۱۲ تیر ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۵۷

وقتی وزیر نفت دستاوردهای کارت سوخت را نمی‌بیند

زنگنه در حالی استفاده از کارت سوخت برای عرضه بنزین را بی‌فایده تلقی کرده که در طول ۸ سال استفاده از کارت سوخت و اجرای سهمیه‌بندی، این سامانه نقش بسزایی در کنترل مصرف بنزین داشته، به‌گونه‌ای که در حال حاضر، با وجود ۲٫۵ برابر شدن تعداد خودروها نسبت به سال شروع سهمیه‌بندی، مصرف بنزین تغییر چندانی نکرده است.

کارت سوخت - سهمیهبه گزارش عیارآنلاین، وزیر نفت این روزها تلاش جدیدی را برای حذف کارت سوخت بنزین و تک‌نرخی کردن عرضه این فرآورده نفتی آغاز کرده است. این تلاش‌ها به اندازه ای جدی است که وی از  احتمال لغو مصوبه مجلس در این خصوص خبر داد. مجلس نهم در آخرین هفته‌های فعالیت خود و در اثنای بررسی قانون بودجه ۹۵، بندی را به تصویب رسانده بود که به موجب آن، استفاده از سامانه سوخت بنزین تداوم یافته و بنزین به صورت دونرخی عرضه می‌شود. به گفته زنگنه، دولت در قالب اصلاحیه قانون بودجه سال ۹۵، تقاضای حذف این بند را به مجلس ارائه خواهد داد. زنگنه در توجیه این پیشنهاد، به بلااستفاده بودن اطلاعات به‌دست‌آمده از سامانه هوشمند سوخت و تأثیر اندک این سامانه بر کنترل مصرف بنزین اشاره نمود.

اما در نقد استدلالهای زنگنه برای مخالفت با کارت سوخت، باید پرسید که آیا عدم استفاده وزارت نفت از اطلاعات باارزش این سامانه، به معنی ناکارآمد بودن آن است؟

در این رابطه، ناصر رئیسی‌فر، رئیس کانون کارفرمایان جایگاه‌داران سوخت در این رابطه به امکان مدیریت، کنترل و نظارت بر مصرف بنزین و همچنین محاسبه آمار حمل‌ونقل کشور به کمک سامانه هوشمند سوخت اشاره کرده است. همچنین مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی نیز با انتشار گزارشی با عنوان «دستاوردهای کارت هوشمند سوخت و راهکارهای حفظ و ارتقای آن»، بر دستاورد ۷۵ میلیارد دلاری استفاده از کارت سوخت در ۸ سال تأکید نموده است.

از سوی دیگر، نقش چشم‌گیر این سامانه در مدیریت مصرف بنزین بر هیچ‌کس پوشیده نیست. توضیح آنکه مصرف سوخت را می‌توان با دو راهکار مقداری و قیمتی کنترل کرد. در راهکار مقداری، مصرف سهمیه‌بندی می‌شود و در راهکار قیمتی، نرخ تا حدی افزایش می‌یابد که عرضه و تقاضا متناسب شود. کارت سوخت ابزاری مقداری است که می‌تواند به مدیریت مصرف بنزین و اصلاح سبد سوخت خودرو‌ها از طریق افزایش سهم سی.ان.جی کمک کند.

اهمیت نظام سهمیه‌بندی در کنترل مصرف بنزین تا جایی است که در حال حاضر، تعداد خودروهای کشور نسبت به دوره زمانی ابتدای اجرای طرح کارت سوخت، ۲٫۵ برابر شده، ولی مصرف بنزین کشور تقریباً افزایش نیافته است. این موضوع نشان می‌دهد که مدیریت مصرف بنزین با انجام اقدامات مناسبی مانند مدیریت مصرف توسط خود مردم، استفاده از خودروهای دوگانه‌سوز، اسقاط خودروهای فرسوده و توسعه حمل‌ونقل عمومی در این زمینه صورت گرفته و این اطمینان وجود دارد که وقتی از طریق سهمیه، محدودیتی برای مصرف بنزین ایجاد گردد، این موضوع بار روانی برای مردم ایجاد می‌کند که صرفاً از سهمیه‌های کارت خود استفاده کنند.

همچنین اهمیت سامانه هوشمند سوخت در واقعی کردن نرخ بنزین نیز حائز اهمیت است. تغییر قیمت بنزین در طی هشت سال، از ۱۰۰ تومان به ۱۰۰۰ تومان، با کم‌ترین تبعات اجتماعی روندی است که در بستر کارت سوخت و با استفاده از اجرای سهمیه‌بندی امکان‌پذیر شد.

لذا با توجه به اهمیت سامانه هوشمند سوخت در استخراج اطلاعات مربوط به میزان مصرف بنزین و حمل‌ونقل کشور از یک طرف و تأثیری که در کنترل مصرف بنزین داشته، اظهار نظر وزیر نفت در مورد این سامانه، دقیق و منصفانه به نظر نمی‌رسد. با توجه به اینکه زنگنه از ارائه پیشنهاد دولت به مجلس برای حذف این سامانه سخن گفته، لازم است که نمایندگان مجلس با در نظر گرفتن منافع ملی، با رأی منفی خود به این پیشنهاد، مانع از حذف کارت سوخت شوند.

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: