۱۸ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۵۸
در گفتگو با عیارآنلاین عنوان شد:

تأکید اعضای کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس بر ضرورت حفظ کارت سوخت

اعضای کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با تأکید بر نقش مهم سامانه هوشمند سوخت در جمع‌آوری اطلاعات مربوط به مصرف بنزین، اعلام نمودند که نمایندگان مجلس بر حفظ کارت سوخت اتفاق نظر داشته و در حال بررسی راهکارهای عملیاتی کردن آن هستند.

کارت سوخت - سهمیهبه گزارش عیارآنلاین، نمایندگان مجلس نهم در جریان بررسی لایحه بودجه ۹۵، طرحی را به تصویب رساندند که به موجب ان، دولت مکلف به حفظ سهمیه‌بندی و کارت سوخت بنزین می‌شود. با روی کار آمدن مجلس دهم، دولت در لایحه‌ای که برای اصلاح قانون بودجه ۹۵ به مجلس ارائه کرد، خواستار حذف بند مربوط به کارت سوخت شد. در ابتدا، کلیات این لایحه که برای بررسی به کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس ارائه شده بود، در این کمیسیون رد شد؛ اما این موضوع مجدداً در جلسه دیروز (یکشنبه، ۱۷ مردادماه) کمیسیون مذکور مطرح شد و کلیات آن با شرایطی به تصویب نمایندگان این کمیسیون رسید.

حسینعلی حاجی‌دلیگانی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات که پیش‌تر از تصویب مشروط کلیات لایحه دولت برای اصلاح قانون بودجه ۹۵ در کمیسیون متبوع خود سخن گفته بود، در این رابطه به خبرنگار عیارآنلاین گفت: «در جلسه کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات پیشنهادی مطرح شد که در صورت رفع برخی موارد از اصلاحیه دولت، از اعضای کمیسیون نسبت به بررسی دوباره این لایحه رأی‌گیری شود که نهایتاً کلیات این لایحه دولت در کمیسیون به تصویب رسید».

وی ادامه داد: «در همین راستا، به نظر می‌رسد که بند مربوط به کارت سوخت از مواردی است که کمیسیون بر حفظ آن تأکید دارد. پس از یررسی جزئیات لایحه مذکور در کمیسیون، این لایحه احتمالاً هفته آینده در صحن مجلس مطرح خواهد شد».

جهان‌بخش محبی‌نیا، نایب‌رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس نیز در گفتگو با عیارآنلاین، از نظر مثبت نمایندگان مجلس نسبت به حفظ کارت سوخت سخن گفت و اظهار داشت: «نمایندگان نسبت به حفظ کارت سوخت اتفاق نظر دارند و در بررسی لایحه اصلاح بودجه، با حذف کارت سوخت مخالفت خواهند کرد».

محبی‌نیا افزود: «از کارکردهای سوخت می‌توان به جمع‌آوری اطلاعات مصرف بنزین و همین‌طور جلوگیری از قاچاق این فرآورده نفتی اشاره کرد. علاوه بر این، حفظ کارت سوخت هزینه سنگینی از لحاظ اقتصادی به کشور تحمیل نمی‌کند که دغدغه حذف آن را در اصلاحیه بودجه داشته باشیم».

وی با اشاره به اینکه خود دولت هم بر حفظ کارت سوخت تأکید دارد، گفت: «در جلساتی که با برخی مسئولین دولتی داشتیم، نسبت به حذف بند مربوط به کارت سوخت چندان حساس نبودند».

نایب‌رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات، موضوع بنزین چندنرخی را موضوع متفاوتی دانست و توضیح داد: «یکسان کردن قیمت در تمامی حوزه‌ها، به شرط آنکه شاخص‌های کلان اقتصادی را دچار سقوط نکند، سیاست قابل دفاعی خواهد بود».

محمدمهدی مفتح، سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات نیز در گفتگو با عیارآنلاین، با اشاره به جلسه کمیسیون متبوعش گفت: «موضوع حفظ کارت سوخت در قانون بودجه ۹۵ به تصویب رسیده بود؛ اما دولت در لایحه اصلاح این قانون، درخواست حذف این بند را نمود. در جلسه کمیسیون، کلیات این لایحه دولت تصویب شد. اما جزئیات این موضوع هنوز در کمیسیون مطرح نشده است».

مفتح با بیان اینکه شخصاً معتقدم که حفظ کارت سوخت مفید است، در خصوص فواید حفظ کارت سوخت خاطر نشان ساخت: «کارت سوخت اطلاعات زیادی را از توزیع و مصرف بنزین در نقاط مختلف کشور به دست می‌دهد که مسئولین را در برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری‌های بعدی کمک می‌کند».

وی در مخالفت با عرضه چندنرخی بنزین گفت: «ما هزینه‌هایی را برای تغییر روال عرضه بنزین از چندنرخی به تک‌نرخی پرداخت کرده‌ایم و اینکه مجدداً بخواهیم بنزین را به صورت چندنرخی عرضه کنیم، این هزینه‌ها را زیر سؤال می‌برد».

مفتح ضمن پذیرش تأثیر عرضه دونرخی بنزین بر کنترل مصرف این فرآورده نفتی، گفت: «با وجود این، بنزین چندنرخی فسادهایی را هم به دنبال دارد. به‌علاوه، افزایش نرخ آزاد بنزین موجب افزایش سطح عمومی قیمت‌ها می‌شود».

وی استفاده مردم از کارت سوخت شخصی خود را لازمه بقای این سامانه هوشمند دانست و گفت: «در صورتی که امکان استفاده از کارت سوخت جایگاه‌داران توسط مردم اصلاح شود و هر کس از کارت سوخت خودش استفاده کند، این سامانه حفظ خواهد شد. حفظ این سامانه به دلیل اطلاعاتی که به دست می‌دهد و هزینه‌ای که برای زیرساخت آن شده، ضرورت دارد».

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: