۵ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۴۰

تفاوت در بخشنامه و اجرای هدایت تحصیلی در برخی شهرها

سلیمی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی: اگر بچه ها را به تحصیل در یک رشته خاص اجبار کنیم قطعا پذیرفته شده نیست./ اجبار منشا یک تبعیض تحصیلی خواهد شد به دلیل اینکه صرفا خانواده های مرفه می توانند در رشته مورد علاقه تحصیل کنند./ طرح آمایشی در رابطه با هدایت تحصیلی دانش آموزان وجود ندارد که بر اساس آن، تصمیمات لازم اتخاذ شود./ جرای بخشنامه ها و آیین نامه ها در این رابطه در مناطق و شهرستان ها چیزی متفاوت است.

به گزارش عیارآنلاین، علیرضا سلیمی با بیان اینکه از چند زاویه می توان به موضوع هدایت تحصیلی نگاه کرد، افزود: توصیه به دانش آموزان و فرهنگسازی برای گرایش آنها به سوی تحصیل در رشته های شاخه کار و دانش و فنی و حرفه ای یکی از جنبه های این اقدام است.
وی ادامه داد: به نظر می رسد این رویه مشکلی نداشته باشد اما اگر بچه ها را به تحصیل در یک رشته خاص اجبار کنیم قطعا پذیرفته شده نیست.
نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: اکنون آنچه که در میدان عمل و نه در بخشنامه ها، برخی از مدیران مناطق آموزش و پرورش اعمال می کنند، اجبار خانواده ها و دانش آموزان به تحصیل در برخی از گرایش ها است که این مساله آسیب زا خواهد بود زیرا سبب می شود انگیزه و شوق تحصیل در دانش آموزان به شدت تضعیف شود.
سلیمی اظهار داشت: از منظر دیگر این اجبار منشا یک نوع تبعیض تحصیلی خواهد شد به دلیل اینکه صرفا خانواده های مرفه می توانند با پرداخت های نجومی در رشته مورد علاقه و دلخواه خود تحصیل کنند.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از سوی دیگر مشخص نیست بر اساس چه طرح آمایشی موضوع هدایت تحصیلی با شیوه جدید در مدارس آغاز شده است.
سلیمی با بیان اینکه نمی توان سرنوشت کشور را به پرتاب کردن تیر در تاریکی منوط کرد، گفت: طرح آمایشی در رابطه با هدایت تحصیلی دانش آموزان وجود ندارد که بر اساس آن، تصمیمات لازم اتخاذ شود.
وی خاطرنشان کرد: باید در مقام اجرا دقت نظر بیشتری صورت گیرد، شاید در بخشنامه ها مطلبی مغایر با هدایت تحصیلی دانش آموزان دیده نشده باشد، ولی اجرای بخشنامه ها و آیین نامه ها در این رابطه در مناطق و شهرستان ها چیزی متفاوت است.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: این کمیسیون در قالب کمیته آموزش و پرورش و با حضور وزیر آموزش و پرورش قرار است امروز – سه شنبه – مسایل و مشکلات هدایت تحصیلی دانش آموزان را مورد بررسی قرار داده و در این رابطه تصمیم گیری کند.
به گزارش خبرنگار ایرنا، بر اساس آیین نامه ابلاغی وزارت آموزش و پرورش، دانش آموزان با در نظر گرفتن ۳۵ درصد عملکرد تحصیلی و ۶۵ درصد بررسی های مشاوره ای، هدایت تحصیلی می شوند.
هدایت تحصیلی پیش از این در پایه دهم صورت می گرفت اما امسال برای اولین بار از کلاس نهم و از طریق آزمون های رغبت سنجی، سلامت روانی و رفتاری، استعدادسنجی و نظر خواهی به صورت تستی و به مدت ۱۵۰ دقیقه در واحدهای آموزشی مقاطع توسط مشاوران و مدیران مدارس صورت می گیرد تا ارزیابی دقیق و درستی از وضعیت دانش آموزان ارایه شود.
این مساله موجب شده بسیاری از خانواده ها نسبت به آن معترض باشند و هدایت تحصیلی را نوعی اجبار در انتخاب رشته تحصیلی برای فرزندانشان قلمداد کنند.

منبع: ایرنا

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: