۳۰ تیر ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۰۷
مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش:

بر اساس برنامه پنجم توسعه موظف به توزیع متوازن رشته ها هستیم

شکوهی، مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش: برخی اخبار کذب اعلام می کنند مدارس به اجبار دانش آموزان را به رشته های خاص همچون هنرستان و کار و دانش هدایت می کند./ ما بر اساس برنامه پنجم توسعه موظف به توزیع متوازن رشته ها هستیم./ نمرات دانش‌آموزان در دوره‌ اول متوسطه دارای حباب است و دانش‌آموزان پس از ورود به متوسطه دوم با افت شدید تحصیلی روبرو می‌شوند./

به گزارش عیارآنلاین، مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش با اعلام اینکه هدایت تحصیلی براساس دو فاکتور سوابق ‌تحصیلی دانش‌آموز و بررسی‌های مشاوره‌ای، امتیازبندی و محاسبه شده است، تاکید کرد:  در روزهای اخیر شاهد برخی اخبار کذب از سوی رسانه هایی نظیر «فارس» بوده ایم که اعلام می کردند مدارس به اجبار دانش آموزان را به رشته های خاص همچون هنرستان و کار و دانش هدایت می کند.  بر اساس این اخبار آنها مدعی شدند این موضوع با ابلاغ وزیر آموزش و پرورش انجام شده است که ما به هیچ عنوان این خبر را تایید نمی کنیم .

شکوهی با اشاره به هدایت تحصیلی دانش آموزان در پایه اول متوسطه گفت: برنامه هدایت تحصیلی دانش آموزان از پایه های هفتم، هشتم و نهم آغاز شده بود و بر اساس آن  ۳۵ درصد امتیاز به سوابق‌تحصیلی دانش‌آموز که شامل نمرات سه سال متوسطه‌ اول می‌شود؛ تعلق می گیرد.  ۶۵ درصد دیگر به بررسی‌های مشاوره‌ای که شامل شش بخش: نظر خود دانش‌آموز(۱۰%)، نظر اولیای او (۵%)، نظر دبیران (۱۰%) و نظر مشاور (۱۰%) به علاوه‌ی نمرات آزمون‌ سنجش استعداد (۱۵%) و آزمون‌ رغبت‌سنج (۱۵%) تعلق می گیرد .
وی تاکید کرد: بر اساس همین ارزشیابی، دانش آموزان هدایت تحصیلی شدند اما متاسفانه ما این روزها شاهد هستیم که بسیاری از خانواده ها نسبت به موضوع هدایت تحصیلی واکنش نشان دادند و اعلام کردند که این نوع سنجش و ارزشیابی را قبول ندارند؛ ما هم بر اساس برنامه پنجم توسعه موظف به توزیع متوازن رشته ها هستیم.  این درحالی است که بسیاری از دانش آموزان علاقه مند هستند که در رشته تجربی تحصیل کنند اما باید بپذیریم خیلی از دانش آموزان استعداد قبولی در این رشته ها را ندارند.
مدیر کل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش گفت: نکته مهم این است که بیش از ۸۰٪ دانش‌آموزان در این دوره معدل بالای ۱۸ را کسب می‌کنند. طبق تجربه، نمرات دانش‌آموزان در دوره‌ اول متوسطه دارای حباب است و دانش‌آموزان پس از ورود به متوسطه دوم با افت شدید تحصیلی روبرو می‌شوند. تا همین سال گذشته و براساس شیوه‌ سابق هدایت ‌تحصیلی، درصدی از دانش‌آموزان پس از ورود به شاخه نظری و کسب نمرات ضعیف مجبور به تغییر رشته می‌شدند که این باعث سرخوردگی و کاهش اعتماد به نفس دانش‌آموز حتی برای ادامه تحصیل در رشته‌های متناسب با توانایی‌اش می‌شد.
او با اشاره به اینکه در حال حاضر فقط ۴۸ درصد دانش آموزان به دوره هنرستان و کار و دانش هدایت می شوند، افزود: اگر خانواده ای نسبت به هدایت تحصیلی دانش آموز خود معترض است به مشاوران مدرسه مراجعه کنند تا آنها نمرات ارزشیابی تحصیلی دانش آموزان را در اختیارشان قرار دهند

منبع: ایران آنلاین

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: