۱۹ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۱۶

چشم بسته مسئولین وزارت نفت بر روی منفعت ۱۰۰ میلیارد دلاری کارت سوخت

مسئولین وزارت نفت در حالی به بهانه ناکارآمدی سامانه هوشمند سوخت و بار مالی آن، خواستار حذف کارت سوخت شده‌اند که مرکز پژوهش‌های مجلس منفعت حاصل از اجرای این طرح برای کشور را در سال‌های اخیر ۱۰۰ میلیارد دلار برآورد کرده است.

کارت سوخت - سهمیهبه گزارش عیارآنلاین، کارت سوخت تاکنون تقابل‌های مختلفی را از سوی مسئولین وزارت نفت به خود دیده است. وزیر نفت که در ابتدا از موافقان استفاده از کارت سوخت بود، با توقف سهمیه‌بندی بنزین از خردادماه ۹۴، زمینه حذف کارت سوخت را فراهم نمود. با بالا گرفتن موضوع بقا یا حذف کارت سوخت، نمایندگان مجلس در جریان بررسی لایحه بودجه سال ۹۵ الزام حفظ کارت سوخت را به عنوان ابزاری برای کنترل مصرف سوخت تصویب کردند. بر اساس این مصوبه مجلس، دولت مکلف حفظ کارت سوخت به عنوان یک سامانه شفافیت‌زا می‌شد.

اما دولت در لایحه اصلاح قانون بودجه ۹۵، پیشنهاد حذف بند مربوط به بقای کارت سوخت (بند «ح» از تبصره ۱۴) را مطرح نموده است. کلیات این پیشنهاد که ابتدا در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس رد شده بود، پس از مدتی، با شرایطی، مورد پذیرش اعضای این کمیسیون قرار گرفت. اگرچه اعضای کمیسیون مذکور از اتفاق آرای خود بر حفظ کارت سوخت و رد پیشنهاد دولت در این زمینه سخن گفته بودند، پیشنهاد دولت را در جلسه روز سه‌شنبه، ۱۹ مردادماه به تصویب راندند؛ بر این اساس، اعضای این کمیسون با حذف کارت سوخت موافقت کردند. البته هنوز امکان مطرح شدن این موضوع و تصویب طرحی برای حفظ کارت سوخت در صحن مجلس وجود دارد.

اما مسئولین وزارت نفت در اظهارات خود بر این موضوع اصرار دارند که سامانه هوشمند سوخت جز بار مالی، آورده‌ای برای کشور ندارد. در این خصوص، زنگنه گفته است: «از این راه چیزی نصیب دولت نمی شود». همچنین سیدناصر سجادی، مدیرعامل شرکت پخش فرآورده های نفتی نیز اعلام کرده است که با توجه به شرایط موجود و تک نرخی شدن بنزین، نگهداری سامانه هوشمند سوخت در این بخش بار مالی برای دولت دارد.

اینگونه اظهار نظر در مورد کارت سوخت از سوی مسئولین وزارت نفت بدون ارائه آمار و ارقام و مدارک لازم در حالی رخ می‌دهد که مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی اعلام کرده است که با اجرای شدن طرح استفاده از کارت سوخت در عرضه بنزین در کشور، روند فزایندۀ قاچاق و مصرف بنزین متوقف شد و واردات نیز کاهش یافت. این مرکز منفعت اقتصادی مستقیم و غیرمستقیم ناشی از اجرای این طرح در مدت ۸ سال، حدود ۱۰۰ میلیارد دلار برآورد کرده که ۷۵ میلیارد دلار آن به‌طور مستقیم ناشی از کاهش مصرف و واردات بنزین بوده است.

علاوه بر این، اطلاعات ارزشمندی که از طریق این سامانه به دست می‌آید، قابل مقایسه با هزینه نگهداری این سامانه نیست. استفاده از کارت سوخت می‌تواند باعث استخراج اطلاعات ارزشمندی مانند امکان برآورد انواع خودروهای فعال و غیرفعال کشور، شناسایی خودروهای فرسوده، شناسایی خودروهای پرمصرف و کم‌مصرف، کسب اطمینان از عدم قاچاق در جایگاه‌های سوخت، محاسبه نرخ کرایه حمل‌ونقل عمومی در شهرهای مختلف و همچنین اصلاح داده‌های ترددشمارهای جاده‌ای برای برآورد تقاضای سفر و پیش‌بینی مصرف سوخت شود.

بنابراین بیان ادعای بار مالی برای حذف این سامانه باارزش، بهانه‌ای بیش نیست که از اهدافی به جز دلیل مطرح‌شده حکایت دارد. لذا لازم است که نمایندگان مجلس با در نظر گرفتن اثرات مثبت استفاده از کارت سوخت در سال‌های اخیر، زمینه ایجاد فساد در عرضه بنزین از طریق نابودی شافیت را از بین ببرند.

تلگر

چهره‌

    دیدگاه تازه‌ای بنویسید: