۲۷ تیر ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۲۳

سومین تأخیر در اجرای سومین تفاهم‌نامه تولید ریل ملی

تاکنون دو مرتبه تفاهم‌نامه میان شرکت راه‌آهن و شرکت ذوب‌آهن اصفهان برای تولید ریل ملی به شکست انجامیده است. با توجه به تأخیر در اجرای تفاهم‌نامه سوم در این خصوص، بیم آن می‌رود که این پروژه باز هم ناتمام بماند؛ لذا انتظار می‌رود که مسئولین ذی‌ربط با شفاف‌سازی در این زمینه، به برطرف نمودن موانع موجود کمک نمایند.

خط ریلبه گزارش عیارآنلاین، اواخر سال ۹۴ بود که عضو هیأت مدیره و معاون برنامه‌ریزی و توسعه ذوب‌آهن اصفهان از پیشرفت ۹۷ درصدی پروژه تولید ریل ملی خبر داد و گفت : «مطابق برنامه‌ریزی و هماهنگی‌های صورت‌گرفته، کارشناسان آلمانی برای نظارت بر بهره‌برداری از خط تولید ریل، ماه آینده وارد این شرکت می‌شوند و بدین ترتیب، طبق برنامه در خردادماه سال ۹۵، خط تولید ریل ملی در ذوب‌آهن، راه‌اندازی آزمایشی شده و ریل تجاری برای عرضه به بازار، در تیرماه سال ۹۵ ارائه می‌گردد».

همچنین ۲ ماه بعد و در اردیبهشت‌ماه سال ۹۵ نیز این مقام مسئول با تاکید بر تحویل اولین محموله از ریل تولیدی در خردادماه، گفت: «در حال حاضر، پیشرفت فیزیکی این پروژه به مرز ۹۷٫۵ درصد رسیده و در حال عبور از مرحله پیش‌راه‌اندازی در این پروژه هستیم؛ هم‌اکنون با حضور کارشناسان خارجی تمام تست‌های لازم روی خط انجام شده است و امیدواریم تولید اولیه ریل در خردادماه انجام شود و ریل‌های مصرفی به بازار عرضه گردد».

ریل، به عنوان یک محصول استراتژیک، رابطه مستقیمی با توسعه شبکه ریلی و صنعت حمل‌ونقل ریلی در کشور دارد؛ اما تأمین آن از ۸۰ سال گذشته که اولین خط ریلی در کشور احداث شد، به صورت واردات از کشورهای دیگر انجام می‌شود. این موضوع باعث شده که در برهه‌های زمانی خاصی همانند ایام تحریم، سرعت توسعه کمی خطوط ریلی کشور با معضل جدی روبرو شود.

برای رفع این معضل، پروژه تولید ریل ملی در کشور کلید خورد. این پروژه با قدمت بیش از دو دهه، پیش از این در دهه‌های ۷۰ و ۸۰، با امضای دو تفاهم‌نامه بین راه‌آهن و ذوب‌آهن اصفهان پیگیری شد، اما در هر مرتبه، پس از مدتی با دلایل مختلف از جمله عدم کسب استانداردهای کیفی لازم، عدم نیاز راه آهن به نوع ریل تولیدی (u33) و یا عدم تضمین خرید راه‌آهن به تولیدکننده، ابتر ماند.

حال که تیرماه ۹۵ به پایان خود نزدیک می‌شود، خبری از  تولید ریل ملی در فضای رسانه‌ای کشور دیده نمی‌شود و بیم آن می‌رود که عرضه این محصول استراتژیک برای سومین بار متوالی ناتمام بماند.

برای جلوگیری از تکرار سرانجام تلخ تفاهم‌نامه‌های سال‌های ۷۳ و ۸۷، لازم است که شرکت ذوب‌آهن اصفهان و شرکت راه‌آهن با  اطلاع‌رسانی شفاف از علل طولانی شدن فرآیند تولید ریل ملی، کارشناسان و مسئولین مربوطه را را برای یافتن راهکار برون رفت از وضعیت موجود یاری دهند تا تفاهم‌نامه سال ۹۳ به سرنوشت دو تفاهم‌نامه قبلی دچار نشود.

بنابراین از شرکت‌های ذوب آهن و راه‌آهن انتظار می‌رود با ارئه توضیحات لازم، مشکلات موجود در تولید ریل را بیان نموده تا با برطرف نمودن هرچه سریع‌تر آن، شاهد خودکفایی کشور در رفع نیاز به این کالای راهبردی و توسعه کمی شبکه ریلی کشور در آینده نزدیک باشیم.

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: