۶ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۴۱

دسترسی ریلی به اروپا در گروِ اقدام دیپلماتیک مسئولین

با توجه به اظهارات مدیرعامل راه‌آهن در خصوص موضع موافق مسئولان هم‌رده وی در دو کشور آذربایجان و ارمنستان در رابطه با فعال شدن مسیر ریلی ایران-نخجوان-ارمنستان، ضروری است به منظور دسترسی ریلی به اروپا از طریق این مسیر، این مذاکرات در سطحی بالاتر از مدیرعامل راه‌آهن دنبال شود.

ناوگان ریلیبه گزارش عیارآنلاین، رضا مسرور، مدیر عامل سازمان مناطق آزاد انزلی اعلام کرده است که کریدور شمال-جنوب، به عنوان یک مسیر راهبردی برای تجارت بین قاره های اروپا و آسیا، در مقایسه با مسیر کانال سوئز فعلی موجب صرفه جویی۴۰ درصدی در زمان و ۳۰ درصدی در هزینه ترانزیت می‌شود. در همین رابطه، سال گذشته، سیدمحسن پورسیدآقایی، مدیرعامل شرکت راه‌آهن ظهار کرده بود که مهم‌ترین حفره ترانزیتی کشور در حال حاضر عدم اتصال ریلی مسیر قزوین-رشت و در ادامه رشت-آستارا است. وی افزوده بود: «در حال حاضر، مهم‌ترین خط ریلی کشور که باید اتصال آن پیگیری شود٬ همین خط ریلی قزوین-رشت- آستارا بوده که کلیت وزارت راه و شهرسازی به آن توجه دارد».

گفتنی است که زیرسازیِ نیمه اول پروژه قزوین-رشت-آستارا، یعنی قطعه قزوین-رشت هنوز به پایان نرسیده و طبق گفته معاون بهره‌برداری و سیر و حرکت راه‌آهن، تکمیل کل پروژه حداقل به حدود ۵ سال زمان نیاز خواهد داشت.

این اظهارات و اقدامات در حالی است که اتصال به اروپا که به معنای تکمیل کریدور شمال-جنوب است، تا پیش از این نیز از طریق مرز جلفا وجود داشته، اما این مسیر که از مرز ارمنستان و نخجوان عبور می‌کند، ۲۴ سال است که از زمان جنگ بین ارمنستان و آذربایجان، تاکنون به حالت تعطیل در آمده است.

با توجه به اینکه در این مسیر، زیرساخت ریلی وجود دارد و تنها دلیل عدم بهره‌برداری از آن، مسائل سیاسی است، پیگیری اقدامات دیپلماتیک برای فعال شدن این مسیر ریلی، به عنوان راهبرد اصلی برای فعال شدن ارتباط ریلی کشور با اروپا، در یادداشت‌های پیشین پیشنهاد شده است. در این رابطه، مدیرعامل شرکت راه اهن با اشاره به مذاکره با مسئولان دو کشور ارمنستان و آذربایجان برای فعال شدن کریدور ریلی ایران-نخجوان-ارمنستان، گفت: «مسیر ریلی بین ایران و ارمنستان و آذربایجان وجود داشته که بعد از درگیری نظامی این دو کشور طبیعتاً آذری‌ها حاضر نیستند که بپذیرند از داخل خاک ارمنستان عبور کنند و این کریدور فعال شود».

وی با بیان اینکه در سطح مذاکرات رسمی نمی‌توان به این موضوع ورود کرد، افزود: «در جلسات دوستانه با هم‌رده‌های خود در آذربایجان و ارمنستان این موضوع را پیگیری کرده‌ام، ولی دو طرف در این زمینه موضع محکمی دارند». مدیرعامل شرکت راه‌آهن همچنین با تأکید بر مزایای این مسیر ریلی، افزود: «این مسیر ریلی مزیت اقتصادی بسیار زیادی دارد و هر دو کشور می‌دانند که فعال شدن این کریدور چه مزیت‌های اقتصادی برای کشورهای مسیر دارد».

از آنجا که ارتباط ریلی آذربایجان با نخجوان، به سبب همین مناقشات قطع شده و در حال حاضر، بار آذربایجان با عبور از ایران، ارمنستان را دور زده و به نخجوان می‌رسد، ضروری است تا با انجام مذاکرات سیاسی دو و چند جانبه، استثنائاً مجوز تردد قطار‌های ایرانی از راه نخجوان به ارمنستان کسب شود تا بدون هزینه‌کرد جدید، اتصال به شبکه ریلی اروپا انجام شود و این بخش از کریدور شمال-جنوب تکمیل شود. در این حالت نیازی به عبور قطارهای دو کشور در این مسیر نخواهد بود و فقط کافی است تا مجوز عبور قطارهای ایرانی صادر شود. با توجه به اظهارات مدیرعامل راه‌آهن در خصوص موضع موافق مسئولان هم‌رده وی در دو کشور آذربایجان و ارمنستان در رابطه با فعال شدن این مسیر ریلی، ضروری است تا  این مذاکرات در سطحی بالاتر از مدیرعامل راه‌آهن دنبال شود. گفتنی است که اداره راه‌آهن ارمنستان طی قرارداری در سال  ۱۳۸۶، برای مدت ۳۰ سال در اختیار روسیه قرار گرفت که این امر می‌تواند موجب تسهیل در دستیابی به توافق شود.

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: