۲۳ تیر ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۴۰

آموزش و پرورشی باید بتواند دانش آموزان را به رشته های کار و دانش و فنی و حرفه ای سوق دهد

کفاش، معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش: آموزش و پرورش ما هم اکنون تبدیل به موزه ای شده است که نمی تواند یک مهارت را به دانش آموزان آموزش دهد آموزش و پرورشی موفق است که بتواند دانش آموزان را به رشته های کار و دانش و فنی و حرفه ای سوق دهد تا آنها علم خود را به ثروت تبدیل کنند در بسیاری از کشورهای پیشرفته ۷۰ درصد از سیستم آموزشی آنها به رشته های کار و دانش و فنی و حرفه ای اختصاص دارد.

به گزارش عیارآنلاین، حمیدرضا کفاش در برنامه بهبود اوقات فراغت و تبیین برنامه های پایگاه های تابستانی با شعار «هر دانش آموز یک مهارت» که صبح امروز در سالن آمفی تئاتر کانون فرهنگی تربیتی قدس منطقه ۲ شهرتهران برگزار شد اظهار داشت: ما باید برای انجام کارهای بزرگ با همکاری و همبستگی و نگاه به آینده، نگرش جدیدی را در زمینه اوقات فراغت ایجاد کنیم.

وی افزود: آسیبی که اکنون نظام آموزشی کشور را بیش از پیش تهدید می کنند گرایش جوانان و نوجوانان به رشته های دانشگاهی است و از کنکور برای خود غولی ساخته اند و واهمه دارند اگر در کنکور قبول نشوند چه کاری باید انجام دهند.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: ما در این زمینه نیازمند به یک حرکت بزرگ فرهنگی و اجتماعی داریم تا به مهارت آموزی بیشتر از مدرک آموزشی توجه شود. اگر ما بتوانیم سواد و مهارت افراد را بالاببریم تا آنها در جامعه موفق تر عمل کنند کار بزرگی انجام داده ایم .

نباید فقط به پرکردن اوقات فراغت بیندیشیم

وی خاطرنشان کرد: نباید دانشگاه های ما تبدیل به کارخانجات مدرک سازی شوند و به توصیه عناوین اکتفا کنیم بلکه اکنون کشورما نیازمند دانش و علمی است که بتوانیم این دانش و علم را تبدیل به ثروت و اقتصاد برای کشور کنیم. جامعه ما باید مسیری را طی کند که دانش آموزان آن بتوانند مسیر صحیح زندگی کردن و راهی برای امرار معاش یاد بگیرند. ما نباید فقط به پرکردن اوقات فراغت بیندیشیم البته دوری از بیکاری و اشتغال جوانان در ایام اوقات فراغت نیز خود کاری پسندیده است اما باید سعی کنیم که دانش آموزان را به مسیری هدایت کنیم که مهارتی را بیاموزند و از این مهارت در زمینه امرار معاش و طریقه درست راه و رسم زندگی استفاده کنند.

کفاش افزود: بسیاری از بزرگان ما از جمله شهیدمطهری اوقات فراغت را فرصتی ارزشمند برای تحقق کارهای بزرگ می دانستند علامه طباطبایی نیز تاکید داشته که در اوقات فراغت خود کارهای پژوهشی و تحقیقی خود را انجام داده است. دکتر شریعتی نیز کتابهای ارزشمند خود را در سفرهای طولانی و یا تعطیلات بین دو ترم نگاشته است.

وی ادامه داد: بسیاری از هنرمندان ،شعرا در زمانیکه قدرت تفکر و اندیشه داشته اند آثار فاخر خود را خلق کرده اند بنابراین اوقات فراغت فرصتی است برای مهارت آموزی، تفکر و تمرکز تا بتوانیم از این فرصت به بهترین نحو استفاده کنیم.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: وقتی که یک دانش آموز در اوقات فراغت خود یک مهارت را می آموزد از بسیاری از نابسامانی های اجتماعی مانند تاخیر در ازدواج و عدم شغل برای اینده جلوگیری خواهد شد.

دانش آموزان را با یک مهارت حرفه ای آشنا کنیم

وی افزود: ما نباید وقت دانش آموزان را برای دریافت مدارج علمی مختلف به تاخیر بیاندازیم باید دانش آموزان را با یک مهارت حرفه ای آشنا کنیم تا بتوانند همزیستی مسالمت آمیزی داشته باشند و علاوه بر آن در این فرصت به این دانش آموزان راه و رسم زندگی و چگونگی رفتار و زیستن با دیگران را بیاموزیم.

کفاش تصریح کرد: آموزش و پرورش ما هم اکنون تبدیل به موزه ای شده است که نمی تواند یک مهارت را به دانش آموزان آموزش دهد آموزش و پرورشی موفق است که بتواند دانش آموزان را به رشته های کار و دانش و فنی و حرفه ای سوق دهد تا آنها علم خود را به ثروت تبدیل کنند در بسیاری از کشورهای پیشرفته ۷۰ درصد از سیستم آموزشی آنها به رشته های کار و دانش و فنی و حرفه ای اختصاص دارد.

اوقات فراغت فرصت خوبی برای یادگیری است

وی گفت: اولین کسانیکه برای انتخاب رشته صحیح دانش آموزان موضع می گیرند خانواده های آنها هستند ما باید این فرهنگ مدرک گرایی را به فرهنگ کارآفرینی و مهارت آموزی تبدیل کنیم تا خانواده ها آینده شغلی فرزندانشان برایشان مهم باشد. بنابراین اوقات فراغت فرصت خوبی برای یادگیری افراد است زیرا افراد به دلیل انعطافی که در این ایام وجود دارد خود برای یادگیری اقدام می کنند. متاسفانه در جامعه ما طوری شده است که به یک شخص که دارای تخصص و مهارت در یک زمینه شغلی است کمتر از افراد با مدارج بالا اهمیت داده می شود در حالیکه یک گچکار و یا یک جوشکار موفق درآمدی بالاتر از یک کارمند دارد.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش افزود: ما باید روی این کار کنیم که از این همه دانش آموزانی که مراجعه می کنند حتی اگر تعداد اندکی را بتوانیم به سمت مهارت آموزی سوق دهیم و آنها یک مهارت صحیح را بیاموزند در آینده موفق تر از هم نسلان خود خواهند بود .

وی اضافه کرد: در کارهای فرهنگی و تربیتی که امری کیفی هستند نباید دنبال عدد و ارقام باشیم حتی اگر یک نفر را هم به طور صحیح هدایت کنیم می تواند در آینده در جامعه تغییر گسترده ای ایجاد کند. دانش اموزان ما با آموزش مهارتهای حرفه ای در آینده مشکلات خود را حل خواهند کرد و بسیاری از این مهارتها در اوقات فراغت شکل می گیرد.

بودجه فرهنگی کشور باید در اختیار آموزش و پرورش باشد 

کفاش خاطرنشان کرد: دکتر روحانی رئیس جمهور در دیدار خود با فرهنگیان گفت” بودجه فرهنگی کشور باید در اختیار آموزش و پرورش باشد چون بسیاری از نهادهای فرهنگی بودجه هایی را طلب می کنند که شاید بیشتر موازی کاری باشد زیرا متولی اصلی فرهنگ کشور آموزش و پرورش است و اکنون ما با دست خالی برای دانش اموزان برنامه ریزی کرده ایم اما بودجه در اختیار نهادهای دیگر است.” باید بدانیم هیچ دستگاه فرهنگی درکشور به اندازه آموزش و پرورش نمی تواند موثر باشد زیرا شیوه ارتباط با دانش آموزان خود یک تخصص است که از دست معلمان و مربیان در آموزش و پرورش ساخته است و همین ها هستند که نسل آینده کشور را می سازند. بنابراین باید یک حرکت گسترده اجتماعی صورت گیرد تا آموزش و پرورش بتواند به حق خود در این عرصه فرهنگی دست یابد.

وی افزود: یکی از کارکردهای دیگر آموزش و پرورش تربیت سیاسی و اجتماعی است و ما باید سعی کنیم در آموزش و پرورش دانش آموزانی را تربیت کنیم که از نظر سیاسی و اجتماعی بتوانند نظر بدهند و جوامعی تغییر می کنند که نوجوانان و جوانان آن در عرصه سیاسی و اجتماعی به خوبی و به درستی تربیت سیاسی و اجتماعی شوند و اینکه عده ای می گویند آموزش و پرورش جای فعالیت های سیاسی و اجتماعی نیست باید به آنها گفت که بسیاری از بزرگان به خصوص امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری بر این عقیده اند که وقتی در آموزش و پرورش نشاط سیاسی و اجتماعی رخ دهد می توانیم حرکت های فرهنگی و اجتماعی گسترده ای در کشور انجام دهیم.

منبع: پانا

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: