۱۳ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۲۴

حذف کارت سوخت با استدلال‌های آبکی!

افزایش ۳ درصدی مصرف بنزین پس از تک‌نرخی شدن این فرآورده نفتی، در حالی صورت گرفته که همچنان عرضه بنزین با استفاده از کارت سوخت جایگاه‌داران صورت می‌گیرد. با توجه به تفاوت قیمت بنزین ایران با کشورهای همسایه، در صورت حذف کارت سوخت، باید منتظر رشد ناگهانی مصرف و قاچاق بنزین بود.

کارت سوخت - سامانه هوشمند سوختبه گزارش عیارآنلاین، کارت هوشمند سوخت از تیرماه ۸۶ اجرایی شد و نقش مهمی در کنترل مصرف، جلوگیری از قاچاق و کاهش واردات سوخت ایفا نمود. با این حال، دولت یازدهم حذف این سامانه را در دستور کار خود قرار داده است. در همین راستا، دولت در لایحه‌ای که به منظور اصلاح قانون بودجه ۹۵ تقدیم مجلس کرده، پیشنهاد حذف بندی را داده که به موجب آن، دولت مکلف به حفظ کارت سوخت می‌شد. مسئولین وزارت نفت تاکید دارند که کارت سوخت باید برای گازوئیل حفظ شود، اما عرضه بنزین با استفاده از کارت سوخت را کاری بدون فایده تلقی کرده‌اند.

در همین رابطه، جواد نوفرستی، استاد دانشگاه و اسدالله احمدی‌نژاد، مدیر برنامه‌ریزی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در مناظره‌ای رادیویی، ابعاد مختلف حذف کارت سوخت را بررسی کردند. نوفرستی در واکنش به اظهارات برخی از مسئولین وزارت نفت، مبنی بر اینکه کارت سوخت دیگر کارایی سابق را ندارد، گفت: «این مسئولین اذعان دارند که کارت سوخت در گذشته نقش خوبی داشته است. حالا ببینیم که چه اتفاقی افتاده است که فکر می‌کنیم امروز بهتر است کارت سوخت را حذف کنیم؟».

جدای از اینکه نرخ فعلی عرضه بنزین در کشور هنوز جذابیت‌های لازم برای قاچاق این فراورده نفتی در کشور را بالا نگه داشته است، حذف کارت سوخت برای عرضه بنزین سبب از بین رفتن شفافیت اطلاعات می‌گردد. در حال حاضر اطلاعات  ارزشمندی چون امکان برآورد انواع خودروهای فعال و غیرفعال کشور، شناسایی خودروهای فرسوده، شناسایی خودروهای پرمصرف و کم‌مصرف، کسب اطمینان از عدم قاچاق در جایگاه‌های سوخت، محاسبه نرخ کرایه حمل‌ونقل عمومی در شهرهای مختلف و همچنین اصلاح داده‌های ترددشمارهای جاده‌ای برای برآورد تقاضای سفر و پیش‌بینی مصرف سوخت از اطلاعات کارت سوخت به دست می‌آید.

نوفرستی با رد ادعای نزدیک بودن قیمت عرضه بنزین در کشور با کشورهای همسایه، اعلام کرد که کمترین نرخ بنزین در بین کشورهای همسایه در کشور آذربایجان، با قیمت ۱۷۰۰ تومانی است. گران‌ترین قیمت بنزین هم برای کشور ترکیه است که هر لیتر بنزین به قیمت ۴۷۰۰ تا ۵۰۰۰ تومان به فروش می‌رسد. در کشورهای شرقی ایران -که عمده قاچاق به آنجا می‌رود- نیز قیمت هر لیتر بنزین حدود ۲۵۰۰ تا ۲۷۰۰ تومان است.

اما در طرف مقابل، مدیر برنامه‌ریزی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی با استناد به اینکه با تک‌نرخی شدن بنزین، میزان مصرف این فرآورده تنها ۳ درصد رشد داشته، از بی‌نیازی کشور به سامانه هوشمند سوخت سخن گفت. نکته مهمی که در این رابطه مورد غفلت واقع شده، این است که با وجود تک‌نرخی شدن بنزین، هنوز عرضه بنزین توسط کارت جایگاه‌داران صورت می‌گیرد و همچنان ابزای نه‌چندان دقیق برای نظارت بر مصرف بنزین در جایگاه‌ها وجود دارد. در صورت حذف کارت سوخت و نبود ابزاری شفاف در کنترل مصرف بنزین، بدون شک با توجه به بازار جذاب کشورهای همسایه، شاهد افزایش ناگهانی در مصرف و قاچاق این فراورده نفتی خواهیم بود.

بنابراین با توجه با کارآیی بالای کارت سوخت در ایجاد شفافیت اطلاعات و جلوگیری از قاچاق سوخت، لازم است که برای حفظ منافع ملی از نابودی این سامانه هوشمند جلوگیری شود.

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: