۲۳ تیر ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۳۷

مهار واردات بی‌رویه بنزین با حفظ کارت سوخت + نمودار

با توجه به کارایی نظام سهمیه‌بندی به واسطه کارت هوشمند سوخت در کاهش واردات بنزین از طریق کنترل مصرف و جلوگیری از قاچاق این فرآورده نفتی، لازم است که حفظ کارت سوخت و قابلیت‌های آن از طریق عرضه دونرخی بنزین مورد تأکید نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار گیرد.

کارت سوختبه گزارش عیارآنلاین، در روزهای اخیر، دولت لایحه اصلاح قانون بودجه ۹۵ را به مجلس برد. یکی از موارد مهمی که در این لایحه آمده، حذف بند «ح» تبصره ۱۴ قانون بودجه ۹۵ است. بندی که به موجب آن، دولت مکلف شده تا ضمن عرضه دونرخی بنزین، کارت هوشمند سوخت را حفظ کند. تلاش دولت و به‌ویژه وزیر نفت برای حذف کارت سوخت به بهانه‌هایی از جمله هزینه سنگین نگهداری از سامانه هوشمند سوخت، عدم تأثیر این سامانه در کنترل مصرف بنزین و عدم تمایل به آزار و اذیت مردم در استفاده از کارت سوخت صورت می‌گیرد.

پیشنهاد عرضه تک‌نرخی بنزین و حذف کارت سوخت در حالی از سوی مسئولین دولتی مطرح شده که تاکنون هیچ راهکار جایگزینی را برای کنترل مصرف این فراورده نفتی ارائه نکرده‌اند. زنگنه با بیان اینکه «برای مردمی که مصرف معقول دارند، نوعی آزار است که بگوییم حتما با کارت سوخت، بنزین مصرف کنند، چراکه به طور متوسط، مردم از ۶۰ لیتر نیز بیشتر مصرف نمی‌کنند»، تلاش دارد حقیقت کارت سوخت در کنترل مصرف بنزین را کتمان کند.

این در حالی است که واردات بنزین در دولت یازدهم رشد ۵ برابری داشته است. در شکل ۱، میزان واردات روزانه بنزین در ۴ سال گذشته نشان داده شده است.

۱۳۹۵۰۴۲۳۰۱

شکل ۱. میزان واردات روزانه بنزین در ۴ سال گذشته

همانطور که مشاهده می‌شود، واردات بنزین که در ابتدای کار دولت یازدهم، به میزان ۱٫۸ میلیون لیتر در روز بوده، با جهشی بیش از ۵ برابری در انتهای سال ۹۴، به روزانه ۹٫۵ میلیون لیتر در روز رسید.

رشد واردات بنزین در سال‌های گذشته در حالی روندی صعودی به خود گرفته که بخش عمده آن ناشی از رشد مصرف بنزین در سال‌های اخیر بوده است. حال آنکه با وجود سهمیه‌بندی بنزین در بستر کارت سوخت، شاهد کنترل مصرف بنزین در کشور بودیم که در شکل ۲ به خوبی قابل مشاهده است.

۱۱

شکل ۲. مقایسۀ روند فرضی مصرف بنزین در صورت عدم اجرای سهمیه‌بندی و مقایسۀ آن با روند واقعی

این امر علاوه بر خروج میلیون‌ها دلار ارز از کشور، نشانگر اهمیت پایین کنترل مصرف بنزین برای مسئولین وزارت نفت است. وزیر نفت در حالی از مصرف معقول بنزین و بی‌نیازی به استفاده از کارت سوخت سخن گفته که در صورت افزایش قیمت نفت و به تبع آن قیمت فرآورده های نفتی، قاچاق بنزین از جذابیت بالایی برخوردار خواهد بود. در صورت نبود زیر ساخت مدیریت و رصد مصرف بنزین، باز شاهد افزایش مصرف بنزین و قاچاق این فراورده نفتی و به تبع آن نیاز به واردات بیشتر آن خواهیم بود.

بنابراین با توجه به کارایی نظام سهمیه‌بندی به واسطه کارت هوشمند سوخت در کنترل مصرف و جلوگیری از قاچاق فرآورده‌های نفتی، لازم است که حفظ کارت سوخت و قابلیت‌های آن از طریق عرضه دونرخی بنزین مورد تأکید نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار گیرد.

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: