۱۹ تیر ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۰۷

آموزش و پرورش به دنبال تدوین اطلس شغلی مشاغل است

شکوهی، مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش: هم‌اکنون در تلاش برای تدوین اطلس شغلی دانش‌آموزان هستیم تا مطابق با نیازهای هر منطقه به آنها بگوییم که چه شغل‌هایی موجود است. مطابق با آمار دریافتی از مرکز آمار ایران براساس مراجعه افراد به مراکز کاریابی و دست‌یابی به شغل مشخص شد که کمتر از دو درصد افراد در رشته تحصیلی خود کار می‌کنند و ۹۸ درصد آنها شغلشان با رشته تحصیلی‌شان تطابق ندارد که این به معنای هدررفت سرمایه‌ها است.

به گزارش عیارآنلاین، مسعود شکوهی در خصوص انتخاب رشته دانش‌آموزان در پایه نهم از تابستان امسال، اظهار کرد: هر فردی در دوران زندگی چند انتخاب مهم و حساس دارد که یکی از انتخاب‌های مهم و تأثیرگذار در آینده تحصیلی و شغلی افراد انتخاب رشته دوران تحصیل است.

وی افزود: تا سال گذشته هدایت تحصیلی دانش‌آموزان در پایه دهم انجام می‌شد اما مطابق با سند تحول بنیادین این فرآیند از امسال به پایه نهم منتقل شد و فرصت بیشتری برای دانش‌آموزان فراهم شده است تا در دوره متوسطه دوم مدت زمان بیشتری را در رشته تخصصی خود تحصیل کنند.

مدیر کل مشاوره و امور تربیتی وزارت آموزش و پرورش گفت: از امسال شاهد استقرار پایه دهم در دوره متوسطه دوم هستیم و برای آنکه دانش‌آموزان را برای انتخاب رشته در پایه نهم آماده کنیم تمهیدات مختلفی اندیشیده شده است.

شکوهی بیان کرد: در گذشته گروه همسالان و خانواده بیشترین تأثیرگذاری را در انتخاب رشته دانش‌آموزان داشتند و این روند بدون توجه به علایق و استعداد آنها صورت می‌گرفت اما هم اکنون انتخاب رشته دانش‌آموزان براساس واقعیت‌ها صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: مطابق با آیین نامه جدید برخلاف گذشته که فقط نمرات آزمون درسی دانش‌آموزان در پایه دهم ملاک بود و ۵۰ درصد تأثیرگذاری را در انتخاب رشته داشت، با تصویب آیین نامه جدید انتخاب رشته،  آزمون عملکرد تحصیلی ۳۵ امتیاز و یک سوم تأثیرگذاری را به خوداختصاص داده است و مباحثی همچون استعداد، رقبت و توانایی دانش‌‌آموز سهم عمده‌ای را در انتخاب رشته او دارد.

مدیرکل مشاوره و امور تربیتی وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد: در گذشته هدایت تحصیلی صرفاً پایه دهم را ملاک قرار می‌داد اما هم اکنون این روند فرآیندی شده است و از دوره ابتدایی آغاز و تا انتهای دوره متوسطه دوم را شامل می‌شود و اینگونه نیست که در پایه نهم دانش‌آموز انتخاب رشته کرده و سپس رها شود.

شکوهی گفت: یکی از نقاط قوت آیین نامه جدید هدایت تحصیلی این است که نقش معلمان را پررنگ می‌بیند چرا که در گذشته فقط در چند درس خاص در انتخاب رشته تأثیرگذار بود و هم اکنون ۱۱ درس تأثیرگذار است و ۱۱ معلم در پایه های هفتم، هشتم و نهم در خصوص توانایی و استعداد دانش‌آموز نظر می‌دهند.

وی بیان کرد: شورای عالی آموزش و پرورش ما را ملزم کرده است تا نظام جامع راهنمایی و مشاوره تحصیلی را ظرف مدت یک سال آینده تصویب و به این شورا ارائه دهیم در این صورت تحول خوبی را در نظام آموزش و پرورش مشاهده خواهیم کرد.

مدیرکل مشاوره و امور تربیتی وزارت آموزش و پرورش افزود: مطابق با آمار دریافتی از مرکز آمار ایران براساس مراجعه افراد به مراکز کاریابی و دست‌یابی به شغل مشخص شد که کمتر از دو درصد افراد در رشته تحصیلی خود کار می‌کنند و ۹۸ درصد آنها شغلشان با رشته تحصیلی‌شان تطابق ندارد که این به معنای هدررفت سرمایه‌ها است.

شکوهی با اشاره به اینکه در روند جدید هدایت تحصیلی ۵ آزمون از دانش‌آموز گرفته می‌شود، مطرح کرد: مشاوران نتایج این آزمون‌ها را تجزیه و تحلیل می‌کنند و پس از آن توانایی دانش‌آموز مشخص می‌شود و این نتایج برای تصمیم‌گیری نهایی در اختیار خانواده‌ها قرار می‌گیرد.

وی عنوان کرد: هم اکنون جمعیت زیادی از دانش‌آموزان به سمت رشته علوم تجربی گرایش دارند به گونه‌ای که از حدود یک میلیون دانش‌آموز دوره پیش دانشگاهی ۶۰۰ هزار نفر می‌خواهند پزشک شوند. هم‌اکنون در تلاش برای تدوین اطلس شغلی دانش‌آموزان هستیم تا مطابق با نیازهای هر منطقه به آنها بگوییم که چه شغل‌هایی موجود است.

منبع: تسنیم

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: