۱۲ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۴۲
معاون آموزش متوسطه:

هرم مهارتی کشور نیازمند اصلاح است

زرافشان، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش: هرم جمعیت مهارتی و کارشناسی کشور از جایگاه خود خارج شده و این هرم نیازمند اصلاح است./ لازم است با تربیت نیروهای ماهر و تکنسین وضعیت هرم جمعیتی متعادل شود./ در کاردانش تلاش بر این است دانش‌آموزان به حرفه خود به دید کارمندی نگاه نکنند و در مقابل دست به کارآفرینی و خود اشتغالی بزنند./ ما به دنبال تولیدی سازی آموزش‌ها هستیم و این تولید باید ارزش عرضه اقتصادی را داشته باشد./ نیازمند نخبگان مهارتی است و توسعه همه‌جانبه کشور نیازمند توجه به تمامی توانمندی‌ها است.

به گزارش عیارآنلاین، علی زرفشان در مراسم افتتاح نمایشگاه دستاوردهای کار دانش هنرجویان و هنر آموزان کشور در نگارخانه خطایی اردبیل تصریح کرد: برخی کارشناسان لازم است در رأس هرم جمعیتی کشور قرار گیرند و در عین حال لازم است برخی در میانه و برخی در قاعده ارائه خدمت کنند.

زرافشان افزود: در جامعه امروز ایرانی، بخش رأس هرم بزرگ شده است و خیل عظیم فارغ‌التحصیلان دانشگاهی جویای کار بیانگر این موضوع است.
وی متذکر شد: لازم است با تربیت نیروهای ماهر و تکنسین وضعیت هرم جمعیتی متعادل شود و در واقع رشته‌های کاردانش ‌آموزش ‌و پرورش مسئول تربیت نیروهای ماهر در بخش میانی هرم است.
معاون متوسطه وزیر آموزش ‌و پرورش با تأکید به رقم بیکاری نیمی از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی اضافه کرد: این در حالی است که در رشته‌های کاردانی بیکاری به مراتب کمتر بوده و لازم است به موضوع مهارت‌آموزی توجه بیشتر شود.
زرافشان افزود: در کاردانش تلاش بر این است دانش‌آموزان به حرفه خود به دید کارمندی نگاه نکنند و در مقابل دست به کارآفرینی و خود اشتغالی بزنند؛ بر همین اساس کارآفرینی به عنوان یک مقوله جدی مورد تأکید است.
وی با تأکید به ابلاغ برنامه «آموزش همراه با تولید» به تمامی استان‌ها اضافه کرد: در واقع ما به دنبال تولیدی سازی آموزش‌ها هستیم و این تولید باید ارزش عرضه اقتصادی را داشته باشد.
به گفته وی بر همین اساس لازم است تولید به سمت بازارچه‌های کسب‌ و کار دانش ‌آموزی هدایت شود و تولیدات برای فروش و بازاریابی معرفی شوند.
معاون متوسطه وزیر آموزش‌ و پرورش با تأکید به اینکه دانش صرف فارغ‌التحصیلان نظری یا مهارتی کافی نیست و هر دو لازم و ملزوم است، ادامه داد: در واقع توسعه متوازن رشته‌های تحصیلی در پاسخ به این ضرورت در دستور کار قرار گرفته است.
زرافشان تأکید کرد که برای توسعه پایدار باید در هر دو حوزه نظری و کاردانش فارغ‌التحصیل به تعداد کافی داشته باشیم.
معاون آموزش متوسطه معتقد است امسال نیز متناسب با شعار سال مخاطبان اصلی سیاست‌های اقتصاد مقاومتی دانش‌آموزان هستند و توسعه رشته‌های مهارتی با رویکرد تولیدی بر همین اساس دنبال می‌شود.
وی برگزاری جشنواره مهارت‌های هنری کاردانش دانش‌آموزان کشور را فرصتی برای معرفی قابلیت‌ها و پتانسیل‌های دانش‌آموزان دانست و افزود: در واقع در این جشنواره معرفی و شناسایی نخبگان مهارتی مدنظر است.
به گفته معاون متوسطه وزیر آموزش ‌و پرورش جامعه همانطور که به نخبگان ذهنی نیاز دارد، نیازمند نخبگان مهارتی است و توسعه همه‌جانبه کشور نیازمند توجه به تمامی توانمندی‌ها است.
زرافشان در خصوص برنامه هدایت تحصیلی دانش‌آموزان ادامه داد: این برنامه می‌تواند نیاز انتخاب رشته دانش‌آموز را تأمین کند و درخواست ما از والدین و دانش‌آموزان تسریع در دریافت هدایت تحصیلی است.
وی با تأکید به اینکه ساماندهی برنامه مدارس بر اساس ثبت‌نام است و مدرسه کلاس‌بندی، ابلاغ و آموزش همکاران را بر اساس ثبت‌نام انجام می‌دهد، خواستار مراجعه زودهنگام دانش‌آموزان برای ثبت‌نام شد.
وی با تأکید به اینکه وزارت آموزش‌وپرورش در نظر دارد در مهرماه امسال سال تحصیلی پرباری را آغاز کند، اضافه کرد: بر اساس آخرین آمار واصله نزدیک به ۷۰ درصد از دانش‌آموزان برای سال تحصیلی جدید ثبت‌نام کرده‌اند.

منبع: پانا

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: