۱۰ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۲۸

ناتوانی نظام آموزشی در شناسایی مطلوب استعداد و توانایی دانش آموز

نوید ادهم، دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش: یادگیری در فضای دوست‌داشتن‌ها اتفاق می‌افتد و فرد باید درس و شغلش را دوست داشته باشد./ ما به عنوان کارگزاران نظام، امروز و فردای کشور را می‌بینیم./ این ضعف نظام آموزشی است که نتوانسته است استعداد فرد را خوب شناسایی کند.

به گزارش عیارآنلاین، مهدی نوید ادهم دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش اظهار داشت: بحث هدایت تحصیلی چه در آموزش و پرورش و چه در آموزش عالی، یکی از پیچیده‌ترین و تخصصی‌ترین موضوعات آموزشی و تربیتی است؛ به عبارت دیگر دانش‌آموزان به عنوان اصلی‌ترین سرمایه‌های انسانی، چگونه در نظام آموزشی هدایت و راهنمایی شده و رشد پیدا کنند که هم به علائق و استعدادهای خودشان پاسخ داده شود و هم اینکه پس از کسب شایستگی‌ها و توانمندی‌های لازم، بتوانند به عنصر فعال، کارآفرین و خلاق در صحنه زندگی اجتماعی حضور پیدا کنند و برآیند تلاش آنها زمینه رشد و تعالی کشور را فراهم آورد.

وی با بیان اینکه این موضوع از ۲ منظر قابل توجه است، گفت: یک منظر، فردی است یعنی دانش‌آموز چه استعداد و علائقی دارد و چگونه باید رشد کند و نظام‌های آموزشی چگونه باید ظرفیت‌آفرینی کنند تا زمینه رشد و شکوفایی استعدادهایشان فراهم شود؛ دومین منظر، اجتماعی است و اینکه فرد به عنوان یکی از اعضای جامعه چه مأموریت‌ها و مسئولیت‌های اجتماعی دارد که بتواند زمینه‌ساز تعالی کشور خود باشد.

نوید ادهم با تأکید بر اینکه یک انسان توسعه یافته در یک جامعه توسعه یافته می‌تواند رشد پیدا کند، افزود: اگر بستر اجتماعی برای ورود استعدادهای فرد فراهم نشود، قطعاً او با شکست مواجه می‌شود یعنی فرد در یک جامعه که ظرفیت و پذیرش نیست، زندگی می‌کند و به اصطلاح سرخورده خواهد شد و نمی‌تواند آنطور که باید و شاید، موثر باشد و نمونه‌های تاریخی و حاضر این موضوع، فراوان است.

وی ادامه داد: بر این اساس و مبتنی بر یافته‌های پژوهشی، هدایت تحصیلی در دستور کار شورای عالی آموزش و پرورش قرار گرفت و بعد از بحث و گفت‌وگوهای فراوان و استفاده از تجربیات داخلی و مطالعات بین‌المللی، به این نتیجه رسیدیم که حداقل ۴ عنصر در انتخاب رشته و شغل دانش‌آموز مؤثر است.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه عنصر اول، استعداد فرد است و یعنی برای چه‌کاری و چه رشته‌ای استعداد دارد که تجلی استعداد، در نمرات درسی دانش‌آموزان مشهود است، اضافه کرد: نمرات درسی سه‌ پایه هفتم، هشتم و نهم دانش‌آموزان بیان استعدادهای دانش‌آموزان است و تا حدودی نشان می‌دهد که دانش‌آموز چه استعدادی دارد.

وی با اشاره به اینکه علاوه بر استعداد، علائق دانش‌آموز مهم است که عنصر دوم محسوب می‌شود، گفت: بسیاری از کسانی که این روزها مدعی هستند که با معدل ۱۹، ۲۰، فرزندشان در فلان رشته هدایت می‌شود، فقط به استعداد توجه می‌کنند؛ در صورتی که موفقیت در هر عرصه‌ای علاوه بر استعداد به علاقه‌مندی فرد بر می‌گردد. به عنوان مثال گزارش‌هایی داشتیم که فرد در رشته پزشکی قبول شده است اما از خون می‌ترسد و در سایر رشته‌ها نیز از این موارد بوده است.

نوید ادهم با بیان اینکه بخش اعظمی از خلاقیت‌ها و نوآوری‌ها وابسته به علاقه‌مندی افراد است، افزود: یادگیری در فضای دوست‌داشتن‌ها اتفاق می‌افتد و فرد باید درس و شغلش را دوست داشته باشد.

وی، عنصر سوم را نیازهای کشور عنوان کرد و اظهار داشت: باید بررسی کرد که در کلان، کشور به چه مشاغلی نیازمند است؛ البته برخی از اعتراض اولیای دانش‌آموزان معطوف به شرایط موجود است به عنوان چون امروز رشته تجربی مشتری دارد، در نتیجه خانواده‌ها می‌خواهند که فرزندشان به رشته تجربی برود و این در حالست که ما به عنوان کارگزاران نظام، امروز و فردای کشور را می‌بینیم.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش تصریح کرد: در دوره‌ای، اولین انتخاب دانش‌آموزان، رشته ریاضی بود و دوست داشتند که در رشته مهندسی ادامه تحصیل دهند و امروز این نگرش تغییر کرده و به رشته تجربی سوق داده شده است؛ در حقیقت این نوع تصمیمات معلول تغییراتی است که در بازار کار وجود دارد.

وی افزود: متأسفانه شاهدیم که در کلان کشور چه در آموزش و پرورش و چه در آموزش عالی، در برخی رشته‌ها تراکم فارغ‌التحصیل و در برخی نیز کمبود فارغ‌التحصیل داریم و به همین دلیل بسیاری از افراد در یک رشته درس می‌خوانند اما در رشته دیگر کار می‌کنند که این موضوع یعنی به هدر رفتن سرمایه‌های کشور است که تحصیلات دبیرستان و دانشگاه فرد به درد کار او نخورد.

نوید ادهم تصریح کرد: این ضعف نظام آموزشی است که نتوانسته است استعداد فرد را خوب شناسایی کند و او را هدایت به سمتی کند که شغل آینده فرد با علائقش همخوانی داشته باشد.

وی، عامل چهارم را ظرفیت‌های آموزش و پرورش توصیف کرد و افزود: آموزش و پرورش دارای ظرفیت و امکاناتی محدود است و باید بتواند پاسخگوی نیازها باشد.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش تأکید کرد: این ۴ مؤلفه، توجیه علمی و منطقی دارد که بخش اعظمی از دانش‌آموزان با این مدل توزیع شدند و مشکلی نداشتند و البته یک درصدی مانند که معتقدم بر خلاف تبلیغاتی که می‌شود، فراوان نیستند و این افراد مایل هستند در رشته‌ای درس بخوانند که در فرم هدایت تحصیلی‌شان موجود نیست و به رشته دیگر راهنمایی شدند.

وی اضافه کرد: در آخرین جلسه که وزیر آموزش و پرورش با معاونان و مسئولان مربوطه در این بخش داشت، مقرر شد، ظرفیت‌هایی را ایجاد کنند و انعطافی برای این گروه داشته باشند تا همه کسانی که هدایت تحصیلی می‌شوند، راضی باشند.

منبع: فارس

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: