۲۸ تیر ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۲۰
کارشناس مسائل روانشناسی تربیتی:

«بیکاری» پیامد هدایت تحصیلی اشتباه در مدارس/ عدم رعایت سقف پذیرش بهانه‌ای برای رونق مدارس غیردولتی

چراغعلی، مشاور و روانشناس تربیتی: هدایت تحصیلی اشتباه در مدارس، دلیل اصلی آمار بالای تحصیل‌کرده‌های بیکار است./ پرونده الکترونیکی دانش‌آموزان توسط مشاوران تهیه شده و با این پرونده وارد پایه دهم می‌شوند./ عدم رعایت سقف پذیرش منطقه‌ای در مدارس غیردولتی باعث رونق این مدارس می‌شود./ کسانی که در رشته های فنی و حرفه‌ای و کاردانش به تحصیل مشغول می‌شوند، معمولا آینده شغلی نامعلومی خواهند داشت،

به گزارش عیارآنلاین،  علیرضا پیر چراغعلی مشاور و روانشناس تربیتی، هدایت تحصیلی و انتخاب رشته را مؤلفه‌ای جدی در بحث انتخاب شغل دانش‌آموزان در آینده برشمرد و اظهار داشت: دانش‌آموز زمانی که رشته تحصیلی‌اش را انتخاب می‌کند، در واقع شغل آینده‌اش را انتخاب کرده است و قاعدتاً اگر این انتخاب صحیح نباشد، از شغلی که در آینده می‌خواهد داشته باشد، دور خواهد شد.

*علاقه‌مندی و توانمندی، ۲ فاکتور مهم در انتخاب رشته دانش‌آموزان

وی با بیان اینکه ۲ فاکتور علاقه‌مندی و توانمندی در انتخاب رشته مهم است، تصریح کرد: توانمندی بر مبنای نمرات پایه های هفتم، هشتم و نهم و علاقه‌مندی بر مبنای آزمون‌هایی که مشاوران از دانش‌آموزان می‌گیرند، مشخص می‌شود و از امسال در پایه نهم، پرونده الکترونیکی دانش‌آموزان توسط مشاوران تهیه شده و با این پرونده وارد پایه دهم می‌شوند.

*نتایج بررسی مشاوران با ۶۵ امتیاز

پیرچراغعلی افزود: نتایج بررسی‌های مشاوران، دارای سقف امتیاز ۶۵ نمره است که این امر شامل تست‌های استعداد سنجی و رغبت سنجی با ۳۰ نمره، نظر دبیر مربوطه با ۱۰ نمره(البته معمولاً معلمان چندان توجهی به این نمره نکرده و چندان دقیق درج نمی‌شود)، نظر مشار با ۱۰ نمره، علاقه و اولویت دانش‌آموز با ۱۰ نمره و ۵ نمره نیز نظر والدین است.

*مجموع نمرات پایه های هفتم، هشتم و نهم دانش‌آموز با ۳۵ امتیاز

این مشاور و روانشناس تربیتی ادامه داد: ۳۵ نمره دیگر در خصوص مجموع نمرات پایه های هفتم، هشتم و نهم دانش‌آموز است یعنی اگر به عنوان مثال فردی بخواهد وارد رشته ریاضی و فیزیک شود، نمرات درس ریاضی برای ورود به این رشته مهم است.

*تعیین سقف امتیاز برای ورود دانش‌آموز به یک رشته تحصیلی

پیرچراغعلی با بیان اینکه در برخی مناطق در بعضی رشته ها تقاضا زیاد و کلاس‌کم است و نیز در برخی رشته‌ها تقاضا کم است، تصریح کرد: برای رفع این مشکلات، مناطق برای ورود به رشته‌ها سقف تعیین کرده‌اند؛ به عنوان مثال در منطقه‌ای دانش‌آموزانی که امتیاز ۸۵ از ۱۰۰ به دست آورده‌اند، می توانند به رشته ریاضی و فیزیک ورود پیدا کنند و این امتیاز در منطقه دیگر به عنوان مثال ۶۰ است.

وی افزود: این تعیین سقف توسط مناطق باعث می‌شود که دانش‌آموزان نتوانند با توجه به علاقه‌ای که دارند در رشته‌ای شرکت کنند و آنها علی‌رغم میل‌شان در کلاس درسی حاضر شوند که هیچ رغبتی به آن نداشته‌اند که این موضوع در مجموع باعث کاهش آموزش و کیفیت نمرات می‌شود.

*مجموع نمرات، امتیازات مشاوران را تحت شعاع قرار می‌دهد

این مشاور و روانشناس تربیتی با بیان اینکه مجموع نمرات پایه‌های هفتم، هشتم و نهم سبب تحت شعاع قرار دادن مجموع امتیازات مشاوران خواهد شد، افزود: فرض شود دانش‌آموزی در درس ریاضی نمره مناسبی نگرفته باشد، این موضوع سبب می‌شود که وی نتواند وارد رشته ریاضی و فیزیک شود.

*مدارس غیردولتی، سقف امتیاز ندارند

وی با انتقاد از عدم رعایت سقف پذیرش منطقه‌ای در مدارس غیردولتی، اظهار داشت: این موضوع باعث رونق این مدارس می‌شود، زیرا دانش‌‌آموزی که در منطقه‌ای امتیاز لازم برای ورود به رشته‌ای را نداشته است می توانند در همان رشته در مدارس غیردولتی به تحصیل مشغول شود.

*شاخه‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش در آموزش و پرورش مظلوم است

پیرچراغعلی با بیان اینکه شاخه‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش در آموزش و پرورش مظلوم واقع شده است، گفت: سیاست مسئولان آموزش و پرورش این است که دانش‌آموزان بیشتر در این شاخه‌ها ورود پیدا کنند اما متاسفانه افرادی در این شاخه ورود پیدا می‌کنند که تقریبا درس‌های ضعیف تری دارند.

وی ادامه داد: کسانی که در رشته های فنی و حرفه‌ای و کاردانش به تحصیل مشغول می‌شوند، معمولا آینده شغلی نامعلومی خواهند داشت، زیرا فارغ التحصیلان این شاخه‌ها نمی‌توانند در کنکور سراسری شرکت کنند و باید در مقطع کاردانی ناپیوشته و در کنکور فنی و حرفه ای شرکت کنند.

*بررسی موتور پیکان در رشته مکانیک

این مشاور و روانشناس تربیتی، امکانات ضعیف و ناچیز هنرستان‌ها را از دیگر مشکلات شاخه فنی و حرفه‌ای و کاردانش برشمرد اظهار داشت: امکانات این هنرستان‌ها به روز نیست، به عنوان مثال در رشته مکانیک موتور پیکان که سال‌هاست منسوخ شده، مورد بررسی قرار می‌گیرد و آموزش‌های ضعیف که عملا کاربرد عملی ندارد، به دانش‌آموزان ارائه می‌شود.

وی عیب بزرگ هدایت تحصیلی در ایران را حضور دانش‌آموزان در رشته‌هایی که هیچ علاقه‌مندی ندارند دانست و تصریح کرد: افرادی که بدون رغبت و علاقه در مدرسه رشته‌ای را تحصیل کرده‌اند در کنار کسانی که با میل و علاقه وارد رشته‌ای شده‌اند، در دانشگاه ورود پیدا کرده و لیسانس می‌گیرند.

* دلایل آمار بالای بیکاری تحصیل‌کرده‌ها

پیرچراغعلی ادامه داد: به دلیل آنکه ظرفیت رشته‌های دانشگاهی مورد بررسی قرار نمی‌گیرد و اشتغالی ایجاد نمی‌‌شود، مجموع لیسانس‌های بیکار در کشور زیاد می‌شود که در کشورهای دنیا برخلاف ایران ظرفیت‌های رشته‌های دانشگاهی بر اساس شغل‌های مورد نیاز موجود ارائه می‌شود و مدارس موظف می‌شوند که طبق آن ظرفیت‌ها دانش‌آموز تربیت کنند.

*فراخوان جذب ۵ هزار نفری با شرکت بیش از صد هزار نفر

وی افزود: در سال گذشته وزارت آموزش و پرورش فراخوان جذب ۵ هزار نفر را اعلام کرد که بالای ۱۰۰ هزار نفر از افرادی که مدرک لیسانس و فوق لیسانس داشتند، در این فراخوان شرکت کردند و این مثال عینی از فراوانی بیکاری در جامعه تحصیل کرد‌ه‌هاست و این مهم به دلیل هدایت تحصیلی اشتباه در مدارس انجام می‌شود.

منبع: فارس

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: