوط غیرمنطقی است.  در حالیکه با مقایسه میزان بهره‌وری شبکه ریلی کشور با کشورهای دیگر پرواضح است مشکل در نحوه بهره‌برداری از خطوط ریلی بوده که سبب شده است تا از ظرفیت زیرساختی موجود به نحوه مطلوب استفاده نشود. مسئولین امر باید با در اولویت قرار دادن ارتقای سیستم‌های علائم و سیگنالینگ که هزینه‌های به مراتب کمتری نسبت به احداث خطوط دوم خواهد داشت، اقدام به رفع این مشکل کنند.

ایستگاه تعویض بوژی در اینچه‌برون

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار گلستان از استقرار ایستگاه تعویض بوژی در اینچه‌برون طی دو سه ماه آینده خبر داد. وی با بیان اینکه عریض بودن خط ریل اروپای غربی و روسیه مشکلاتی را در حمل‌ونقل بین المللی ایجاد کرده است، تصریح کرد: «هفته گذشته جلسه فوق‌العاده‌ای با حضور پنج مدیر اقتصادی استان در مرز اینچه‌برون برگزار شد و طی دو سه ماه آینده زیرساخت‌های لازم برای استقرار ایستگاه بوژی در اینچه برون فراهم می‌شود».

این وعده پس از گذشت یک سال از بهره‌برداری محور گرگان-اینچه‌برون داده می‌شود. ایستگاهی که پیش‌بینی می‌شود تا سال ۱۴۱۴، ۳۶ میلیون تن بار را به صورت ترانزیت از خود عبور دهد. این مشکل برای محور در حال ساخت قزوین-رشت-آستارا نیز قابل پیش‌بینی است؛ چراکه عرض خط کشور آذربایجان با کشور ایران متفاوت بوده و انتظار می‌رود مسئولین مربوطه در زمان ساخت این محور برای استفاده بهینه از ظرفیت این خط، از هم‌اکنون به فکر احداث و استقرار ایستگاه تعویض بوژی در مرز آستارا باشند.

فاینانس یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورویی روسیه

تفاهم ایران و روسیه برای برقی کردن خط‌آهن گرمسار-اینچه‌برون یکی از بندهای ششمین اجلاس گروه کاری همکاری‌های حمل‌ونقل بین ایران و روسیه است که ۲ سال پیش در ایران برگزار شد. سال گذشته اعلام شد که این پروژه با فاینانس بیش از یک‌میلیون و ۶۰۰هزار یورویی از سوی روسیه انجام خواهد شد. در ابتدای امسال نیز روس‌ها بار دیگر برای بررسی شرایط برقی کردن خط آهن اینچه‌برون-گرمسار به ایران آمدند و چند روز گذشته دوباره اعلام شد که روس‌ها قصد دارند برای راه‌اندازی سریع‌تر قطار برقی گرمسار-اینچه‌برون پول خرج کنند. البته این بار سخن از فاینانس یک‌میلیارد و ۲۰۰میلیون یورویی به میان آمده است.

این در حالی است که پورسیدآقایی، مدیرعامل راه‌آهن در اردیبهشت‌ماه سال جاری، خبر از احتمال لغو فاینانس ۱,۲ میلیاردی روسیه در برقی کردن خط گرمسار-اینچه‌برون داد و گفت: «در صورتی که طرف روسی شرایط راه‌آهن ایران را مبنی بر سرمایه‌گذاری حداقل ۵۰ درصد نقدینگی در ایران قبول نکند، از پذیرفتن این فاینانس معذور خواهیم بود». حال باید منتظر ماند و دید سرانجام این تفاهم‌نامه به کجا خواهد رسید!؟

راه‌آهن قزوین-رشت روی ریل توسعه

مدیرکل راه و شهرسازی گیلان با بیان اینکه اتمام پروژه راه‌آهن قزوین-رشت جزء تعهدات دولت در سال مالی ۹۵ است، از اتمام ۶۰ کیلومتر ریل‌گذاری از راه‌آهن قزوین‌ـ‌رشت خبر داد.  شعبانعلی خاوری با اشاره به اینکه بیش از ۹۴ درصد زیرسازی پروژه راه‌آهن در مسیر مذکور پیشرفت فیزیکی داشته است، تصریح کرد: «تاکنون بیش از ۶۰ کیلومتر ریل‌گذاری در این مسیر انجام شده و ۶۰ کیلومتر دیگر آماده ریل‌گذاری است».

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: