۲۳ تیر ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۰۱
دومین بسته خبری حمل‌ونقل منتشر شد

رؤیای ریل ملی تعبیر می‌شود؟

بیش از یک قرن از ورود قطار به ایران می‌گذرد و در تمام این سال‌ها ریل مورد نیاز ساخت خط‌آهن از طریق واردات تأمین شده است، اما با توجه به تلاش تولیدکنندگان داخلی، نفس واردات ریل به شماره افتاده و از چند ماه دیگر، ریل ایرانی به تولید انبوه می‌رسد.

به گزارش عیارآنلاین، دومین بسته خبری حمل‌ونقل منتشر شد. در این شماره به موضوعاتی همچون تولید ریل ملی، وضعیت تولید واگن در داخل کشور و غفلت از توسعه راه‌آهن در بخش حمل بار پرداخته شده است.

رؤیای ریل ملی تعبیر می‌شود؟

ریلبیش از یک قرن از ورود قطار به ایران می‌گذرد و در تمام این سال‌ها ریل مورد نیاز ساخت خط‌آهن از طریق واردات تأمین شده است، اما با توجه به تلاش تولیدکنندگان داخلی، نفس واردات ریل به شماره افتاده و از چند ماه دیگر، ریل ایرانی به تولید انبوه می‌رسد.

مسئولین کارخانه ذوب‌آهن اصفهان، به عنوان متولی تولید ریل در داخل کشور، در آخرین اظهارات خود در اردیبهشت‌ماه سال جاری اعلام کردند که اولین محموله ریل ملی در تیرماه به بازار عرضه می‌شود. هرچند که طبق تفاهم‌نامه سال ۹۳ میان ذوب‌آهن و راه‌آهن، موعد عرضه ریل ملی شهریورماه ۹۴ تعیین شده بود و سپس به  بهمن‌ماه ۹۴ موکول شد، اما امید است که این بار با پیشرفت ۹۷٫۵ درصدی خط تولید که حدود دو ماه قبل، خبر آن منتشر شده بود، این تأخیرها به پایان برسد و ریل ملی در موعد مقرر وارد بازار شود تا دوران وابستگی به ریل‌های هندی، روسی، چینی و ترکیه‌ای به پایان رسد.

در حال حاضر، کشورهای تولیدکننده ریل در دنیا کمتر از انگشتان یک دست است و با ورود ریل ملی به بازار،‌ ایران به جمع معدود کشورهای تولیدکننده ریل وارد می‌شود.

تنها ۳۰۰ واگن در طول ۴۰ سال!

واگن‌ابولقاسم سعیدی، عضو هیات‌مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی گفت: «متوسط عمر واگن‌های مسافری بالای ۳۰ سال است و علت این موضوع را می‌توان نبود واردات و تولید برای پاسخ به نیاز صنعت ریلی عنوان کرد».

در واقع، می‌توان گفت که در طول ۴۰ سال گذشته، تاکنون تنها حدود ۳۰۰ واگن مسافری در کشور تولید شده که این رقم بیانگر آن است که تولید واگن در هر سال، حتی به ۱۰ عدد هم نمی‌رسد.

تاکنون  شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی و تولیدکنندگان مصاحبه‌های زیادی در رابطه با بحث تولید و واردات واگن‌های مسافری و باری انجام داده‌اند. اما آنچه واضح است، نیاز کشور به واگن و مشکل نقدینگی برای تولیدکننده و خریدار است. به عبارتی، شرکت‌های تولیدکننده از عدم پیش‌خریدِ خریداران گله می‌کنند و اینکه شرکت‌های حمل‌ونقلی تنها ۲۵ درصد مبلغ محصول را پیش‌پرداخت می‌کنند. این در حالی است که تولیدکنندگان برای تولید هر واگن باید نقدینگی معادل ۲ میلیارد تومان فراهم آورند و این مقدار در توان این شرکت‌ها نیست. از طرفی شرکت‌های حمل‌ونقل با اعلام نارضایتی از کیفیت محصولات داخلی و عدم تحویل در موعد مقرر، واردات واگن‌های دستِ‌دوم خارجی را مقرون‌به‌صرفه‌تر می‌دانند.

بنابراین لازم است سیاست‌گذاران اقتصادی با حمایت از تولیدکنندگان داخلی، مشکل ایشان در ارائه ضمانت کافی به شرکت‌های حمل‌ونقلی را برطرف نمایند.

غفلت از توسعه حمل‌ونقل ریلی در جابجایی بار

قطار باریجمشید انصاری، استاندار زنجان گفت: «صنعت حمل‌ونقل ریلی در حوزه مسافری همواره زیان‌ده بوده است». وی  در بیست‌وپنجمین شورای استانی گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی، گفت: «در کشور و در استان، بیشتر گرایش در حمل‌ونقل ریلی به سمت مسافری است و این در حالی است که گرایش در بیشتر نقاط دنیا به صورت گرایش به حمل‌ونقل باری با راه‌آهن است».

این مسئول ادامه داد: «صنعت حمل‌ونقل ریلی کشور تا وقتی که مسافری باشد زیان‌ده خواهد بود و اگر این صنعت به دنبال کسب سود است باید در زمینه حمل‌ونقل ریلی باری اقدام کند، زیرا این مهم علاوه بر اینکه برای راه‌آهن سودآور است، برای فعالان اقتصادی که در زمینه صادرات فعالیت می‌کنند نیز صرفه‌های اقتصادی دارد و سبب می‌شود که هزینه‌ها را ۱۰ درصد کاهش دهد که این خود نشان از مزیت بالای این نوع حمل‌ونقل دارد».

باتوجه به مزیت‌های ذاتی راه‌آهن در حمل کالا نسبت به جاده از جمله مصرف ۱ به ۷ سوخت، آلایندگی کمتر، امکان حمل انبوه کالا و به تبع آن، کاهش هزینه‌های ناشی از تصادفات جاده‌ای، ایمنی ۵۰ برابری نسبت به جاده و… همه نشان‌دهنده از ترجیح و اولویت حمل بار نسبت به مسافر می‌باشد. این امر تاکنون مورد غفلت مسئولین قرار گرفته، بطوریکه بعضاً در محورهای باری، اغلب این قطارهای مسافری هستند که محدودیت‌هایی برای زمان‌بندی حرکت قطارهای باری بوجود می‌آورند.

سایر اخبار مهم

آخرین خبرها از راه آهن سریع‌السیر تهران-اصفهان

مسعود نصرآزادانی، معاون ساخت و توسعه راه‌آهن اعلام کرد: «با توجه به برنامه ریزی صورت گرفته برای اجرای این طرح پس از تکمیل مطالعات در حال حاضر کار طرف خارجی برای بررسی ابعاد مختلف این طرح ادامه دارد». این خط ریلی که طولی معادل ۴۱۰ کیلومتر دارد در صورت رسیدن منابع اعتباری لازم ظرف چهار سال آینده به بهره برداری خواهد رسید.

شرکت روسی تامین مالی ساخت ۵ هزار واگن را به‌عهده گرفت

معاون ناوگان راه‌آهن جمهوری اسلامی از تامین مالی ۸۵ درصد ساخت ۵ هزار واگن باری از سوی شرکت روسی خبر داد. بابک احمدی با اشاره به اینکه راه‌آهن به‌منظور کمک به شرکت‌های واگن‌ساز داخلی برای تامین مالی ساخت واگن، اقدام به عقد قرارداد با شرکت روسی کرده است، افزود: «بیمه صادرات روسیه ۸۵ درصد تامین مالی ساخت این تعداد واگن، معادل ۲۲۰ میلیون یورو را برعهده می‌گیرد و سه شرکت واگن‌ساز داخلی نیز واگن باری برای این بخش می‌سازند».

آغاز پروژه ۸۰۰ میلیون یورویی خط آهن برقی تهران-مشهد

مدیرعامل شرکت احداث و توسعه ریلی مپنا، از چگونگی پیشرفت پروژه برقی‌کردن راه‌آهن تهران – مشهد، خبر می‌دهد و با بیان اینکه در حال حاضر قرارداد نقشه‌برداری این پروژه نهایی و ابلاغ شده است، می‌گوید: «پیمانکار مکانیک خاک در این پروژه آغاز به کار کرده و اطلاعات تکمیلی در رابطه با شبکه توزیع برق نیز از توانیر اخذ شده است». او در رابطه با نوع تامین تجهیزات مورد نیاز این پروژه با ابراز علاقه‌مندی برای خرید تجهیزات از داخل کشور، می‌گوید: «محدودیت جدی نیز در این زمینه وجود ندارد و اکثر تجهیزات قابلیت تولید در داخل را دارند».

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: