۱۴ تیر ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۱۰
با حذف سامانه هوشمند سوخت صورت می‌گیرد

پشتِ پای وزارت نفت به الگوی بومی و موفق کنترل مصرف سوخت

با توجه به اینکه قرار است مصوبه مجلس گذشته در مورد الزام دونرخی شدن عرضه بنزین در جایگاه‌ها بار دیگر به درخواست وزیر نفت در مجلس مورد بررسی قرار گیرد، لازم است که نمایندگان مجلس دهم با هوشیاری تمام، علاوه بر حمایت از مدل بومی مدیریت مصرف سوخت در کشور، مانع از حذف سامانه هوشمند سوخت از روند عرضه فرآورده‌های نفتی گردد.

کارت سوخت - سامانه هوشمند سوختبه گزارش عیارآنلاین، سامانه هوشمند سوخت به عنوان یکی از بزرگترین دست‎‌آوردهای حوزه آی‌تی کشور شناخته شده است. این سامانه از سال ۸۶ با توجه به روند فزاینده مصرف بنزین(رشد حدود ۱۰ درصدی در هر سال) و بالا گرفتن احتمال تحریم فروش بنزین به ایران طراحی و راه‌اندازی شد. در ابتدای اجرای این طرح، کمتر کسی فکر می‌کرد که این سامانه تا این اندازه برای کشور سودمند باشد. روند تقاضای بنزین طی سال‌های ۱۳۷۵ تا ۱۳۸۵ همواره سیر صعودی داشت؛ به نحوی که از حدود ۳۳ میلیون لیتر در روز در سال ۱۳۷۵ به ۷۳٫۶ میلیون لیتر در روز (حدود ۲٫۲ برابر) در سال ۱۳۸۵ افزایش یافت. در حالی که با اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین و عرضه دونرخی این فرآورده نفتی در بستر سامانه هوشمند سوخت، بعد از گذشت حدود ۱۰ سال، مصرف بنزین نه تنها افزایش نیافته، بلکه همچنان از مصرف سال ۸۵ کمتر است. سید ناصر سجادی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی نیز از کاراریی بالای این سامانه در کنترل مصرف سوخت سخن گفته بود. در شکل(۱) میانگین مصرف روزانه بنزین در سال‌های ۸۵ تا ۹۴ نشان داده شده است.

۱۳۹۵۰۴۱۴۰۱

نمودار(۱) میانگین مصرف روزانه بنزین در سال‌های ۸۵ تا ۹۴

اما وزارت نفت در خرداد ۹۴ با مصوبه‌ای که از دولت گرفت، سهمیه‌بندی بنزین را متوقف و این فرآورده نفتی را تک‌نرخی اعلام کرد. با تک‌نرخی شدن بنزین و عدم اجرای سهمیه‌بندی، عملاً مردم انگیزه‌ای برای استفاده از کارت سوخت خود ندارند. استفاده نشدن از کارت سوخت در جایگاه‌ها به معنی نابودی سامانه هوشمند سوخت و دست‌آوردهای آن است. لذا تردیدها و گمانه‌زنی‌هایی درباره تداوم استفاده از کارت سوخت بنزین مطرح شد. همزمان با بالا گرفتن بحث بقا یا حذف کارت سوخت، مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه بودجه سال ۹۵، الزام حفظ کارت سوخت را به عنوان ابزاری برای کنترل مصرف سوخت تصویب کرد. با تأیید این مصوبه در صحن علنی مجلس، مقرر شد که در سال ۹۵، بنزین به صورت دونرخی و تنها با کارت سوخت عرضه شود و در صورتی‌ که وسیله نقلیه با کارت سوخت جایگاه یا مازاد بر سهمیه دولت سوختگیری کند، بهای آن را به قیمت تمام‌شده پرداخت کند.

با وجود کارایی چشم‌گیر سامانه هوشمند سوخت در کنترل مصرف و همچنین کاهش قاچاق بنزین، وزیر نفت این روزها از حذف این طرح مجلس نهم برای حفظ کارت سوخت و عرضه دو نرخی بنزین در قالب ارائه اصلاحیه قانون بودجه به مجلس دهم خبر داده است. وی همچنین اعلام کرده که در صورت عدم اصلاح این بند از قانون بودجه، سقف مصرف با نرخ اول را ۱۵۰ لیتر در ماه قرار خواهد داد.

نکته جالب اظهارات زنگنه در این رابطه این است که وی اعلام کرده «چون در هیچ کجای دنیا از این مدل برای کنترل و مدیریت مصرف سوخت استفاده نشده، اجرای آن در ایران نیز بی‌فایده است». این گونه اظهار نظر در مورد کارت سوخت با وجود کارایی آشکار این سامانه، حکایت از اهداف دیگری برای از بین بردن کارت سوخت دارد.

با توجه به اینکه قرار است مصوبه مجلس گذشته در مورد الزام دونرخی شدن عرضه بنزین در جایگاه‌ها بار دیگر به درخواست وزیر نفت در مجلس مورد بررسی قرار گیرد، لازم است که نمایندگان مجلس دهم با هوشیاری تمام، علاوه بر حمایت از مدل بومی کنترل و مدیریت مصرف سوخت در کشور، مانع از حذف این سامانه ارزشمند از روند عرضه فرآورده‌های نفتی گردد.

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: