۱۵ تیر ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۴۵
نگاه دولت به جامعه جهانی برای حل مشکلات کشور به ایستگاه زنگنه رسید

استدلال عجیب وزیر نفت برای مخالفت با کارت سوخت

اخیراً وزیر نفت در توجیه تلاش خود برای حذف کارت سوخت به اجرا نشدن این مدل در دنیا استناد کرده است. این در حالی است که استفاده از کارت سوخت و اجرای سهمیه‌بندی بنزین، تأثیر چشم‌گیری در کاهش مصرف این فرآورده داشته است.

کارت هوشمند سوختبه گزارش عیارآنلاین، بررسی نگاه دولتمردان برای حل مشکلات کشور نشان داده است که وزرای دولت یازدهم نگاه ویژهای به اقتصاد جهانی و الگو گرفتن از این نظام برای حل مشکلات کشور دارند. این نگاه که برخاسته از عدم خودباوری ملی و اتکا به توان داخل برای حل مشکلات است، فکر و ایده ایرانی را عقب تر از قدرت تحلیل جهانی می پندارد.

سخنان اخیر زنگنه، وزیر نفت در مورد استفاده از کارت سوخت نیز در همین راستا بوده است. زنگنه در اظهاراتی عجیب اعلام کرده است که «کاری که هیچ‌کس در دنیا انجام نمی‌دهد و تنها ما انجام می‌دهیم را باید به آن شک کنیم و برعکس کاری که در همه جای دنیا انجام می‌شود را اگر انجام ندادیم نیز باید به آن شک کنیم. هیچ‌کس در دنیا از سامانه هوشمند سوخت استفاده نکرده است

این نوع نگاه به حل مسائل کشور نه‌تنها توان داخل را برای حل مشکلات ناچیز می‌پندارد، بلکه زمینه نابودی ساخت داخل و خروج ارز از کشور را مهیا می‌سازد.

وجود تفکر سلطه علمی، فناوری و اقتصادی غرب در حالی در بین برخی از مسئولین کشور وجود دارد که سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی در بهمن‌ماه ۱۳۹۲ از سوی مقام رهبری برای فائق آمدن به مشکلات کشور خطاب به رؤسای سه قوه ابلاغ شده است. سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی در واقع استراتژی اقتصادی جدید را ترسیم می‌کند که مضمون اصلی آن تقویت اقتصاد ملی از طریق رقابت‌پذیر کردن تولید ملی، افزایش بهره‌وری و نیز نگاه به درون کشور است.

در مراسم سالگرد رحلت حضرت امام خمینی(ره) نیز رهبر انقلاب نکات قابل توجهی را در مورد هضم شدن در جامعه جهانی مطرح فرمودند. ایشان استقلال اقتصادی را به معنای هضم نشدن در هاضمه اقتصاد جامعه جهانی، به عنوان یکی از شاخص‌های  تبیین انقلابی‌گری بیان نمودند.

با این اوصاف، نگاه وزیر نفت به کارت سوخت که به عنوان مدلی بومی برای کنترل و کاهش قاچاق در کشور مطرح شده، بسیار قابل تأمل است. چراکه این سامانه در حالی به اجرای درآمد که رشد مصرف بنزین کشور در سال ۸۶ به بالای ۱۰ درصد رسیده بود. اما با استفاده از کارت سوخت و اجرای نظام سهمیه‌بندی از سال ۸۶ تا خردادماه ۹۴، تغییر چندانی نداشت. این اتفاق در حالی رخ داده که در این مدت، تعداد خودروهای کشور حدوداً ۲٫۵ برابر شده است.

بنابراین لازم است که به جای زیر سؤال بردن کارایی مؤثر کارت سوخت، با بازگرداندن نظام سهمیه‌بندی و تعیین نرخه دوم بنزین، حفظ کارت سوخت جهت مدیریت مصرف بنزین تضمین شود.

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: