۵ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۳۳

باید از فرصت تحصیل و آموزش اتباع در ایران استفاده کرد

اشرفی، مدیر انجمن حامی: شیوه‌نامه و آیین‌نامه طرح آموزشی کودکان مهاجر به مراکز آموزشی ابلاغ شده است./ امیدواریم سلایق شخصی مدیران در اجرای مصوبه آموزشی کودکان مهاجر در ایران تاثیری نداشته باشد./ دریافت هزینه از اتباع افغانستانی برای ثبت‌نام هیچ وجه قانونی ندارد./ باید از فرصت تاریخی قانون تحصیل و آموزش کودکان مهاجر در ایران استفاده حداکثری شود./ سال گذشته ۵۰ هزار نفر کارت آموزش دریافت کرده‌اند ولی در نهایت تنها ۲۵ هزار نفر در مدارس ثبت‌نام کردند.

به گزارش عیارآنلاین، «فاطمه اشرفی» مدیر انجمن حامی روز دوشنبه در نشست بررسی ساز و کارهای اجرایی شیوه‌نامه تحصیلی کودکان مهاجر و پناهنده در مدارس دولتی که در دفتر مرکزی این انجمن برگزار شد، با بیان اینکه مصوبه آموزش کودکان مهاجر در ایران مترقی‌ترین اصل در جمهوری اسلامی ایران است، گفت: امیدوارم همان شفافیتی که قانون در مورد برابری دسترسی کودکان به تحصیل صراحت دارد در اجرای قانون تحصیل و آموزش کودکان مهاجر در ایران نیز این امر بدون مشکل اجرایی و ادامه پیدا کند.

وی افزود: با تلاش وزارت آموزش و پرورش ایران شیوه‌نامه و آیین‌نامه طرح آموزشی کودکان مهاجر به مراکز آموزشی ابلاغ شده است.

اشرفی گفت: هدف اصلی طرح آموزش کودکان مهاجر در ایران افرادی هستند که مدارک هویتی ندارند و به همین دلیل همزمان با ابلاغیه آموزش و پرورش ایران وزارت تعاون، کار و رفاه هم ابلاغیه‌ای را اعلام کرد که جامعه هدف می‌تواند با مراجعه به مراکز تعیین‌شده اسناد هویتی مدنظر را تهیه کنند.

مدیر انجمن حامی اظهار داشت: امیدواریم سلایق شخصی مدیران در اجرای مصوبه آموزشی کودکان مهاجر در ایران حین اجرای این قانون اعمال نشده و تاثیری بر آن نداشته باشد.

وی با اشاره به برخی گزارشات از شهرستان‌های ایران مبنی بر دریافت هزینه از اتباع افغانستانی برای ثبت‌نام از کودکان‌شان تصریح کرد: اعمال این گونه رفتارها به هیچ وجه با روح قانون مطابقت ندارد لذا باید سیستم‌های نظارتی در این طرح فعال و تقویت شده و همچنین رسانه‌ها و سازمان‌های غیردولتی نیز اقدامات و رفتارها را رصد، دنبال و پیگیر حقوق اولیه مهاجرین در این امر باشند.

وی افزود: باید از فرصت تاریخی قانون تحصیل و آموزش کودکان مهاجر در ایران استفاده حداکثری شود.

اشرفی با اشاره به اقدامات به موقع وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همزمان با اقدامات اخیر وزارت آموزش و پرورش ایران در اجرای مصوبه تحصیل کودکان مهاجر در ایران تشکر کرد.

وی افزود: در قانون صراحتاً از ظرفیت‌های سازمان‌ها و نهادهای غیردولتی برای پیشبرد تحصیل کودکان مهاجر و پناهنده در ایران مبنی بر فراهم ساختن اقدامات و امکانات تحصیل این کودکان نام برده شده که البته متاسفانه به چگونگی این دسترسی‌ها اشاره‌ای نشده است.

مدیر انجمن حامی گفت: با ابلاغ این مصوبه جوش و خروش خوبی بین مهاجرین ایجاد شده و رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی هم باید با استفاده از پتانسیل خود و انتشار اخبار و حواشی این ابلاغیه تحصیلی مرتبط با آموزش کودکان مهاجر در ایران به اجرای آن کمک کردند.

اشرفی افزود: سال گذشته ۵۰ هزار نفر کارت آموزش را از ادارات اتباع در ایران دریافت کرده‌اند ولی متاسفانه در نهایت تنها ۲۵ هزار نفر در مدارس ثبت‌نام کردند که این اختلاف فاحش به دلیل دریافت هزینه و شهریه بوده است در حالی که طبق قانون دسترسی کودکان مهاجر به آموزش هیچ اختلافی بین تحصیل افراد در کلاس‌های اول ابتدایی تا دیپلم وجود ندارد در حالی که حتی برای دریافت شهریه نیز بین این کودکان تبعیض قائل شده‌ بودند.

مدیر انجمن حامی گفت: یکی از جدی‌ترین موانع دسترسی کودکان مهاجر به آموزش، شهریه بوده که خوشبختانه در قانون و ابلاغیه اخیر این مانع مرتفع شده است.

وی افزود: دریافت شهریه ثبت‌نام از کودکان مهاجر در ایران طبق ابلاغیه جدید حذف شده ولی برخی هزینه‌ها براساس کمک‌های خودیاری دریافت می‌شود.

ممنوعیت دریافت شهریه از کودکان مهاجر طبق قانون اخیر

اشرفی با اشاره به تبصره‌ای که در قانون تحصیل کودکان مهاجر در ایران وجود دارد و در مورد اخذ کمک‌های مردمی از اتباع خارجی به صراحت اشاره دارد که رفتار با آنان همانند دانش‌آموزان ایرانی است، گفت: قانون در این مورد صراحت دارد و نباید شهریه‌ای از اتباع مهاجر برای ثبت‌نام فرزندانشان در ایران دریافت شود اما با این حال باید مسیرهای نظارتی با ایجاد حساسیت‌های لازم در این باره و هوشیاری بین همگان وجود داشته باشد.

اشرفی با انتقاد از کمک اندک سازمان ملل و کمیساریایی عالی پناهندگان این سازمان برای کمک به آموزش مهاجرین در ایران افزود: سال گذشته ۳۸۶ هزار دانش‌آموز پناهنده و مهاجر در مدارس دولتی ایران تحصیل کردند که قطعا در سال جاری و با تسهیل قانون اخیر این رقم افزایش چشمگیری پیدا خواهد کرد.

وی افزود: سازمان ملل در سال گذشته فقط ۴ میلیون دلار کمک به جمهوری اسلامی ایران در امر آموزش جامعه مهاجر پرداخت کرد در حالی که این رقم باید برای ۳۸۶ هزار نفر هزینه می‌شد که رقم بسیار ناچیزی بود و حتی ایران مجبور شد تا از اعتبارات ملی خود برای این موضوع هزینه کند.

مدیر انجمن حامی از جامعه مهاجرین در ایران خواست تا با افزایش نظارت بر اجرای قانون تحصیل کودکان افغانستانی در ایران به اجرای بهتر این امر کمک کنند.

گستره جغرافیایی و انسانی طرح آموزش کودکان مهاجر در ایران

وی گفت: حجم جغرافیایی و انسانی اجرای این قانون بسیار گسترده است لذا نظارت بر اجرای طرح تاثیر بالایی در بهبود آن دارد.

اشرفی از سازمان‌ها و نهادهای غیردولتی خواست تا با تیزبینی و چشمان باز مشکلات مهاجرین را در بخش آموزش در مدارس ایران رصد کرده و پیگیری کنند لذا باید با نگاه مثبت پاسخ قانع‌کننده‌ای به دغدغه‌های عمومی مهاجرین داده شود.

مدیر انجمن حامی اظهار داشت: به دلیل تازه بودن قانون تحصیل کودکان مهاجر در ایران بروز مشکل در بدنه اجرایی مدارس ایران امری محتمل است که البته بخشی از آن به دلیل عدم وجود فرهنگ تحصیل همزمان کودکان ایرانی و افغانستانی در کنار یکدیگر است لذا باید کوشید که نگاه مثبتی به اقلیت کودکان مهاجر در مدارس ایجاد شده و تلاش شود تا از بروز شکاف‌های اجتماعی جلوگیری شود.

در این نشست حاضرین با بیان مشکلات موجود حین اجرای طرح آموزش کودکان مهاجر در ایران و همچنین سوابق موجود در این باره در خصوص مشکلات احتمالی این قانون پیشنهادات لازم را بیان کرده و با یکدیگر به تشریک مساعی پرداختند.

منبع: فارس

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: