۲۸ تیر ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۵۷
رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق:

واردکنندگان عراقی همچنان طالب کالاهای صادراتی ایران هستند

رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق گفت: بررسی ها نشان می دهد که تجار عراقی همچنان طالب کالاهای صادراتی ایران هستند و بنابراین تولیدات کشورمان باید از لحاظ کیفیت، مرغوبیت، تنوع، سلامت، بسته بندی و همینطور قیمت مناسب باشد.

به گزارش عیارآنلاین، یحیی آل اسحاق افزود : بزرگترین مشکل ایران نداشتن بازاریاب مناسب است که هم بتواند محصولات ما را به خوبی معرفی کند و نیز شرکای مناسب عراقی را با صادرکنندگان ایرانی مرتبط سازد.
وی موضوع برپایی نمایشگاه دایمی محصولات کشاورزی ایران در بصره عراق را یادآور شد و گفت: بازار عراق برای محصولات کشاورزی و لبنی ایران یک بازار سنتی و رقابتی است، بنابراین با توجه به اینکه کشورهای همسایه، بازار عراق را هدف قرار داده اند، محصولاتی که از ایران به عراق صادر می شود باید از لحاظ کیفیت، مرغوبیت، تنوع، سلامت، بسته بندی و همینطور قیمت مناسب باشد تا توان رقابت را پیدا کنند.

** ارزان خواهی کالا کیفیت را فدا می کند
آل اسحاق معتقد است :برخی وارد کنندگان عراقی در گذشته طالب محصولات ارزان قیمت ایرانی بودند و این موضوع باعث شد تا برخی طمع کنند و به این ترتیب اعتماد عراقی ها به محصولات ایرانی کاهش یابد.
به گفته وی نمایشگاه دایمی محصولات کشاورزی ایرانی در بصره در حال افتتاح است که در آن تلاش شده تا از محصولات شرکت های صاحب نام که برای حفظ اعتبار خود تلاش می کنند تا بخشی از این اعتماد را دوام بخشند.
وزیر اسبق بازرگانی گفت: چهار راهکار اساسی برای حفظ بازار عراق و صادرات خوب به این کشور وجود دارد که نخستین آن ایجاد تفکر بلندمدت در بین تولیدکنندگان است و باید مراقب محصول و اعتبار خود باشند و به سود کوتاه مدت و ارزان فروشی نیندیشند.

** کوته بینی نسبت به بازار روسیه
آل اسحاق گفت: فروپاشی شوروی سابق بازار قوی و خوبی در آسیای میانه برای محصولات ایرانی فراهم ساخت، اما کوته بینی برخی صادرکنندگان و ارزان فروشی، آن بازار را از دسترس خارج کرد.
به گفته وی دومین راهکار می تواند تقویت کنترل نهاد های نظارتی و بازرسی بر صادرات باشد، زیرا محصول بی کیفیت از چرخه تولید و صادرات باید خارج شود.
آل اسحاق به عنوان سومین و چهارمین راه حل صادرات مناسب به عراق را یافتن تجار و شرکای درجه اول عراقی که حاضر به فدا کردن کیفیت در برابر قیمت نباشند و ایجاد تاسیسات مناسب نگهداری محصولات اعم از سردخانه ها و یا یخچالها در فروشگاه ها و یا حتی فعال کردن نمایندگی های عراقی که دارای این امکانات باشند.
وی برپایی نمایشگاه محصولات کشاورزی ایران در بصره را یادآور شد و گفت: نمایش مناسب محصولات ایرانی و بازاریابی فعال در این نوع نمایشگاه ها می تواند بازارهای منطقه را در اختیار محصولات ایرانی قرار دهد.
بر اساس این گزارش، سالیانه بیش از ۱۱۰ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی تولید و بخشی از محصولات مازاد برنیاز مصرف داخلی همچون مرغ، تخم مرغ، آبزیان، فرآورده های لبنی، خشکبار، زعفران، پسته و انواع میوه به کشورهای مختلف صادر می شود.

منبع: ایرنا

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: