۶ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۲۰

کمبود معلم در رشته تجربی و مازاد آن برای هنرستان و رشته انسانی، بحرانی برای کشور

زاهدی، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس: هدایت تحصیلی ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است./ باید از سیل عظیم متقاضیان رشته‌ای مانند تجربی کاسته شود و ایجاد چند کلاس اضافی در ادامه اجرای طرح هدایت تحصیلی صورت می‌گیرد./ محتوای کتاب‌ها نیز بتوانند شغل‌های مختلف را معرفی کنند تا خانواده‌ها و دانش‌آموزان با بصیرت بیشتری انتخاب رشته کنند./ در کنکور سال جاری از هشتصد و۱۰هزار شرکت‌کننده ۵۱۹ هزار فارغ‌التحصیل رشته تجربی بودند و اکنون متقاضیان رشته علوم تجربی تقریبا دو سوم کل دانش‌آموزان کشور هستند./ باید افراد را در رشته ریاضی برای فعالیت در اقتصاد دانش‌‎بنیان، شرکت‌های مرتبط و تحقق اقتصاد مقاومتی آماده کرد./

به گزارش عیارآنلاین، محمدمهدی زاهدی با اشاره به جلسه روز گذشته اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با وزیر آموزش و پرورش درخصوص بررسی طرح «هدایت تحصیلی»، توضیح داد: انتقادهای مردم و اعضای کمیسیون کاملا شفاف انتقال و پس از پرسش و پاسخ، نتایج خوبی حاصل شد؛ براین اساس اجبار صددرصدی دانش‌آموزان به انتخاب رشته‌ای مشخص، اقدام درستی تشخیص داده نشد به همین دلیل مشاوران باید توجیه شوند تا فعال‌تر عمل کنند و هدایت تحصیلی در یک پروسه زمانی یعنی در سه سال نخست دبیرستان آغاز شود.

سهم امتیاز دانش‌آموز و اولیا در سهم‌بندی طرح هدایت تحصیلی افزایش می‌یابد

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: طبق مصوبه‌ای “شورای عالی آموزش و پرورش” سقف امتیازبندی صورت گرفته برای این هدایت تحصیل از۱۰۰ است که تنها ۱۰ امتیاز به دانش‌آموز و ۵ امتیاز به خانواده تعلق می‌گیرد اما مقرر شد با تجدیدنظر، سهم امتیاز دانش‌آموز و اولیا بیشتر شود.

وی با تاکید مجدد مبنی بر اینکه هدایت تحصیلی ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است اما باید سهم دانش‌آموز و اولیا بیشتر شود، گفت: اگر نتوان هدایت تحصیلی را به درستی کنترل و اعمال کرد به‌یقین معضلات آموزش و پرورش بیشتر خواهد شد.

وسعت نظر و سعه صدر در بررسی اعتراض دانش‌آموزان

زاهدی با ابراز امیدواری از اینکه آموزش و پرورش سال‌های آینده در این زمینه با مسئولیت بیشتری رفتار کند، گفت: تصمیم گرفته شد؛ به منظور جلوگیری از تضعیف حق دانش‌آموزان، افرادی که نسبت به انتخاب رشته‌ اولویت اول‌شان اعتراض دارند به آموزش و پرورش منطقه مراجعه کرده تا در رابطه با اعتراض‌شان با وسعت نظر و سعه صدر تجدیدنظر صورت گیرد.

زاهدی ادامه داد: «وسعت نظر» در بررسی اعتراض‌ها به معنای اینکه همه اعتراض‌ها پاسخ داده شود نیست؛ چراکه باید از سیل عظیم متقاضیان رشته‌ای مانند تجربی کاسته شود و ایجاد چند کلاس اضافی برای یک رشته در مناطق پرمتقاضی نیز در راستای همان انعطاف مدنظر است که در ادامه اجرای طرح هدایت تحصیلی صورت می‌گیرد.

هیچ اجباری برای تحصیل در مدارس غیرانتفاعی نیست

وی با باطل دانستن این انتقاد که وزارت آموزش و پرورش می‌خواهد با اجرای این طرح، دانش‌آموزان را به سمت مدارس غیرانتفاعی سوق دهد، گفت: عین این شکواییه از سوی نمایندگان به وزیر انتقال داده شد که وی پاسخ داد؛ ممکن است برای یک رشته که اولویت سوم دانش‌آموزی را دارد، در دبیرستان دولتی منطقه زندگی‌ او ظرفیت وجود نداشته باشد اما چنین ظرفیتی در مدارس غیرانتفاعی همان منطقه باشد که دانش‌آموز می‌تواند از این فرصت استفاده کند اما الزامی وجود ندارد.

رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تاکید کرد: به هر حال ظرفیت کلاس‌های تجربی و ریاضی مدارس دولتی مشخص است و نمی‌توانند بیشتر از ظرفیت ثبت نام کنند.

کنترل، نظارت و هدایت در طرح هدایت تحصیلی

وی با بیان مثالی ادامه داد: کمبود معلم در رشته‌ تجربی و مازاد معلم در رشته‌های کار و دانش و علوم انسانی تبدیل به بحران برای آموزش و پرورش شده، لذا باید کنترل، نظارت و هدایت در طرح هدایت تحصیلی توأمان باشد.

محتوای کتاب‌ها باید بتوانند شغل‌های مختلف را معرفی کنند

این نماینده مجلس همچنین افزود: همچنین مقرر شد محتوای کتاب‌ها نیز بتوانند شغل‌های مختلف را معرفی کنند تا خانواده‌ها و دانش‌آموزان با بصیرت بیشتری انتخاب رشته کنند ضمن آنکه اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات نیز بر انجام دقیق هدایت تحصیلی تاکید دارد.

وی با تأکید براینکه وضعیت گرایش به رشته‌های مختلف متوازن نیست، گفت: به‌عنوان مثال در کنکور سال جاری از هشتصد و۱۰هزار شرکت‌کننده ۵۱۹ هزار فارغ‌التحصیل رشته تجربی بودند و اکنون متقاضیان رشته علوم تجربی تقریبا دو سوم کل دانش‌آموزان کشور هستند.

رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با تأکید براینکه خیل عظیم گرایش به رشته تجربی حتما برای آینده کشور مخاطره‌آمیز خواهد بود، تصریح کرد: علاوه بر ایجاد خیل عظیم بیکاران فارغ‌التحصیل در رشته تجربی در مابقی رشته‌ها همچون ریاضی -که باید افراد را در این رشته برای فعالیت در اقتصاد دانش‌‎بنیان، شرکت‌های مرتبط و تحقق اقتصاد مقاومتی آماده کرد- نیز مشکل ایجاد می‌شود.

منبع: خانه ملت

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: