۶ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۵۸

توسعه متوازن هدایت تحصیلی براساس نیاز و امکانات کشور

زرافشان، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش‌وپرورش: توسعه متوازن یک اهرم مدیریتی است تا به نیازهای جامعه پاسخ دهد،./ هدایت تحصیلی دانش آموزان باید متناسب با نیازهای بازار کار و امکانات کشور باشد./ هدایت تحصیلی دانش‌آموزان ضروری است و توسعه متوازن شاخه‌ها و رشته‌ها با توجه به بند ۵ ماده ۱۹ قانون برنامه پنجم توسعه مورد تأکید است./ اگر قرار باشد اکثر دانش‌آموزان به رشته تجربی بروند، ظرفیت پذیرش نداریم چرا که معلم و نیروی انسانی لازم را نداریم.

به گزارش عیارآنلاین، علی زرافشان در رابطه با هدایت تحصیلی دانش‌آموزان و انتخاب رشته اظهار کرد:‌ روز گذشته جلسه‌ای با حضور مسئولان وزارت آموزش‌وپرورش و نمایندگان مجلس برگزار شد که در این جلسه در رابطه با هدایت تحصیلی دانش‌آموزان و مُشکلات مطرح تبادل نظر شد.

وی افزود:‌ جمع‌بندی جلسه توسط وزیر آموزش‌وپرورش و رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بدین صورت بود که هدایت تحصیلی دانش‌آموزان ضروری است و توسعه متوازن شاخه‌ها و رشته‌ها با توجه به بند ۵ ماده ۱۹ قانون برنامه پنجم توسعه مورد تأکید است.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش‌وپرورش گفت: حدود ۱۰ روز از روند انتخاب رشته و ثبت‌نام دانش آموزان پایه نهم می‌گذرد و اکثر آنها ثبت‌نام کرده‌اند، اما برای رفع مشکلی افرادی که تاکنون ثبت‌نام نکرده‌اند مقرر شد کمیته‌های هدایت تحصیلی مناطق محل مراجعه خانواده‌ها باشند و به آنها برای رفع مشکل کمک کنند.

زرافشان ادامه داد: توسعه متوازن سهم هر رشته را تعیین می‌کند به عنوان مثال اگر قرار باشد ۶۰ درصد دانش‌آموزان بخواهند به رشته‌های فنی‌وحرفه‌ای بروند، امکان پذیرش آنها را نداریم، چرا که ظرفیت ما نهایت ۴۰درصداست و اگر قرار باشد اکثر دانش‌آموزان به رشته تجربی بروند، ظرفیت پذیرش نداریم چرا که معلم و نیروی انسانی لازم را نداریم.

وی افزود:‌ توسعه متوازن یک اهرم مدیریتی است تا به نیازهای جامعه پاسخ دهد، هدایت تحصیلی دانش آموزان باید متناسب با نیازهای بازار کار و امکانات کشور باشد و نمی‌توان به این موضوع بی‌توجه بود و باید خانواده‌ها را در این رابطه توجیه کرد.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش‌وپرورش بیان کرد:‌ ورود دانش‌آموزان به هر رشته دارای سهم مشخصی است به عنوان مثال اگر در منطقه‌ای سهم رشته ریاضی ۳۰درصد است، اما تعداد دانش‌آموزان متقاضی ورود به این رشته بیشتر است، این اجازه را دادیم تا این منطقه سهم رشته ریاضی را به ۳۲درصد برساند و این موضوع یک انعطاف است.

زرافشان تصریح کرد: اصل موضوع هدایت تحصیلی همچنان اجرا می‌شود و نمی‌توان بدون توجه به امکانات کشور و نیازهای بازار کار به توسعه رشته‌ها پرداخت.

منبع: تسنیم

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: