۱۶ تیر ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۴۸

طرح تحول سلامت کشور در بوته نقد

مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی طرح تحول سلامت را کاملا جدی نقد و کاستی های آن را گوشزد کرده است. طرح تحول سلامت پس از سه سال اجرا رضایت نسبی مردم را به دنبال داشته است. اما برای به ثمر نشستن کامل و دائم آثار این طرج باید نواقص آن به سرعت برطرف شود.

به گزارش عیارآنلاین، ماجرای من و شما و مسوولان و مشکلات نظام سلامت شده است ماجرای آن عابدی که همه گونه ریاضتی می کشید و همه جور عبادتی می کرد اما دعایش از ریش و سبیلش بالاتر نمی رفت. شاید حافظه معمولا سه چهارساله مسوولان یاری نکند اما مردم و رسانه هایی که سالهاست چشم انتظار گشایشی برای مشکلات نظام سلانت اند، خوب به یاد دارند که چطور همین چند سال پیش به ضرب و زور رسانه ها قرار بود پزشک خانواده مشکل گشای دردهایشان باشد و چطور با بر چسب فراهم نبودن زیر ساختها آن داستان متوقف شد و قصه جدیدی درگوش جامعه زمزمه شد. مجلس و دولت در اقدامی هماهنگ اسباب اجرای طرح تحول سلامت را در کشور فراهم کردند و با هر میزان منصفانه ای هم که به سنجش آن برویم، شیرینی کام مردم و لبخند خرسندی بر لبانشان دیده می شود:
ــــــــــــــــــ (وزیر بهداشت)+ مردمی های قدیمی
وزیربهداشت : شاخص پرداخت ازجیب درشروع کارجزو ۳۷ کشوری بوده که بدترین بوده یعنی بیش از۵۰ درصد هزینه ها را مردم
ازجیبشان پرداخت کردند بنابراین طرح تحول سلامت یک ضرورت بود .
مردمی : زایمان طبیعی رایگان بود هیچ وجهی پرداخت نکردیم .
مردمی : امروز که پدرمان ترخیص شده ازبیمارستان نرخ بعد ازطرح سلامت شده ۳۶ هزارو۷۵ تومان .

شیرین کامی حق مردم است اما حق بزرگ تر آنها حل ریشه‌ای مشکلاتشان است. موضوعی که در گزارش مرکز پژوهشهای مجلس از اجرای طرح تحول سلامت دیده شده است. ایروان مسعودی معاون این مرکز:
ــــــــــــــــــ مسعودی
مسعودی : طرح تحول درکناربرخی ازموقعیتهایی که بدست آمد باعث شد سایرحوزه های سلامت به حاشیه بروند وصرفا” درمان مورد توجه قراربگیرد درخصوص نظام ابطال دراین سه سال ما گسترش پوششی نداشتیم درخصوص تک شغلی پزشکان وتجمیع بیمه ها هنوز اقدامی نشده اگرطرح تحول مبتنی بربرنامه پنجم وسیاستهای کلی انجام میشه انتظارداشتیم که مواردی مثل مراقبتهای اولیه سلامت سطربندی خدمات عدالت دردسترسی درالویت قراربگیرد .

گزارش مرکز پژوهش های مشکلات ریشه ای نظامسلامت را بررسی کرده اما به گفته برخی کارشناسان این تحقیق هم آنطور که باید به نقش کاستی های شرکت های بیمه در کامل نشدن بلوغ طرح سلامت نپرداخته. طاهر خانی عضو شورای عالی نظام پزشکی:
ـــــــــــــــــ طاهرخانی
طاهرخانی : بیمه های کشوردرابتدای طرح یا اطلاع داشتندکه منابعشان جوابگوی این موضوع نیست وحقایق را عنوان نکردند بنابه مصالحی ویا اینکه بدنه کارشناسی شان ضعیف بود ونمی‌توانستند پیش بینی بکنند که چه اتفاقی خواهد افتاد که هردوی اینصورت زیبنده نظام بیمه ای کشورنیست اگرامروز صحبتهایی را برخی ازمسئولین کشورعنوان می‌کنند درایرادهای طرح تحول همه این موارد درابتدا هم مشخص بود شاید این علامت سوال درذهن ما ایجاد میشه که چرا دوسال پیش به این موضوع ورودنکردند نظام سلامت کشورباید دریک فضای کارشناسی مطلق پیش بره وتحت تاثیرشرایطهای سیاسی قرارنگیره .

نقد و بررسی ناظر  و نقدپذیری مجری، لازمه حفظ دستاوردی است که با همراهی و همت مجلس و دولت  به دست آمد…
ـــــــــــــــــ وزیر بهداشت( گله ناک که منصف باشید)
وزیربهداشت : اجرا ممکنه ازدولت ازبنده ازتیم ما ازرئیس دانشگاه خوشتان نیاد ولی خدا شاهده بعضی ها همین ۶ درصدرا ندارند بدهند ازخدامونه که شما بیائید گزارش تهیه کنید ولی مردم را ناامید نکنید من خواهش می‌کنم کمک کنید لااقل یکی ازاین مشکلات مردم که سلامت هست حل کنید .

مشکلات کهنه ای در نظام سلامت ما هست که عمرش بیشتر از دولتها و مجلسهاست.  مثلا همین ساختار بیمه ها که شاید مهمترین علت اجرایی نشدن پزشک خانواده  قانونی بالادستی است و دقیقا پاشنه آشیل طرح تحول اجرا شده ضربتی . تا زمانی که مسولان برای حل برخی گره های اساسی کار در دولت و مجلس،  به قول وزیر بهداشت “رو دربایستی دارند”، دست کم همت کنند و  نه با سر هم بندی و تبلیغ کام مردم را شیرین کنند و نه با انتقاد و بی اخلاقی غیر منصفانه، بی جهت، گسی و تلخی را بر کامشان بنشانند.

منبع: پیک

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: