۱۱ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۰۱

لزوم جلوگیری از روش های غیر معمول و اجبار در هدایت تحصیلی

سلیمی، عضو کمیسیون آموزش مجلس: برخی مدیران مدارس خودسرانه و بدون توجه به تمایل و خواست دانش آموزان، آنها را اجبار کرده اند./ این نقص بزرگی برای سیستم آموزشی کشور است که در کوتاه ترین زمان بخواهیم به نتیجه مطلوب دست پیدا کنیم./ پیش از این مهلت انتخاب رشته از سوی وزارت آموزش و پرورش تا ۱۵ مرداد تعیین شده بود.

به گزارش عیارآنلاین، علیرضا سلیمی اظهار کرد: بر اساس تصمیم این کمیته با حضور وزیر آموزش و پرورش در نشست کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، مقرر شد به اعتراضات دانش آموزان رسیدگی شود.
نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه از دیگر موارد مورد بحث در کمیته آموزش و پرورش، کمبود مشاوران تحصیلی در مدارس بود، گفت: ایراد دیگری که نمایندگان مجلس به طرح هدایت تحصیلی گرفتند این بود که طرح در تابستان و مدت زمان کوتاهی اجرا شد.
سلیمی ادامه داد: این زمان اندک، فرصت مناسبی برای دانش آموزان نبود تا بتوانند با آسودگی خاطر به انتخاب رشته بپردازند و از سوی دیگر هدایت دانش آموزان به رشته هایی که رغبت و تمایلی به تحصیل در آن ندارند، به هیچ وجه منطقی نیست.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی یادآورشد: این واقعیت را نباید نادیده گرفت که برخی مدیران مدارس خودسرانه و بدون توجه به تمایل و خواست دانش آموزان، آنها را اجبار کرده اند که در رشته خاصی ادامه تحصیل دهند که این امر مشکلاتی را به وجود آورده است.
سلیمی، رفع مشکل هدایت تحصیلی و پرداختن به این امر را در طول سال تحصیلی ضروری دانست و اظهار کرد: این نقص بزرگی برای سیستم آموزشی کشور است که در کوتاه ترین زمان بخواهیم به نتیجه مطلوب دست پیدا کنیم.
وی با اشاره به اینکه پیش از این مهلت انتخاب رشته از سوی وزارت آموزش و پرورش تا ۱۵ مرداد تعیین شده بود، اضافه کرد: اکنون فرصت بیشتری در نظر گرفته شده است و خانواده ها نباید نگرانی در این رابطه داشته باشند.
نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی اظهار امیدواری کرد، در فرصت باقیمانده برای انتخاب رشته تحصیلی دانش آموزان، برخی مدیران مناطق مختلف آموزش و پرورش که با روش های غیرمعمول و به اجبار سعی در هدایت دانش آموزان به یک رشته خاص دارند، در رفتار خود تجدید نظر کنند.
بنابر این گزارش، بر اساس آیین نامه ابلاغی وزارت آموزش و پرورش، دانش آموزان با در نظر گرفتن ۳۵ درصد عملکرد تحصیلی و ۶۵ درصد بررسی های مشاوره ای، هدایت تحصیلی می شوند.
هدایت تحصیلی پیش از این در پایه دهم صورت می گرفت اما امسال برای اولین بار از کلاس نهم و از طریق آزمون های رغبت سنجی، سلامت روانی و رفتاری، استعدادسنجی و نظر خواهی به صورت تستی و به مدت ۱۵۰ دقیقه در واحدهای آموزشی مقاطع توسط مشاوران و مدیران مدارس صورت می گیرد تا ارزیابی دقیق و درستی از وضعیت دانش آموزان ارایه شود.
این مساله موجب شده بسیاری از خانواده ها نسبت به آن معترض باشند و هدایت تحصیلی را نوعی اجبار در انتخاب رشته تحصیلی برای فرزندانشان قلمداد کنند.

منبع: ایرنا

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: