۱۵ تیر ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۰۹

در بحث [اجرای] سند تحول غفلت شده و بر اساس داده‌های علمی و شواهد موجود تصمیم‌گیری نشده است

جوادی پور، عضو شورای تالیف کتب درسی: در اسناد بالادستی سند تحول بنیادین، پیش‌بینی شده بود که نظام آموزشی را به دو دوره دبیرستان و ابتدایی تقسیم کنند./ در تنظیم سند تحول باید عملکرد فراگیر و یاددهنده را پیش‌بینی کنیم یا اینکه باید توجه داشت که آیا این برنامه درسی به سطح فرهنگ و امکانات لازم در هرمنطقه توجه داشته‌ است./ رمزموفقیت یک برنامه درسی صحیح این است که ابتدا مشکلات داخلی مثل عدم امکانات لازم در همه استانها و عدم فراگیری مطالب توسط دانش‌آموز را بررسی کنیم و در مرحله بعد تحولات علمی دنیا را بررسی کنیم تا از تغییرات در سطح کلان عقب نمانیم.

به گزارش عیارآنلاین، سعید جوادی‌پور درباره موانع اجرای سند تحول آموزش و پرورش اظهار داشت: در اسناد بالادستی سند تحول بنیادین، پیش‌بینی شده بود که نظام آموزشی را به دو دوره دبیرستان و ابتدایی تقسیم کنند؛ سال ششم ابتدایی بخشی بود که به صورت ناقص، شتاب‌زده، بدون برنامه جامع و بسیار ناگهانی اضافه شد و به این دلیل انسجام بین پایه ششم و سایر پایه‌ها شکل نگرفته است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در پاسخ به نحوه شکل‌گیری سند تحول آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: این تغییرات از دوره‌های قبل در حال تدوین بود که در دوره وزارت آقای حاجی‌بابایی به مرحله عملیاتی رسید؛ تدوین این برنامه باید با تشکیل کمسیون‌ها و صاحب‌نظرانی صورت می‌گرفت که در آموزش و پرورش کار کرده باشند و آگاهی به تئوری‌های آموزشی داشته باشند، اما در بحث سند تحول غفلت شده و بر اساس داده‌های علمی و شواهد موجود تصمیم‌گیری نشده است.

وی درباره لزوم رعایت شواهد علمی در سند تحول آموزش و پرورش تصریح کرد: در تنظیم سند تحول باید عملکرد فراگیر و یاددهنده را پیش‌بینی کنیم یا اینکه باید توجه داشت که آیا این برنامه درسی به سطح فرهنگ و امکانات لازم در هرمنطقه توجه داشته‌ است.

جوادی‌پور متذکر شد: رمزموفقیت یک برنامه درسی صحیح این است که ابتدا مشکلات داخلی مثل عدم امکانات لازم در همه استانها و عدم فراگیری مطالب توسط دانش‌آموز را بررسی کنیم و در مرحله بعد تحولات علمی دنیا را بررسی کنیم تا از تغییرات در سطح کلان عقب نمانیم.

این عضو شورای عالی تالیف گفت: تدوین یک برنامه اثرگذار درسی، نیازمند آن است که برنامه قبلی را نیاز‌سنجی کنیم و چالشهای موجود در آن را برطرف و با مطالعه دقیق‌تر آن بخشی که اشکال دارد، اصلاح کنیم نه اینکه به طور کلی همه چیز را تغییر دهیم؛ در ادبیات برنامه درسی مفاهیمی داریم به عنوان اینکه نباید سراغ هرموضوع جدید رفت و نباید هر موضوعی را حذف کرد، شیوه صحیح آن است که برنامه قبلی را تصحیح و یک برنامه جامع‌تر ارائه کنیم.

وی با انتقاد از نحوه تالیف کتب درسی پایه ششم یادآور شد: جنس موضوعات در کتب درسی تالیف شده در پایه ششم شفاف نیست، مورد دیگر نحوه تدوین کتاب با مشکلات اساس رو‌به‌رو است.

منبع: تسنیم

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: