۳۰ تیر ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۱۵

دوره متوسطه دوم در آموزش و پرورش، دوره‌ای نیمه تخصصی است

زرافشان، معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش: دوره متوسطه دوم در آموزش و پرورش، دوره‌ای نیمه تخصصی است، در این دوره تحصیلی باید دانش آموزان خود را برای تخصص‌های مختلف آماده کند./ اجباری برای هدایت تحصیلی دانش آموزان به سمت فنی و حرفه‌ای و کاردانش وجود ندارد./ قرار نیست تا همه دانش آموزان مانند دوره راهنمایی و متوسطه اول، یک سری دروس واحد را بگذرانند.

به گزارش عیارآنلاین، علی زرافشان در آیین اختتامیه هفدهمین جشنواره هنرهای تجسمی هنرستان های فنی و حرفه ای کشور در سالن جلسات شهید مطهری سمنان اظهار داشت: دوره متوسطه دوم در آموزش و پرورش، دوره‌ای نیمه تخصصی است.

وی با اشاره به اینکه این دوره دوره‌ای نیمه تخصصی است افزود: نیمه تخصصی بودن این دوره به این معناست که این دوره تحصیلی باید دانش آموزان خود را برای تخصص‌های مختلف مورد نیاز جامعه آماده کند.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه اجباری برای هدایت تحصلی دانش آموزان به سمت فنی و حرفه‌ای و کاردانش وجود ندارد تصریح کرد: ادامه تحصیل دانش آموزان در شاخه‌های مختلف تحصیلی بر اساس فرم هدایت تحصیلی که تنظیم شده؛ صورت می‌گیرد.

زرافشان با بیان اینکه قرار نیست تا همه دانش آموزان مانند دوره راهنمایی و متوسطه اول، یک سری دروس واحد را بگذرانند عنوان کرد: اگر چنین بود می بایست تنها شاخه‌های نظری را داشته و در شاخه نظری نیز می‌بایست یک شاخه وجود داشت.

وی با اشاره به اینکه دانش آموزان در دوره دوم متوسطه در سه شاخه نظری، فنی و حرفه‌ای و کاردانش خاطرنشان کرد: تنوع شاخه در دوره متوسطه دوم بیانگر سیاست‌های ظرفیت سنجی آموزش و پرورش است.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: هر کدام از این رشته‌ها و شاخه‌ها در دوره دوم متوسطه باید پاسخگوی بخشی از نیازهای جامعه باشند.

زرافشان با بیان اینکه دانش آموزان بر اساس یکصد امتیازی که در فرم هدایت تحصیلی است رتبه بندی خواهند شد تصریح کرد: بر اساس همین رتبه بندی نیز فرم هدایت تحصیلی برای نام نویسی به این دانش آموزان داده می شود.

وی گفت: از این یکصد امتیاز ۳۵ امتیاز مربوط به عملکرد تحصیلی دانش آموزان بوده و ۶۵ امتیاز مربوط به بررسی‌های مشاوره‌ای و بررسی آزمون‌های استعداد و رغبت سنجی دانش آموزان است.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: جمع این امتیازات سبب می‌شود که ما به دانش آموزی پیشنهاد کنیم که در یکی از رشته‌های ریاضی ـ فیزیک، علوم تجربی، علوم انسانی در شاخه نظری یا رشته‌های شاخه های فتنی و حرفه‌ای و کاردانش ادامه تحصیل بدهد.

زرافشان اضافه کرد: هدایت تحصیلی دانش آموزان، امسال موضوع جدیدی نیست؛ اما از این جهت که هدایت تحصیلی به دوره اول متوسطه منتقل شده، برای جامعه موضوع جدیدی قلمداد شده است.

وی با اشاره به اینکه تا قبل از امسال، هدایت تحصیلی با همین شکل توزیع متوازن دانش آموزان در پایه دهم به یازدهم در دوره دوم متوسطه انجام می شده و جامعه نیز آن را به عنوان یک روال پذیرفته بود بیان کرد: امسال چون اولین سال است که هدایت تحصیلی در پایه نهم به دهم انجام می‌شود؛ دانش آموزان و اولیای آنان و جامعه با این روند آشنا نبودند که این مهم سبب شد تا موضوع هدایت تحصیلی موضوع جدیدی به نظر برسد.

منبع: وزارت آموزش و پرورش

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: