۲۷ تیر ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۴۰

فانی: کلید برون رفت از مشکلات آموزش و پرورش تفویض اختیار به مدیران میانی است

فانی، وزیر آموزش و پرورش: در سنوات گذشته بیشتر کارهای تحولی در بیرون از مدرسه انجام می شد و به همین دلیل تحول قابل لمس برای دانش آموزان و معلمان نبود./ کلید اصلی برون رفت از مشکلات آموزش وپرورش تفویض اختیار برخی کارها به مدیران میانی و پایینی است./ با همکاری سازمان نوسازی ، توسعه و تجهیز مدارس و صندوق ذخیره فرهنگیان با مجوز قانونی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور شرایطی را فراهم کردیم تا در شروع سال تحصیلی جدید با بخاری های نفی در کلاس های درس خداحافظی کنیم./ امسال باید به صورت جهادی همه اولیای بی سواد دانش آموزان در مدارس را با سواد کنیم./ ۹۸/۵ درصد دانش آموزان علاقمند به تحصیل زبان انگلیسی و ۱/۵درصد علاقه مند به شرکت در بقیه زبان های خارجی هستند

به گزارش عیارآنلاین، پیش از ظهر امروز علی اصغر فانی در مراسم اختتامیه گردهمایی شورای معاونان، مدیران کل آموزش وپرورش استان ها و مدیران کل حوزه ستادی که در اردوگاه شهید باهنر برگزار شد، اظهار کرد: در این دو روز مباحث خوبی در راستای مسائل مختلف آموزش و پرورش مطرح شد و استان ها باید در مدت باقی مانده از فعالیت این دولت، اقدامات خود را متناسب با امکانات مبتنی بر اولویت استان، سازمان دهی کنند.

عضو کابینه تدبیر و امید با بیان اینکه آموزش وپرورش دراین دولت علی رغم مشکلات فراوان، کارهای بزرگی انجام داده است، تصریح کرد: در سه سالی که از عمر این دولت گذشت توانستیم زیرساخت های مناسبی را در آموزش وپرورش فراهم کنیم هرچند که برخی افراد با کم

جلوه دادن عملکردها به دنبال کسب محبوبت در آینده سیاسی خودشان هستند.

فانی «هر معلم یک رسانه » را شعار آموزش وپرورش در جهت انعکاس عملکرد و نتیجه تلاش های آموزش وپرورش در یک سال باقی مانده دولت یازدهم عنوان کرد و افزود: مدیران کل ، رؤسای مناطق و مدیران مدارس باید با حضور فعال وجدی در بین مردم، دانش آموزان و معلمان را در سرلوحه برنامه های خود قرار دهند تا بتوانند با تبیین برنامه های آموزش وپرورش، کارنامه قابل قبولی را برای مخاطبان ارائه کنند.

وی ارتقای مدیریت آموزشگاهی را از سیاست های آموزش وپرورش دولت یازدهم عنوان کرد و گفت: اجرای برنامه تعالی مدیریت در بیش از ۷ هزار مدرسه دوره متوسطه و هم چنین طرح تدبیر در مدارس ابتدایی از اقدامات مهم آموزش وپرورش در راستای تحقق این سیاست بوده که باید با قوّت بیشتر در سال تحصیلی جدید ادامه پیدا کند.

عضو کابینه تدبیر وامید «مدیریت» را مهم ترین رکن و تحول در آموزش وپرورش خواند و تصریح کرد: متأسفانه در سنوات گذشته بیشتر کارهای تحولی در بیرون از مدرسه انجام می شد و همین دلیل تحول قابل لمس برای دانش آموزان و معلمان نبود ولی در این دوره با اجرای سیاست ارتقای مدیریت آموزشگاهی و انتخاب مدیران با کفایت سعی شده تا بحث تحول از درون مدرسه و با همکاری ارکان مختلف مدرسه مدیریت شود تا بتواند مدرسه را به عنوان کانون تربیتی محله، محل مشارکت مردم، دانش آموزان، اولیای دانش آموزان و معلمان قرار دهد.

فانی خاطرنشان کرد: مدیران مدارس باید پاسخ گویی مسائل مختلف مخاطبان خود بوده و در برابر چالش های پیش رو مسئولیت پذیر باشند و دراین راستا استان ها باید در این زمینه مدیران خود را تقویت کنند.

وی تمرکززدایی را شرط لازم خلاقیت در مدیران دانست و اظهار کرد: کلید اصلی برون رفت از مشکلات آموزش وپرورش تفویض اختیار برخی کارها به مدیران میانی و پایینی است و در این صورت است که هر چقدر اختیارات یک مدیر بیشتر باشد قطعاً خلاقیت آن نیز بیشتر خواهد بود و براین اساس لازم است تا همه ارکان مدیریتی در آموزش وپرورش همدیگر را حمایت و تقویت کنند.

وزیر آموزش وپرورش سامان دهی و بهسازی نیروی انسانی را از سیاست های جدی آموزش وپرورش در دولت یازدهم عنوان کرد و ادامه داد: اجرای موفق این سیاست در این سه سال برکات زیادی برای نظام تعلیم وتربیت به همراه داشته است و باید براساس یک برنامه ۱۰ ساله این سیاست به صورت هدفمند واصولی ادامه پیدا کند تا آموزش وپرورش در پرتوی این برنامه بلندمدت ، بتواند منابع انسانی خود را برای آینده سامان دهی کند.

وی «توسعه مشارکت ها» را از سیاست های جدی آموزش و پرورش خواند و تصریح کرد: آموزش وپرورش با امضای تفاهم نامه های مختلف با نهادها واستفاده از ظرفیت بالقوه دیگر بخش های دولتی و غیردولتی تاکنون توانسته است امکانات خوبی را جذب کند و این سیاست باید با قوت بیشتر ادامه پیدا کند.

عضو کابینه تدبیر وامید اجرای سند تحول بنیادین را از برنامه های آموزش وپرورش در برنامه ششم توسعه عنوان کرد و گفت:  وزارت آموزش وپرورش در این سه سال براساس نقشه راه سند وتوجه به اسناد بالادستی و سیاست اقتصاد مقاومتی، ۱۵۶ برنامه منسجم اجرایی را به استان ها ابلاغ کرده است تا این عناوین در برنامه سنواتی استان ها به فعالیت تبدیل شود و آثار آن در پایان اجرا قابل ارزیابی باشد.

عضو کابینه تدبیرو امید مسئله آموزش و پرورش را فراتر از اختیارات یک وزارتخانه خواند وخاطرنشان کرد : در این سه سال با بهره گیری از سیاست توسعه مشارکت ها و استفاده از ظرفیت دیگر بخش های کشور ، مسئله آموزش و پرورش به یک گفتمان ملی تبدیل شده و بشری مناسب و لازم برای ایجاد تحولات بزرگ در این نهاد خواهد شد .

فانی با بیان این که در ابتدای دولت یازدهم استقرار پایه هفتم و تصریح برخی کتب پایه سوم یک از برنامه های اجرایی در دستور کار قرارداشت ، افزود : درحال حاضر استقرار پایه دهم با تهیه ، تدوین و چاپ ۱۴۰ عنوان کتاب جدید و هم چنین اجرای متوازن شاخه ها و رشته های دانش آموزان پایه نهم با آیین نامه هدایت تحصیلی دو چالش بزرگ آموزش و پرورش است .

وزیرآموزش و پرورش با اشاره به اقدام جدید آموزش و پرورش در اجرای هدایت تحصیلی ، تاکید کرد : مسئولین معاونت های پرورشی و فرهنگی و آموزش متوسطه باید اعزام کارشناسان خود به استان ها و هم چنین برگزاری جلسات و کارگاه های آموزشی و آموزش حضوری مسئولین استانی و منطقه ای ، شرایطی را فراهم کنند تا هدایت تحصیلی دانش آموزان با کمترین آسیب پیگیری شود .

وی با بیان این که در سال تحصیلی گذشته ۱۰۷ هزار کلاس درس با سیستم بخاری نفتی وجود دارد ، گفت : با همکاری سازمان نوسازی ، توسعه و تجهیز مدارس و صندوق ذخیره فرهنگیان با مجوز قانونی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور شرایطی را فراهم کردیم تا در شروع سال تحصیلی جدید با بخاری های نفی در کلاس های درس خداحافظی کنیم .

عضو کابینه تدبیرو امید تعمیر ونگهداشت ابنیه مدارس را بسیار مهم خواند و تصریح کرد : در سال ۹۵ ، با ۱۶۰۰ میلیارد تومان از اعتبارات دولتی و ۷۰۰ میلیارد تومان از اعتبارات خیرین فقط فضاهای آموزشی جدید ساخته می شود و به مسئولین سازمان نوسازی ابلاغ شده تا ردیفی برای تعمیر و نگهداری فضاهای آموزشی در نظر بگیرند تا این ثروت ملی که در ساخت مدارس هزینه می شود در مدت زمان کوتاهی مستهلک نشود .

وی افزود : مدیران استانی و منطقه ای باید نسبت به مسائل مختلف مدرسه به ویژه دربحث نگهداشت فضاها حساسیت لازم را داشته باشند تا بتوانیم جلوی هدررفت سرمایه در بخش نوسازی را بگیریم .

فانی با تاکید بر سواد آموزی اولیای بی سواد دانش آموزان، تصریح کرد : امسال باید به صورت جهادی همه اولیای بی سواد دانش آموزان در مدارس را با سواد کنیم و ضروری است در این زمینه با مسئولین سازمان نهضت سواد آموزی در استان ها همکاری لازم صورت بگیرد .

وزیرآموزش و پرورش رضایت مندی اولیا در ثبت نام را یک اصل مهم درآموزش و پرورش خواند وگفت : اولیا فقط برای ثبت نام در پایه اول دوره ابتدایی ، متوسطه اول و متوسطه دوم باید در مدرسه حضور داشته باشند و ثبت نام دانش آموزان در بقیه پایه های تحصیلی باید به صورت خودکار انجام شود .

وی با اشاره به آسیب های اجتماعی درکشور ، تصریح کرد : این موضوع فقط منحصر به دستگاه تعلیم و تربیت نیست ولی در مدارس ، مشاورین باید با رصد وضعیت سلامت روان دانش آموزان به خانواده ها اطلاع رسانی کنند . عضو کابینه تدبیرو امید از تاسیس شرکت سرمایه گذاری فرهنگیان با همکاری صندوق ذخیره فرهنگیان  و معاونت توسعه مدیریت و پشتیبانی خبرداد وگفت : با توسعه این شرکت و انجام خدمات مالی و پشتیبانی پیش بینی می شود تا بتوانیم پرداخت هایی در قالب رفاهیات به فرهنگیان ارائه کنیم .

وزیرآموزش و پرورش با اشاره به همکاری خوب کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با وزارت آموزش و پرورش ، تصریح کرد : باید از ظرفیت کانون در پیشبرد اهداف آموزش و پرورش استفاده کنیم .

فانی از تشکیل ستاد اجرایی فرامین رهبری در وزارت آموزش و پرورش خبرداد وگفت : درهفته گذشته گزارشی از وضعیت تدریس آموزش زبان های خارجی غیرانگلیسی در مدارس به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه شد که در ۵/۹۸ درصد دانش آموزان علاقمند به تحصیل زبان انگلیسی و ۵/۱ درصد علاقه مند به شرکت در بقیه زبان های خارجی هستند و این درحالی است که شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب کرده که آموزش ۵ زبان انگلیسی – آلمانی ، ایتالیایی ، روسی و فرانسوی بر حسب علاقه مندی دانش آموزان و متناسب با امکانات آموزش داده شود

وی پژوهش سراهای دانش آموزی را محل رشد وخلاقیت دانش آموزان عنوان کرد و ادامه داد : از آغاز سال ۸۰ تا سال ۸۴ ، ۲۰۰ پژوهش سرا از سال ۸۴ تا ۹۲ ، ۱۰۱ پژوهش سرا و از ابتدا این ودولت تا کنون ۳۱۴ پژوهش سرا به آمار پژوهش سراها افزوده شده است و هدف گذاری تا پایان این دولت براین است که هر منطقه آموزشی دارای یک پژوهش سرا که دانش آموزان در این پژوهش سراها می توانند خود را برای جشنواره های جابربن حیان ، جوان نوجوان خوارزمی آماده کنند .

عضو کابینه تدبیرو امید با تاکید برتوسعه مراکز پیش دبستانی در مناطق دوزبانه ، اظهار کرد : با توسعه مراکز پیش دبستانی در این مناطق علاوه بر تحکیم پایه های هویت ملی در دانش آموزان ما می توانیم با آموزش زبان فارسی ، از افت تحصیلی آنها درآینده جلوگیری کنیم .

وزیرآموزش و پرورش طرح شهاب را برنامه ای برای جلوگیری از خروج دانش آموزان از بدنه اصلی نظام تعلیم وتربیت توصیف کرد وگفت : این طرح تا قبل از سال ۹۲ اجرایی نشده بود و در سال ۹۳ ، با ۱۲۸ هزار دانش آموزان پایه چهارم ، درسال ۹۴ ، با ۳۸۴ هزار دانش آموز پایه های چهارم و پنجم در سال تحصیلی ۹۶-۹۵ با پوشش ۹۷۰ هزار دانش آموز پیگیری واجرایی شد و چنانچه این طرح با کیفیت خوبی دنبال شود قطعا می تواند نگرانی های تربیتی خانواده ها را در قبال دانش آموزانش برطرف کند .

وی از همکاری آموزش و پرورش با مدرسه عالی شهید مطهری و سازمان تبلیغات اسلامی در تاسیس مدارس معارف اسلامی خبر داد و تصریح کرد : به دو نهاد پیشنهاد شده تا این مدارس را برای دانش آموزان اهل سنت و مطابق فقه خودشان توسعه دهندتا شاهد وحدت بیشتر باشیم .

فانی تعامل مدیران کل با نمایندگان استانی را بسیارمهم دانست و گفت : هرچند نمایندگان مجلس قبل با آموزش و پرورش همکاری های خوبی داشتند ولی انتظار وزارت آموزش و پرورش از نمایندگان این دوره مجلس بیشتر است تا بتوانیم اعتبارات بیشتری را برای آموزش و پرورش جلب کنیم .

عضو کابینه تدبیرو امید از تشکیل شورای بررسی ومقابله با آسیب های اجتماعی در وزارت آموزش و پرورش خبرداد  و خاطر نشان کرد : این شورا متشکل ازمعاونت های آموزش ابتدایی و متوسطه ، تربیت بدنی و سلامت ، اداره کل انجمن اولیا و مربیان و با محوریت معاونت پرورشی و فرهنگی موضوع آسیب های اجتماعی و استفاده از فناوری های نوین در دانش آموزان را بررسی کنند تا درصورت جمع بندی بتوانیم نتایج این شورا در مراکز و مجامع قانونی به تصویب برسانیم .

منبع: وزارت آموزش و پرورش

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: