۳ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۴۵

سراب ریل ملی در پایان تیرماه

امروز دوم مردادماه سال ۹۵، دو روز از زمان موعود ملی شدن صنعت ریل کشور گذشته است.

به گزارش عیارآنلاین، حدود یک ماهپیش، پایان تیرماه به عنوان تاریخ تکمیل تولید ریل داخلی از سوی مسوولان ذوب‌آهن اصفهان اعلام شده بود که به سراب تبدیل شد.

در شرایطی که ذوب‌آهنی‌ها پیش از این توقع داشتند راه‌‌آهن و وزارت راه ریل تولید نشده را پیش‌خرید کنند، مسوولان این شرکت وعده تولید ریل تا پایان تیرماه امسال را دادند؛ اما در حال حاضر خبری از تحقق هیچ یک از وعده‌های آنان نیست.

طبق آخرین اظهارات عضو هیئت مدیره و معاون برنامه‌ریزی و توسعه ذوب‌آهن اصفهان، منصور یزدی‌زاده در خردادماه، از پیشرفت ۹۷ درصدی پروژه تولید ریل ملی خبر داده بود.

یزدی‌زاده، گفته بود: نصب تجهیزات در بخش ساختاری و کلیه تست‌ها به پایان رسیده و چک‌ها و فلاشینگ‌ روی بخش‌های اصلی هم صورت گرفته است.

با وجود مشکلاتی که در سال‌های اخیر در مسیر تولید ریل داخلی وجود داشت، معاون برنامه‌ریزی و توسعه ذوب‌آهن همچنین گفته بود: بر پایه تفاهم‌نامه ریل ملی، مقرر شد راه‌‌آهن و وزارت راه و شهرسازی نسبت به پیش‌خرید ریل از ذوب‌آهن اقدام کنند که با وجود عدم تحقق این موضوع، ذوب‌آهن اصفهان آماده‌سازی ۱۰ هزار تن شمش برای تولید ریل را آغاز کرد و حتی این شرکت آمادگی دارد که برای جلب اطمینان بیشتر راه‌آهن نسبت به استاندارد ریل تولید شده، شمش لازم را خریداری نماید.

در شرایطی که ذوب‌آهنی‌ها پیش از این توقع داشتند راه‌‌آهن و وزارت راه ریل تولید نشده را پیش‌خرید

مساله قابل تامل آن است که چرا در شرایط کنونی برخی رسانه‌ها وضعیت تولید ریل و قرار داد خرید ریل راه‌آهن و ذوب‌آهن را به ابزاری برای انتقاد از عملکرد وزارت راه و دولت تبدیل کرده‌اند؛ در حالی که سال‌ها است خبری از ریل ملی نیست.

کنند، مسوولان این شرکت وعده تولید ریل تا پایان تیرماه امسال را دادند؛ اما در حال حاضر خبری از تحقق هیچ یک از وعده‌های آنان نیست.

از سوی دیگر به نظر می‌رسد مراحل تولید ریل داخلی هنوز آغاز نشده و این امر به زودی هم قابل تحقق نخواهد بود.

این موضوع از این زاویه هم قابل بررسی است که چرا در حالی که وزارت راه و شهرسازی و  شرکت راه‌آهن حمایت کامل خود را ریل داخلی اعلام کرده و گفته‌اند تمام ظرفیت ریلی داخلی را در صورت تولید یکجا خریداری خواهند کرد، کارخانه ذوب‌آهن وعده‌های بی‌سرانجام می‌دهد.

در واقع مساله قابل تامل آن است که چرا در شرایط کنونی برخی رسانه‌ها وضعیت تولید ریل و قرار داد خرید ریل راه‌آهن و ذوب‌آهن را به ابزاری برای انتقاد از عملکرد وزارت راه و دولت تبدیل کرده‌اند؛ در حالی که سال‌ها است خبری از ریل ملی نیست.

در همین راستا، واردات ریل هندی یکی از پرسروصداترین اقدامات وزارت راه در ماه گذشته بود؛ به‌طوری که بازخورد گسترده‌ای در میان رسانه‌ها ایجاد کرد و انتقادها را به تصمیم دولت در خصوص واردات ریل شدت داد.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه ذوب‌‌آهن

آیا دولت می‌تواند پرو‌ژه‌های در حال احداث، بازسازی خطوط و همچنین برنامه‌ریزی‌های خود را در خصوص صنعت ریلی کشور نادیده بگیرد و تا پایان مشکلات ذوب‌آهن و تولید ریل توسط این کارخانه، صنعت ریلی کشور را متوقف کند؟

نیز درمورد انتشار اخبار در خصوص واردات ریل گفته بود: مسوولین هیچ واکنشی به این مسایل نشان نمی‌دهند و عملا بر آن صحه می‌گذارند.

نکته جالب در این زمینه آن است آیا ذوب‌آهنی‌ها انتظار دارند که دولت دست روی دست گذاشته و سال‌های پیش‌رو را در انتظار تولید ریل داخلی بگذارند؟ آن هم در شرایطی که تا کنون حتی یک مورد از وعده‌های ذوب‌آهن در خصوص تولید آزمایشی و تکمیل پروژه ساخت تحقق نیافته است.

آیا دولت می‌تواند پرو‌ژه‌های در حال احداث، بازسازی خطوط و همچنین برنامه‌ریزی‌های خود را در خصوص صنعت ریلی کشور نادیده بگیرد و تا پایان مشکلات ذوب‌آهن و تولید ریل توسط این کارخانه، صنعت ریلی کشور را متوقف کند؟

مسلما چنین انتظاری نه‌تنها با منطق مسوولان دولتی مغایرت دارد؛ بلکه در هیچ چارچوبی هم قابل دفاع نیست.

طبق اطلاعاتی که تین‌نیوز از شرکت راه‌آهن بدست آورده هنوز هیچ خبری از تولید ریل در کارخانه ذوب‌آهن نیست؛ اما این امیدواری از سوی راه‌آهن وجود دارد که با طی شدن مراحل تولید این اقدام مهم ملی تحقق پیدا کند.

منبع:تین نیوز

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: