۱۳ تیر ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۰۲

تنها چند کیلومتر تا سفر ریلیِ اربعین

بهمن‌ماه سال گذشته، رئیس جمهور ابراز امیدواری کرد که امکان سفر ریلی به کربلا تا اربعین آینده فراهم شود. با توجه به اهمیت ترانزیتی و مسافری این مسیر، ضرورت دارد که در صورت عدم همکاری طرف عراقی، تمامی پروژه ۳۷ کیلومتری خط آهن شلمچه به بصره به روش همکاری‌های بخش عمومی و خصوصی به بخش غیردولتی ایرانی واگذار شود.

راه‌ آهنبه گزارش عیارآنلاین، اتصال شبکه ریلی ایران و عراق از جمله برنامه های جدی دولت یازدهم به شمار می رود که باعث رشد چشم گیر ظرفیت ترانزیت باری و مسافری بین دو کشور خواهد شد. در این زمینه می توان به آمار زوار ایرانی اربعین ۹۴ اشاره کرد که طبق گزارش ها به بیش از سه میلیون نفر رسیده بود و این اتصال می تواند بخشی از این مسافران را جابجا کند.

در همین راستا ۱۷ بهمن سال گذشته رئیس جمهور کشورمان در سفر استانی به خراسان رضوی ابراز امیدواری کرد که امکان سفر ریلی به کربلا تا اربعین آینده فراهم شود. وی در این رابطه گفته بود: «با اتصال راه‌آهن کشور به شهر بصره در عراق، امیدوارم مردم عزیز و زائران اباعبدالله الحسین (ع) در اربعین سال آینده (اربعین سال ۹۵) با قطار به زیارت مرقد مطهر امام سوم شیعیان شرفیاب شوند».

از دیگر مزایای این اتصال، آن است که با راه‌اندازی خط آهن شلمچه-بصره، راه‌آهن ایران از طریق خرمشهر به عراق و سوریه متصل می‌شود و از این طریق به بندر بین المللی لاذقیه سوریه دسترسی خواهد داشت. این دسترسی به معنی اتصال به اروپا و کشور های حاشیه دریای مدیترانه است که در نتیجه آن، ترانزیت و جابه‌جایی کالا و مسافر، شکل تازه‌ای به خود خواهد گرفت. انتقال بخش زیادی از بار صادرات و واردات جاده‌ای ایران و عراق به ریل، در کنار مزیت جابه‌جایی مسافر بین دوکشور، از مهم‌ترین دستاوردهای ایجاد این خط ریلی خواهد بود.

طول خط ریلی که باید برای برقراری ارتباط بین راه آهن ایران و عراق در حد فاصل شلمچه تا بصره احداث شود، ۳۷ کیلومتر است. بر اساس توافقات انجام شده بین وزیر راه و شهرسازی ایران و وزیر حمل و نقل عراق در تاریخ دهم دی‌ماه سال ۹۳، مقرر شد با تکمیل خط آهن این مسیر توسط عراق و ساخت پلی برای عبور از رودخانه اروند توسط ایران، این خط ریلی در اربعین سال ۹۵ به بهره برداری برسد. قرار است راه آهن خرمشهر-بصره در مسیر خود از روی رودخانه اروند به وسیله یک پل تک پایه که قابلیت جابجایی و باز و بسته شدن دارد عبور کند. فروردین ماه ۹۴ بود که عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی پیش از عزیمت به عراق در مصاحبه ای ابراز امیدواری کرد که با همکاری طرف عراقی، طراحی این پل تک پایه توسط ایران، تا پایان خردادماه نهایی و عملیات اجرایی آن در تیرماه آغاز شود. عبدالکریم درویش زاده، مدیرکل راه‌آهن جنوب، هزینه احداث این پل را ۱۵۰ میلیارد تومان اعلام کرده است.

با این حال، درویش‌زاده در رابطه با زمان انجام این پروژه اعلام کرده است که برای ساخت پل اروند، یک سال و نیم زمان پیش ‌بینی شده بود؛ اما با توجه به اینکه هنوز فعالیت اجرایی در این زمینه انجام نشده و با توجه به مشکلات بودجه ‌ای پروژه، به نظر می ‌رسد زمان اجرا حداقل تا ۲ سال طول بکشد. با این توضیحات و با توجه به آغاز نشدن عملیات ساخت این پل تا کنون، مشخص نیست تکمیل این مسیر تا چه زمانی به طول خواهد انجامید.

بر این اساس، ضروری است یا با استفاده از ابزار دیپلماسی طرف مقابل را تشویق به آغاز پروژه نمود و یا در صورت اثر نکردن مشوق های دیپلماتیک، با توجه به اهمیت ترانزیتی و مسافری این مسیر، مجددا قراردادی جدید طراحی شده و در طی آن، تمامیِ این پروژه ۳۷ کیلومتری به روش همکاری های بخش عمومی و خصوصی و در قالب قراردادهای BOT به بخش غیر دولتی ایرانی واگذار گردد.

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: